Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Cichy asfalt" stłumi hałas

Grzegorz Skowron
Ekrany dźwiękochłonne wychodzą z mody. Lekarstwem na hałas drogowy ma być specjalny asfalt
Ekrany dźwiękochłonne wychodzą z mody. Lekarstwem na hałas drogowy ma być specjalny asfalt FOT. SŁAWOMIR KOWALSKI
Transport. Nie ekrany akustyczne, lecz specjalna nawierzchnia szosy będzie narzędziem w walce z nadmiernym hałasem przy drogach wojewódzkich w Małopolsce – zakłada regionalny program, który dziś przyjmą radni sejmiku.

Plan inwestycyjny jest konsekwencją wniosków płynących z map akustycznych opracowanych dla sześciu dróg wojewódzkich. Analizą objęto te odcinki (łącznie 75 km), po których jeździ ponad 3 mln aut rocznie. Okazało się, że na 47 km normy hałasu są przekroczone, w tym na 7,1 km o ponad 50 decybeli, a więc prawie dwukrotnie.

Gdyby program ochrony przed hałasem opracowywano kilka lat temu, całe drogi zabudowano by pewnie ekranami akustycznymi. Teraz przewiduje się ich postawienie zaledwie na 800 metrach.

Na 47 km zostanie zastosowana wyciszająca nawierzchnia. W pierwszej kolejności (do 2017 r.) na najgłośniejszych szosach; na pozostałych inwestycje rozłożone są aż do 2033 r. Szybciej należy się spodziewać wyciszenia na rondach i skrzy­żo­waniach, gdzie z powodu hamowania i ruszania hałas jest uciążliwy.

– Niektóre drogi zostały wykonane zaledwie kilka lat temu, mają jeszcze trzy, cztery lata gwarancji, więc zrywanie takich nawierzchni byłoby nieracjonalne – tłumaczy wicemarszałek województwa Wojciech Kozak. Zapewnia, że „ciche asfalty” pojawią się dopiero wtedy, gdy konkretny odcinek będzie wymagał remontu.

Małopolska stawia na wyciszanie hałasu poprzez nowy asfalt, bo ekrany akustyczne budzą coraz większy sprzeciw mieszkańców. – Dzięki nowej nawierzchni można zmniejszyć poziom hałasu nawet o 15 decybeli – przekonuje wicemarszałek. Ale władze naszego regionu mają jeszcze bardziej nowatorskie podejście do walki z drogowym hałasem.

– Jak tylko po jesiennych wyborach parlamentarnych ukonstytuuje się nowy rząd, zamierzam wystąpić do ministra środowiska i ministra infrastruktury o wprowadzenie obowiązku stosowania specjalnych wyciszających opon, zwłaszcza w samochodach ciężarowych. Takie opony w zestawieniu z „cichą” nawierzchnią powinny dać jeszcze większe ograniczenie hałasu na małopolskich drogach – mówi Wojciech Kozak.

NAJGŁOŚNIEJSZE DROGI
NR 775. Proszowice – Nowe Brzesko (przekroczenie norm hałasu na długości 7,6 km)
NR 780. Liszki – Alwernia – Babice (17,9 km)
NR 781. W Andrychowie (1,8 km)
NR 791. Klucze – Olkusz (4,5 km)
NR 966. Wieliczka – Gdów (13,3 km)
NR 969. Krośnica – Krościenko nad Dunajcem (13,5 km)
Na odcinkach o łącznej długości 7,1 km normy hałasu przekroczone są o ponad 50 decybeli. Tam „ciche” nawierzchnie pojawią się w pierwszej kolejności.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski