MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Auto, które myśli

Janusz Michalczak
W samochodzie - dla zapewnienia komfortu jazdy - zastosowano wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne, uzupełnione o aktywną, elektroniczną kontrolę tłumienia drgań nadwozia
W samochodzie - dla zapewnienia komfortu jazdy - zastosowano wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne, uzupełnione o aktywną, elektroniczną kontrolę tłumienia drgań nadwozia fot. Janusz Michalczak
Mercedes E 220d. Nowe Mercedesy Klasy E wyróżniają się rozwiązaniami, które znajdziemy jedynie we flagowym modelu tej marki, czyli klasie "S".

Zasobni miłośnicy motoryzacji czekali na ten model. Przypomniano o tym podczas krakowskiej premiery auta w firmie Sobiesław Zasada Automotive w minionym tygodniu.

Podświetlenie dostępne w... 64 kolorach

Efektem prac jest pojazd, który stanowi znaczący krok w kierunku tak zwanych pojazdów autonomicznych. Mercedesy klasy E potrafią w zastępstwie kierowcy samodzielnie wykonywać szereg manewrów, istotnych zwłaszcza z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, monitorując nieprzerwanie całe otoczenie auta.

Uwagę zwracają opływowe, harmonijne kształty samochodu. Jednym z nowych rozwiązań Mercedesa jest system Airpanel Advanced, który obejmuje nie tylko regulowaną żaluzję głównego wlotu powietrza, odsłanianą lub zasłanianą, zależnie od zapotrzebowania układu chłodzenia, ale także drugą, maskującą wlot powietrza poniżej tablicy rejestracyjnej. - Efektem jest niezwykle niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,23. Auto jest wyraźnie cichsze niż wiele aut klasy premium - podkreśla Dariusz Zborowski z firmy Sobiesław Zasada Automotive.

Samochód został wyposażony w unikatowe reflektory Multibeam LED o wysokiej rozdzielczości. Każdy z nich złożony jest z 84 osobno sterowanych, wysokowydajnych diod. Zamontowana w nich matryca kontroluje każdy z małych reflektorów z osobna i dynamicznie reaguje na zmiany warunków na drodze, dzięki czemu auto to nie oślepia kierowców jadących z przeciwka.

Funkcje systemu inteligentnego oświetlenia ILS w trybie świateł mijania i drogowych są po raz pierwszy wykonywane w pełni cyfrowo (nie ma w nich mechanicznych siłowników).

Wiele elementów świetlnych, podkreślających urodę wykończenia i mających również szereg funkcji praktycznych, widać we wnętrzu samochodu. Nastrojowe oświetlenie, wykorzystujące również diody LED, dostępne jest aż w 64 kolorach do wyboru. Zastosowano je do zaakcentowania takich detali jak schowek na konsoli środkowej, klamki i kieszenie w drzwiach, przestrzeń na nogi, konsola w podsufitce, a także głośniki wysokotonowe.

Do modelu trafił najnowszy silnik Mercedesa - o oznaczeniu OM 654. W stosunku do 2,1-litrowego silnika, który wcześniej montowano w klasie E, jest znacznie lżejszy. Wykorzystanie aluminium zaowocowało redukcją masy własnej z 202,8 do 168,4 kg. Ponadto o 13 proc. - do 3,9 l oleju napędowego na 100 km - zmniejszono zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla.

Samochód, który widzi dookoła

Seryjne wyposażenie obejmuje też system monitorowania zmęczenia kierowcy o regulowanej czułości, którego zadaniem jest ostrzeganie prowadzącego przed sennością. Inteligentnych rozwiązań wspomagających kierowcę jest tu tak wiele, że zasługiwałyby na oddzielną publikację.

Przykładowo, po włączeniu na co najmniej 2 sekundy kierunkowskazu, tzw. Active Lanechange Assistant, będący elementem pilota jazdy (Drive Pilot), sam doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, jeśli czujniki systemu nie wykryją na nim żadnego obiektu. Poza tym, auto potrafi utrzymywać odległość do poprzedzającego go samochodu; w razie potrzeby samo hamuje przy prędkości do 210 km na godz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski