Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków ma się stać inteligentny [WIDEO]

Arkadiusz Maciejowski
Aplikacja mogłaby pokazywać kierowcom, gdzie są wolne miejsca
Aplikacja mogłaby pokazywać kierowcom, gdzie są wolne miejsca Andrzej Wiśniewski
Innowacje. Powstał plan, jak sprawić, by pod Wawelem żyło się wygodniej. Pomysły są ciekawe, ale władze miasta nie wiedzą, kiedy je zrealizują

Wjeżdżając autem do strefy płatnego parkowania poprzez GPS dostawalibyśmy informację, czy np. na ul. Kopernika jest jakieś wolne miejsce do zaparkowania. Władze Krakowa przy współpracy m.in. z Krakowskim Parkiem Technologicznym stworzyły katalog inteligentnych rozwiązań, dzięki którym mieszkańcom ma się żyć lepiej i wygodniej. Problem jest jeden: brakuje konkretów, kiedy rozwiązania te faktycznie zostaną wprowadzone.

Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa:

Autor: Arkadiusz Maciejowski

Strategia Smart_Kom dla Krakowa i ościennych gmin zawiera 24 pomysły na to, jak budować przyjazne otoczenie przy użyciu wysokich technologii. Wśród nich m.in. tzw. zintegrowany system informacji o parkingach. Gdyby zaczął on działać byłaby to prawdziwa rewolucja dla kierowców. Nie musieliby już krążyć po ulicach w centrum miasta w poszukiwaniu miejsca parkingowego.

Mobilna aplikacja w telefonie, połączona z systemem GPS, wskazałaby im, gdzie najbliżej mogą zaparkować. Autorzy strategii piszą, że takie systemy naprowadzania kierowców były testowane już m.in. w Niemczech. A z testów tych wynika m.in., że o 30 proc. skraca się droga do miejsca parkowania. - Gdyby kierowcy nie musieli krążyć w poszukiwaniu parkingu, to zmniejszyłaby się też emisja spalin w centrum. Pomysł jest ciekawy, ale pytanie, kiedy zostanie wdrożony, skoro do dziś miasto nie może poradzić sobie z prostszymi rzeczami np., aby szybki tramwaj był naprawdę szybki - mówi Stanisław Albricht z Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans.

Tymczasem Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa, nie chce podawać konkretnych dat.

- Ten dokument wskazuje nam na razie kierunki działania, ale na pewno kwestia parkingów powinna być jednym z priorytetów i nie może być to bardzo odległa perspektywa. Chodzi więc o najbliższe lata - zaznacza wiceprezydent Koterba.

Tylko na system naprowadzania kierowców miasto musiałoby wydać grubo ponad milion zł, a potem go utrzymywać. Szacuje się np., że zamontowanie jednego czujnika na jednym miejscu parkingowym (czujnik przekazywałby informacje o tym, czy nie jest ono zajęte), to koszt około 400 zł. W Krakowie w strefie płatnego parkowania jest ponad 20 tysięcy miejsc.

Pomysłów na „inteligentne miasto” jest dużo więcej. Po Krakowie miałby kursować np. Smart_Bus. Z pozoru zwykły autobus wożący pasażerów, ale wyposażony w nowe technologie, np. w urządzenia do mierzenia zanieczyszczeń w powietrzu na trasie przejazdu czy w kamery zbierające informację o innych pojazdach poruszających się buspasem. Miałoby to pomóc w walce z kierowcami bezprawnie wjeżdżającymi na buspasy, które do dziś nie są monitorowane. Poza tym pojawił się pomysł, aby montować kamery na trasach rowerowych. A na podstawie późniejszych analiz natężenia ruchu nadawać rowerzystom priorytet na skrzyżowaniach w wybranych godzinach.

Projekt zakłada również otwieranie nowych centrów aktywności seniorów czy stworzenie karty mieszkańca. Miałaby ona pełnić kilka funkcji jednocześnie: biletu komunikacji miejskiej, cyfrowej karty parkingowej w ramach aglomeracji krakowskiej, poświadczałaby też ewentualne ulgi i zniżki w muzeach. - Przygotowany dokument nie jest zamknięty. Sukcesywnie powinny pojawiać się w nim nowe rozwiązania. Podkreślam, na razie przede wszystkim chodziło o określenie kierunków działań, a teraz jest czas na przygotowania do ich realizacji, szukanie finansowania i ustalanie szczegółów - zaznacza Elżbieta Koterba.

Według Arkadego Rzegockiego, przewodniczącego komisji innowacji Rady Miasta Krakowa dobrze, że przygotowany został plan, ale ma nadzieje, że na „spisaniu życzeń” się nie skończy. - Innowacyjnych rozwiązań można zaproponować wiele, np. w Londynie każdy autobus miejski wyposażony jest w GPS i pasażer czekający na przystanku może sprawdzić, w którym miejscu pojazd się znajduje. Najważniejsze, aby te pomysły były teraz realizowane - zaznacza radny Rzegocki.

Przygotowanie Strategii Smart_Kom kosztowało 2 mln zł. W większości sfinansowane zostało ze środków unijnych oraz budżetu państwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski