Historia dworca kolejowego przy ulicy Wolskiego
Obecny budynek dworca staną w miejsce dawnej stacji, powstałej w 1868 roku. Kiedy po I wojnie światowej granice państw zmieniły swój kształt, Bytom stał się ważnym ośrodkiem, jako miasto przygraniczne. W latach 30. XX wieku wzniesiono budowle, które wypełniają krajobraz miasta do dziś - modernistyczny budynek dworca i towarzyszącą mu halę peronową.
Na przestrzeni lat wygląd dworca się zmieniał. Początkowo jego elewacja wykonana była z płyty klinkierowej. Z kolei charakterystyczna dla budynku wieża zegarowa była zakończona masztem. Nie trwało to długo, ostatecznie postanowiono otynkować zewnętrzną część dworca i obłożyć błękitnymi płytami. Maszt zdjęto, a zegar wymieniono.
Dworzec doczekał się remontu w 2014 roku. Bytomianie byli bardzo podekscytowani zmianami, gdyż dworzec niszczał i przestał być wizytówką miasta.
- W ramach remontu holu wykonawca wymieni okładziny na ścianach i suficie i posadzkę. Wyczyszczona zostanie także charakterystyczna mozaika ceramiczna. W dworcowym holu zamontowane zostanie nowe oświetlenie oraz zegar Zainstalowany zostanie także nowy systemu informacji głosowej podróżnych. Zamontowane zostaną nowe drzwi wejściowe, a także automatycznie przesuwane drzwi oddzielające hol dworca, od tunelu prowadzącego na perony, co pozwoli w przyszłości zamykać budynek dworca na noc - pisała w 2013 roku nasza reporterka, Magdalena Nowacka Goik.
W czerwcu 2014 roku zakończono prace. Koszt inwestycji sięgał 1,8 mln złotych i został sfinansowany ze środków własnych PKP SA (770 tys. zł) oraz PKP PLK. W 2020 roku zapowiedziano kolejne prace remontowe - tym razem planowano modernizację linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Ich zakres uwzględniał bytomski dworzec.
Dworzec odzyskuje dawny blask - modernizacja hali
Zapowiedziany przed czterema laty remont trwa. Codziennie mieszkańcy miasta obserwują postępy prac. Szczególnie widoczne zmiany to te w obrębie samej hali, która pochodzi z 1929 roku.
- Zakończyły się już prace związane ze wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym, zaś roboty związane z montażem krokwi i deskowaniem są już prawie na ukończeniu. Równocześnie trwają także prace związane z ułożeniem nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz montażem przeszklenia świetlika i ścian szczytowych - czytamy na oficjalnej stronie miasta.
Trwają również prace na peronach i podziemnych przejściach dla podróżnych.
- Po zakończeniu prac wszystkie perony będą dostosowane do obsługi podróżnych, a windy ułatwią komunikację dla osób z niepełnosprawnościami. Będzie również nowe nagłośnienie i czytelne oznakowanie, wymienione oświetlenie oraz ławki. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony. Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym - informuje oficjalna strona miasta.
Co najistotniejsze, dzięki prowadzonym pracą zwiększy się przepustowość dworca. Zostanie również rozdzielony ruch towarowy od pasażerskiego. Zakończenie prac zaplanowano na 2025 rok.
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?