Dziennik Polski - Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Wody butelkowane. Przeczytaj, co pijesz!

Wody butelkowane. Przeczytaj, co pijesz!

1/2

(© Fot. Fotolia)

Kupując wodę mineralną, powinniśmy czytać etykiety i kierować się przede wszystkim ilością poszczególnych składników
Zakupy. Wody, które możemy kupić w sklepie, różnią się nie tylko ceną i marką. Naturalne wody mineralne dzieli się aż na cztery kategorie.
Wiesz, że naturalna woda mineralna może nie mieć składników mineralnych i być produkowana ze... zwykłej wody? To możliwe, bo od kilku lat mamy nowe przepisy dotyczące kwalifikacji wód butelkowanych.

Zapamiętaj: teraz nazwa "woda mineralna" nie zależy od poziomu zawartości składników mineralnych. Nazwa ta może być stosowana do wszystkich wód wydobywanych spod ziemi - czyli z pokładów mineralnych - niezależnie od stopnia ich mineralizacji.


Co to dla nas oznacza

Zmiana ta oznacza, że tylko niektóre naturalne wody mineralne mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie. Zależy to przede wszystkim od zawartości oraz ilości poszczególnych składników mineralnych, mających znaczenie fizjologiczne (wpływające na organizm).
300 - w tylu procesach przemiany materii, na około 600 ciągłych, bierze udział magnez
Dlatego, aby świadomie wybierać dla siebie, dla swojego zdrowia wodę do picia, trzeba zwracać uwagę na stopień jej mineralizacji oraz zawartość poszczególnych składników mineralnych.

Ważny podział

Obecnie naturalne wody mineralne są podzielone na cztery kategorie:
- wysoko zmineralizowane - mające powyżej 1500 mg/l składników mineralnych,
- średnio zmineralizowane - mające od 500 do 1500 mg/l składników mineralnych,
- nisko zmineralizowane - mające nie więcej niż 500 mg/l składników mineralnych,
- bardzo nisko zmineralizowane - nie więcej niż 50 mg/l składników mineralnych.

Uwaga!

Taki podział pozwala jednak tylko na ogólną orientację, z jakiej półki wybierać wodę do picia. Nie informuje on natomiast o zawartości poszczególnych składników mineralnych, które mogą mieć znaczenie dla naszego zdrowia.

Najbardziej wartościowe dla organizmu składniki mineralne, które można znaleźć w naturalnej wodzie mineralnej, to: magnez, wapń, sód, chlorki, siarczany i wodorowęglany oraz, w niektórych wodach, także jod, fluor i żelazo.

To od ilości tych składników w wodzie zależy ich oddziaływanie na nasz organizm.

Gdy jesteś w sklepie

Wybierając wodę do picia, należy zwrócić uwagę na jej skład mineralny podany na etykiecie i ocenić, czy ilość zawartych w niej składników mineralnych jest odpowiednia do uzupełnienia bilansu ważnych składników w naszej diecie.

Punktem wyjścia jest w tym przypadku, poza poziomem ogólnej mineralizacji, zawartość poszczególnych składników w wodzie.

- Najbardziej wartościowe dla zdrowia z tego punktu widzenia są wody wysoko zmineralizowane. Na etykiecie mogą informować, że np. zawierają magnez, wodorowęglany itp.
- Natomiast wody średnio zmineralizowane mogą spełniać funkcję profilaktyczną - wspomagając dietę w utrzymaniu odpowiedniego poziomu składników w organizmie.
- Wody nisko oraz bardzo nisko zmineralizowane nie posiadają takiej zawartości poszczególnych składników mineralnych, które kwalifikowałyby je do grupy wód mających znaczenie fizjologiczne. Z tego powodu nie mają znaczenia zdrowotnego.

Wód leczniczych to nie dotyczy!

Te zapisy nie dotyczą wód leczniczych, ponieważ określona zawartość składników mineralnych nie jest podstawą do zakwalifikowania wody do kategorii mineralnych wód leczniczych. Wymaga to badań klinicznych lub długotrwałych obserwacji. Potwierdzających, że dana woda - stosowana w określonej dawce dziennej i w określonym czasie - wywiera działanie lecznicze przy stosowaniu jej w formie kuracji pitnej lub innej, takiej jak kąpiele i inhalacje.

