Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica w wersji 3D

Aleksander Gąciarz
Aleksander Gąciarz
Po wybudowaniu obwodnicy takie samochody mają zniknąć z centrum Miechowa
Po wybudowaniu obwodnicy takie samochody mają zniknąć z centrum Miechowa Fot. Zbigniew Wojtiuk
Miechów. Północne obejście miasta ma być pierwszą tak dużą inwestycją w Małopolsce, która zostanie zaprojektowana i wykonana z wykorzystaniem technologii BIM.

Mówiąc w pewnym uproszczeniu, BIM polega na stworzeniu trójwymiarowego, cyfrowego modelu obiektu, który ma powstać. - W modelach zapisujemy informacje przydatne na etapie projektowania, budowy i użytkowania. Wykorzystanie technologii 3D zapewnia lepsze przygotowanie projektu oraz koordynację prac na budowie - tłumaczy Agnieszka Kotela z firmy Skanska, która jest generalnym wykonawcą inwestycji.

Początkowo BIM był wykorzystywany głównie podczas realizacji budynków, obecnie technologia może być stosowana do większych inwestycji. Takich jak licząca niemal 8,5 kilometra obwodnica Miechowa.

Jak dotąd jest to największy w Małopolsce projekt stworzony z wykorzystaniem nowoczesnej technologii. Pracowały przy nim zespoły z Oddziałów Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Warszawie, Katowicach i Rzeszowie.

- Dzięki takiej współpracy oraz wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu udało nam się przygotować bardzo dokładny pomiar terenu - zaznacza kierownik robót Paweł Praszkiewicz.

W czasie budowy przygotowane wcześniej modele cyfrowe zostaną wprowadzone do systemów sterowania spycharek, koparek, równiarek, rozściełaczy asfaltu itd.

Ma to pozwolić na bardziej precyzyjne wykonanie zaplanowanych prac i uniknięcie kosztownych błędów.

To nie jedyne przykłady nowoczesnych technologii, które mają zostać wykorzystane podczas pracy nad obejściem Miechowa. Wykonawcy będą mieli do swojej dyspozycji również drona oraz scaning laserowy.

Obwodnica Miechowa ma być drogą klasy G. Będzie się składała z jednej jezdni mającej dwa pasy ruchu. Nad rzeką Cichą powstanie most, a nad linią kolejową wiadukt. Powstaną pobocza, drogi serwisowe i zatoki autobusowe.

Projekt zakłada budowę czterech rond, które połączą przyszłą obwodnicę z drogami, które ona przetnie. Pierwsze powstanie na początku obwodnicy, drugie na skrzyżowaniu z krajową siódemką, trzecie na przecięciu z drogą powiatową w stronę Sędziszowa, a ostatnie na końcu obwodnicy. Przy rondach powstaną chodniki i przejścia dla pieszych oraz oświetlenie ledowe.

Projekt obejmuje również budowę przepustów i przejść dla zwierząt, dwóch przejazdów gospodarczych oraz czterech przejść dla płazów.

Z myślą o kierowcach zostaną też zamontowane tablice, które będą wyświetlać informacje i ostrzeżenia.

Inwestycja ma być gotowa do końca września 2018 roku. Będzie kosztować 52 miliony złotych.

Inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Obwodnice mają budować oddziały Skanska w Krakowie i Katowicach.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski