Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej miejsc dla samolotów, mocniejsze drogi kołowania

(GEG)
fot. MPL Kraków-Balice
Na krakowskim lotnisku zakończyły się prace inwestycyjne w strefie operacyjnej. Rozbudowano płytę postojową i przebudowano drogi kołowania.

Prace rozpoczęły się w kwietniu 2013 r. i były prowadzone etapowo, przy zachowaniu ciągłej obsługi ruchu samolotów, bez ograniczania operacji lotniczych. - Realizacja robót na czynnym lotnisku była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich służb operujących na lotnisku, a także dla pracowników portu, którzy na co dzień zarządzają infrastrukturą lotniskową - podkreśla Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków – Balice.

- Teraz możemy przyjmować cięższe maszyny - informuje Jan Pamuła. - Dzięki zainstalowaniu nowego oświetlenia krawędziowego, oświetlenia osiowego i poprzeczek zatrzymania poruszanie się statków powietrznych po układzie manewrowym krakowskiego lotniska w warunkach ograniczonej widzialności jest znacznie łatwiejsze i bardziej bezpieczne – dodaje prezes MPL

Dzięki rozbudowie płyty postojowej, port zwiększył dostępną liczbę stanowisk postojowych o pięć, co pozwala na równoczesne stacjonowanie 22 statków powietrznych o kodzie referencyjnym C (np. Boeing 737-800). Zmienił się układ płyty postojowej i wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie. Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów rozbudowy terminalu pasażerskiego będzie mógł także przyjąć więcej dużych statków powietrznych, o kodzie referencyjnym E i D, jak np. Boeing 787 Dreamliner czy Boeing 747.

W ramach modernizacji dróg kołowania wymieniono ich nawierzchnię betonową, znacząco rozbudowano sieci elektroenergetyczne w strefie operacyjnej oraz oświetlenie nawigacyjne dróg kołowania. Przebudowywane drogi kołowania wyposażono w oświetlenie osiowe, sterowane z nowego systemu z indywidualną kontrolą opraw, a także zmieniono źródła świateł krawędziowych na oprawy LED. Ponadto zmodernizowany i rozbudowany został system retencji wód opadowych.

Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Max Bögl Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Max Bögl Stifung&Co. KG (Partner Konsorcjum), natomiast inwestorem zastępczym firma Safege S.A.S. Blisko 90 proc. prac zostało zrealizowanych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu pn. „Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej”.

CZYTAJ TAKŻE: Szybką koleją nie tylko na lotnisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski