W sumie przez ćwierć wieku we wszystkich edycjach wystąpiło już 19500 chórzystów z 660 zespołów.
Jak napisał w liście gratulacyjnym kardynał Stanisław Dziwisz, patron honorowy festiwalu, jest to „dzieło wyjątkowe na mapie kulturalnych wydarzeń w Archidiecezji Krakowskiej”. Impreza zrodziła się z inicjatywy Józefa Romka, współtwórcy Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Myślenicka”. To on na bazie zespołu powołał do życia chór Capella Myslenicensis.
- Zespół ten pod jego batutą szybko zaczął odnosić sukcesy w województwie, jednak zdecydowana odmowa występu grupy na uroczystościach z okazji 22 lipca przyczyniła się do nałożenia odgórnego zakazu pojawiania się Capelli Myslenicensis na ogólnopolskich festiwalach. Taki ostracyzm obudził w młodym dyrygencie ambicje i postanowił stworzyć festiwal w naszym mieście. W ten sposób powstał Myślenicki Festiwal Pieśni Chóralnej „Kolędy i pastorałki” - mówiła na gali finałowej Małgorzata Anita Werner, dyrektorka MOKiS.
Galę tę uświetnił koncert chóru mieszanego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie „Educatus” pod dyrekcją Adama Korzeniowskiego. Chór ten dwukrotnie był laureatem Grand Prix festiwalu. W tym roku Grand Prix nie przyznano, choć jak stwierdził prof. Jerzy Kurcz, przewodniczący jury, poziom był wysoki.
- Tegoroczny festiwal miał jedną charakterystyczną cechę, a mianowicie większość chórów skupiło się na poziomie wysokim. Zwykle „rozrzut” między najlepszymi a tymi, które nie zdążyły z formą na konkurs, jest większy.
Najwięcej nagród, bo i dla chóru i dla dyrygenta zdobył wrocławski Con Brio pod batutą Małgorzaty Podzielny. On też został uznany za najlepszy chór jubileuszowej edycji festiwalu.
- Festiwal miał jedno zasadnicze zadanie, jedną misję do spełnienia - propagować kolędy i pastorałki Polski i innych narodów. I to, jak się wydaje, czynił znakomicie. Ale uznaliśmy w ostatnich dwóch latach, że może należy także zadbać o powiększanie repertuaru i dotychczasowego zbioru kolęd i pastorałek. I od dwóch lat mamy równocześnie konkurs na nową kolędę. A więc festiwal myśle-nicki nie tylko propaguje dotychczasowy dorobek w tym zakresie, ale także przyczynił się do pomnażanie tego dorobku. To jego wielkie osiągnięcie - mówił prof. Kurcz.
Nagrodę w II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na kolędę lub pastorałkę, podobnie zresztą jak i w ubiegłym roku, zdobyła Teresa Frączkiewicz-Kirkov (za kolędę „Jak to dobrze, Boże Dziecię” do tekstu Janusza Ostrowskiego).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?