Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najnowsze wcielenie ładnego Japończyka

Michał Kij
Samochód również z przodu ma sporo miejsca dla kierowcy
Samochód również z przodu ma sporo miejsca dla kierowcy Honda
Honda Jazz. Auto ma nową płytę podłogową, jest dłuższe, bardziej obszerne, cechuje je ponadto większe bezpieczeństwo jazdy

Honda mówi o najnowszym Jazzie, że to trzecia generacja, i właściwie ma rację. Przynajmniej jeśli liczyć od 2001 roku. Wcześniej, w latach 1983-1986 sprzedawany był w Europie pod tą nazwą sympatyczny, mały hatchback, znany gdzie indziej jako Honda City. Zresztą i dziś Jazz jest zarezerwowany dla nas. Reszta świata kupuje Hondę Fit.

Miejsca jak w sedanie z marki premium
Nowy model zadebiutował we wrześniu 2013 roku w Japonii, pół roku później pojawił się w Stanach Zjednoczonych, a w Polsce wejdzie do sprzedaży jesienią.

W skali globalnej Europa jest rynkiem zatłoczonym i trudnym. Honda celuje u nas w segmenty najbardziej chłonne i starannie dobiera wyposażenie wysłanych tu modeli, aby inwestycja była zyskowna. Stąd np. tylko jedna wersja silnikowa, choć z dwoma typami skrzyni biegów do wyboru.

Jazz stanowi część zupełnie zmienionej gamy modeli Hondy. Ma nową płytę podłogową, co skutkuje nie tylko bardziej obszernym wnętrzem, ale i większym bezpieczeństwem jadących. Jest nieco dłuższy, a jednocześnie o 12 procent lżejszy od poprzednika.
Firma porównuje przestrzeń w kabinie z luksusowym sedanem ,,wiodącej marki premium" i to nie żart. Jazz naprawdę ma się czym pochwalić, zwłaszcza gdy mowa o przestrzeni na nogi oraz miejscu nad głową na przednich i tylnych siedzeniach.

Tylne siedzenia składają się niesymetrycznie na dwa sposoby. Można opuścić oparcia, robiąc miejsce dla okazyjnie kupionego bernardyna lub unieść siedziska, aby przerzucić fikusa babci do domu cioci.

Pod podłogą bagażnika jest uporządkowana skrytka na apteczkę, trójkąt i inne przedmioty, które w wielu samochodach dla indywidualistów lub ludzi wyjątkowych jak Ty beztrosko walają się po wykładzinie z prawa do lewa.

Silnik ma zmienne fazy rozrządu (VTEC) oraz system płynnej zmiany czasu otwarcia zaworów ssących (VTC). Sprzyja to ograniczeniu zużycia paliwa oraz uzyskaniu większej sprawności silnika i do tej pory było wykorzystywane głównie w hybrydach, np. przez Toyotę.

Bezstopniowa skrzynia biegów
Osiągi Hondy Jazz można określić wzorem dawnych Rolls-Royce'ów jako wystarczające. Sześciobiegowa skrzynia dobrze współgra z charakterystyką silnika. Bezstopniowa przekładnia CVT symuluje skrzynkę siedmiobiegową, a w trybie ,,S" można ręcznie zmieniać biegi łopatkami przy kierownicy. Wówczas CVT pozwala szybko się rozpędzać i dość skutecznie hamować silnikiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski