Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Proponują drogę krajową przez Kraków. Mieszkańcy protestują

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Kolor czarny: istniejące trasy. Czerwony: brakujące: Łagiewnicka (zielony), Pychowicka i Zwierzyniecka. Żółty: inne brakujące trasy.
Kolor czarny: istniejące trasy. Czerwony: brakujące: Łagiewnicka (zielony), Pychowicka i Zwierzyniecka. Żółty: inne brakujące trasy.
Inwestycje. Przeciwnicy budowy szerokich dróg przez miasto uważają je za niczym nieuzasadnione, megalomańskie zapędy urzędników.

Władze Krakowa poddały pomysł, aby część pieniędzy na budowę brakujących tras trzeciej obwodnicy: Zwierzynieckiej, Pychowickiej i Łagiewnickiej przekazał rząd. Tymczasem przeciwko kosztownym inwestycjom protestują mieszkańcy. W tej sprawie wystosowali petycję do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

- Ta droga będzie ściągała ruch kołowy do miasta, zamiast go odprowadzać w kierunku dalszej obwodnicy - mówi Ewa Peldius, przewodnicząca Stowarzyszenia na rzecz Zmiany Trasy Łagiewnickiej.

Na trasy potrzeba ok. 3 mld zł. Miasto na razie przymierza się do budowy Trasy Łagiewnickiej za ok. 1,28 mld zł. W ramach tej inwestycji z Unii Europejskiej byłoby blisko 100 mln zł na budowę linii tramwajowej. Reszta funduszy ma pochodzić z pożyczki od Polskich Inwestycji Rozwojowych (ok. 300 mln zł) oraz kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

- Dofinansowanie zewnętrzne jest niewielkie - komentuje Grzegorz Stawowy, radny PO. - Sugerowałem, czy nie poszukać innych jego źródeł. Może do budowy dróg dorzuciłoby się Ministerstwo Infrastruktury - dodaje.

Dostał Gdańsk, dlaczego nie ma być wsparcia dla Krakowa?

Temat został poruszony na poniedziałkowym spotkaniu władz Krakowa z parlamentarzystami. - Zasugerowałem, aby powrócić do pomysłu przekwalifikowania brakujących tras w przebieg drogi krajowej, tzw. trasy olkuskiej - mówi wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Przypomina, że ta kwestia była już poruszana w 2007 r. za czasów ówczesnego ministra infrastruktury Jerzego Polaczka, kiedy podpisywano porozumienie dotyczące realizacji infrastruktury wokół lotniska w Balicach.

Brakujące trasy trzeciej obwodnicy traktowano jako dojazd do lotniska. Kraków nie oczekuje dofinansowania brakujących tras z budżetu centralnego, ale wsparcia dla wniosków miasta o dołożenie do przedsięwzięcia z funduszy europejskich.

- Jeżeli byłaby to droga krajowa, to można liczyć na takie dofinansowanie - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel.Teraz miasto czeka na opinię centrali na temat powrotu do pomysłu sprzed lat. Zdaniem radnego Stawowego wsparcie rządowe jest realne, jeżeli będą tylko chęci. - Skoro poprzedni rząd PO dołożył Gdańskowi do budowy tunelu drogowego pod Martwą Wisłą za 1,5 mld zł, to może teraz obecny rząd zrobi tak w przypadku tras w Krakowie - komentuje radny Stawowy.

Przypomina, że kiedy pieniądze szły do Gdańska, to ministrem był pochodzący stamtąd Sławomir Nowak. - A teraz ministrem jest człowiek z naszego regionu Andrzej Adamczyk - zauważa radny Stawowy.

Ministra Adamczyka nie było na poniedziałkowym spotkaniu. Pojawili się jednak przedstawiciele partii rządzącej. - Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przyjął sobie za punkt honoru, aby północna obwodnica Krakowa, trasa S7, jak i pomoc w rozbudowie infrastruktury drogowej i szybkiej kolei aglomeracyjnej została dokończona za jego kadencji - mówiła posłanka PiS Barbara Bubula.

Mieszkańcy obawiają się tranzytu tirów

Na przyszłotygodniowej sesji Rada Miasta ma głosować w sprawie powołania spółki do budowy Trasy Łagiewnickiej. Do tego, aby nie dopuszczać do tej inwestycji, przekonują protestujący mieszkańcy. W piśmie do prezydenta Krakowa zadali wiele pytań, m.in., czy miasto stać na tak drogą inwestycję, w jaki sposób zamierza uporać się ze zwiększoną emisją spalin związaną z nową drogą, jak zostanie rozwiązany problem zakończenia Trasy Łagiewnickiej, gdzie pojadą samochody, które z niej wyjadą, jakimi ulicami.

- Jeżeli powstanie tu trasa, która w obu kierunkach w sumie będzie miała sześć pasów, to będziemy musieli mieszkać w najbliższym sąsiedztwie autostrady przepuszczającej kilkaset tysięcy samochodów na dobę - komentuje Ewa Peldius. - Rozumiemy potrzeby miasta, którego jesteśmy mieszkańcami, nie chcemy jednak stać się ofiarami rozbuchanych, niczym nieuzasadnionych, megalomańskich zapędów - dodaje Ewa Peldius.

Mieszkańcy i ekolodzy obawiają się, że wybudowanie szerokich tras przez miasto może ściągnąć do Krakowa ruch tranzytowy samochodów ciężarowych i tirów. W taki sposób mogłyby one skracać sobie drogę i nie korzystać z obwodnicy autostradowej. Wiceprezydent Trzmiel tłumaczy, że prezydent Krakowa nawet na drodze krajowej może poprzez oznakowanie wprowadzić ograniczenia co do tonażu samochodów dopuszczonych do ruchu.

Obawa mieszkańców jest też taka, że budowa może ruszyć, a później zostanie wstrzymana z powodu braku pieniędzy i będą mieć przez lata komunikacyjny horror pod oknami.

- Nie podpiszemy umowy, dopóki nie będziemy mieć gwarancji finansowania inwestycji - uspokaja wiceprezydent Trzmiel. Dodaje, że nie będzie też tak, że powstanie tylko Trasa Łagiewnicka, a na pozostałe braknie pieniędzy. Przypomina, że finansowanie Tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej jest w wieloletnich planach finansowych miasta do 2030 roku. Władzom Krakowa chodzi jednak o to, aby je przyspieszyć i stąd szukanie zewnętrznych funduszy.

Wiceprezydent Trzmiel przekonuje, że wybudowanie brakujących tras będzie działaniem proekologicznym, bowiem nowe drogi odciążą ulice w centrum, a szczególnie Aleje Trzech Wieszczów.

Zdaniem protestujących mieszkańców i ekologów można jednak szukać innych rozwiązań, np. rozwijać komunikację zbiorową.

W najbliższy poniedziałek o godz. 17 w Klubie Pod Jaszczurami odbędzie się dyskusja na temat Trasy Łagiewnickiej w ramach nowego cyklu organizowanego przez krakowską Platformę Obywatelską pod nazwą „Podyskutujmy o Krakowie”. Mieszkańcy proszeni są o wcześniejszą rejestrację poprzez stronę http://bit.ly/podyskutujmy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski