Otwarcia nowej trasy dokonał m.in. wójt Gdowa Zbigniew Wojas Fot. Archiwum UG Gdów
Ruchliwy szlak komunikacyjny pomiędzy Myślenicami, Gdowem i Łapczycą odnowiono na odcinku 22,3 km, z czego większość - 16 km - to trasa znajdująca się w gminie Gdów. W ramach przedsięwzięcia, które trwało od wiosny 2010 roku, przy trakcie administrowanym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie przybył profesjonalny system odwodnienia; wybudowano tam także dwa ronda i liczne zatoki autobusowe oraz wyremontowano chodniki i pobocza. Zmodernizowano sześć mostów i kilkanaście małych przepustów. Najważniejsza dla gminy Gdów tego typu inwestycja prowadzona była na potoku Bilczyckim, na granicy Marszowic i Gdowa, gdzie dotychczasową "kładkę" - mającą nośność zaledwie 15 ton i będącą w fatalnym stanie technicznym - zastąpiono nowoczesnym mostem.
Ten obiekt ma ponad 17 m długości i ok. 12 m szerokości, zaś jego nośność wynosi do 50 ton. Na nowym moście są dwa pasy ruchu, a po obu stronach jezdni chodnik o szerokości dwóch metrów. Budowa ta pochłonęła prawie 2,3 mln zł. Przedsięwzięcie było bardzo potrzebne dla rozwoju gospodarczego tego rejonu powiatu wielickiego, ponieważ stan i nośność starego przepustu praktycznie uniemożliwiały dojazd ciężkich samochodów do będącej w fazie tworzenia gdowskiej strefy przemysłowej.
Droga wojewódzka w Marszowicach jest przejezdna od ubiegłego tygodnia (trasa ta była zamknięta dla samochodów od wiosny br., z powodu prac przy nowym moście), a jej oficjalne otwarcie odbyło się w tym tygodniu. Symboliczną wstęgę, "broniącą" wstępu na drogę, przecięli m.in. wójt Gdowa Zbigniew Wojas oraz wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela.
Łączny koszt modernizacji trasy Myślenice - Łapczyca wyniósł ponad 41,4 mln zł. Większość tej kwoty (35 mln zł) pokryła dotacja, pozyskana przez krakowski Zarząd Dróg Wojewódzkich z Małopolskiego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Remontują i planują
W powiecie wielickim jest łącznie prawie 71 km dróg wojewódzkich, a jedyną gminą, gdzie nie ma szlaków komunikacyjnych będących pod małopolskim zarządem, jest Kłaj. Przez lata stan tych traktów wywoływał komentarze wyłącznie negatywne, jednak od roku 2003 sytuacja zaczęła się poprawiać.
W pierwszej kolejności wyremontowano etapami drogę nr 966 pomiędzy Wieliczką - Biskupicami i Gdowem; przy wielu punktach tego traktu przybyły też chodniki. W roku 2010 zakończono modernizację trasy nr 964, na czym zyskała gmina Wieliczka, mająca na swym terenie część tego traktu. W ostatnich latach nowy asfalt oraz chodniki przybyły też na niektórych odcinkach drogi wojewódzkiej, łączącej m.in. Wieliczkę, Niepołomice i Zabierzów Bocheński.
Obecnie "wojewódzkie" remonty trwają w dwóch wielickich gminach. W Niepołomicach wykonywana jest nakładka na odcinku ok. 1,2 km drogi wojewódzkiej w mieście, a w rejonie siedziby Coca-Coli w Staniątkach dobiega końca budowa ronda (ta inwestycja jest finansowana z UE i niepołomickiego budżetu). W Wieliczce natomiast rozpoczęto budowę ronda na skrzyżowaniu drogi nr 966 i wschodniej obwodnicy miasta. ZDW rozstrzygnął już także przetarg na remont ok. 120 m drogi pomiędzy Gdowem a Marszowicami. Prace te mają być wykonane w następnym miesiącu.
Trwają przygotowania do budowy ronda także na innym "wojewódzkim" skrzyżowaniu w Wieliczce - u zbiegu ulic Asnyka, Gdowskiej i Lednickiej (na tzw. ochronce), a inauguracja przedsięwzięcia powinna nastąpić w tym roku. Wiadomo również, że do roku 2013 w powiecie wielickim przybędzie ponad pięć kilometrów nowej wojewódzkiej trasy; budowa obwodnicy Gdowa, której inwestorem będzie ZDW w Krakowie, ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2012 roku.
Jolanta Białek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?