Źródło: eksperci programu "Woda dla zdrowia".


Praktyczne informacje
Chcesz wiedzieć, jaką wodę kupujesz i będziesz pił? To dokładnie przeczytaj etykietę na butelce!Wody butelkowane dzielimy na:
1. naturalne wody mineralne,
2. wody źródlane,
3. wody stołowe (tak zwane mineralizowane).
Zupełnie odrębną kategorię stanowią wody lecznicze.

Wody źródlane
Pod koniec ubiegłego wieku wprowadzono do handlu nazwę naturalne wody źródlane dla wód nisko zmineralizowanych. Obecnie z dawnej definicji usunięto określenie "naturalne" i teraz nazywane są tylko wodami źródlanymi.Sposób ich pozyskiwania pozostaje taki sam, jak naturalnych wód mineralnych. Ma to być również woda pierwotnie czysta (chemicznie, mikrobiologicznie) i nieróżniąca się właściwościami oraz składem mineralnym od wody określonej prawem jako przeznaczona do spożycia przez ludzi.

Wody stołowe
Ich nazwa jest pozostałością z dawnych czasów. Kiedyś wody mineralne dzielono na stołowe i lecznicze. Mineralną stołową podawało się na stół do posiłków, a leczniczą stawiało się przy łóżku chorego. Kiedy wprowadzono do przepisów wodę wzbogaconą w składniki mineralne, nie wiadomo dlaczego, nazwano ją wodą stołową, zamiast po prostu mineralizowaną. Wielu przez tę właśnie nazwę źle się kojarzy. Niektórzy wręcz twierdzą, że to zwyczajna kranówa. Nieprawda!

Woda stołowa może być produkowana tylko z naturalnej wody źródlanej - poprzez dodanie do niej naturalnej wody mineralnej lub soli mineralnych, zawierających jeden lub więcej składników mających znaczenie fizjologiczne (takich jak: sód, magnez, wapń, chlorki, siarczany czy też wodorowęglany). Ma to na celu wzbogacenie wody źródlanej, która jest z reguły wodą nisko zmineralizowaną, w potrzebne naszemu organizmowi składniki mineralne.

Woda taka może pełnić funkcje wody profilaktyczno-zdrowotnej i pod tym względem jest równie cenna jak woda mineralna.

Warto wiedzieć
To prawda, że dobra woda zdrowia nam doda. Ale nie jest tak, że każdą możemy pić bez ograniczeń!

To trzeba wiedzieć
Wybierając wodę dla siebie, trzeba zwrócić uwagę na składniki mineralne. A potem oceniać ich ilość w stosunku do potrzeb naszego organizmu. To bardzo ważne! Dlatego, że o ile wodę źródlaną możemy pić właściwie bez większych ograniczeń, to inaczej powinniśmy podchodzić do wody mineralnej i stołowej. Chodzi o to, żeby nie przedobrzyć. Musimy wiedzieć, jakie zawierają dawki różnych minerałów i porównać je z dzienną zalecaną dawką spożycia danego minerału.

Na co zwrócić uwagę
Czytając etykietę, szczególnie bacznie przyjrzyjmy się zapisowi informującemu, czy to nisko, średnio czy wysoko zmineralizowana woda. Bo nie każda jest dla każdego! I tak, przykładowo, małe dzieci oraz osoby, które z przyczyn zdrowotnych (nadciśnienie, choroby nerek) mają zaleconą dietę z małą ilością sodu, powinny wybierać dla siebie raczej wody nisko oraz średnio zmineralizowane. Z kolei jeśli chcemy lub też powinniśmy wzbogacić naszą dietę w wapń i magnez, to wybierajmy wodę zawierającą właśnie te składniki w ilościach znaczących. To jest co najmniej 150 mg/l wapnia oraz/lub 50 mg/l magnezu.

Uzupełniaj na bieżąco
Ciało ludzkie w około 60 procentach składa się z wody. Ma ona fundamentalny wpływ na funkcjonowanie całego naszego organizmu. Systematycznie ją tracimy w ciągu dnia w procesach metabolicznych i w wyniku intensywnego trybu życia. Dlatego tak ważne jest to, by regularnie uzupełniać zapasy i nie zapominać o nawadnianiu. Woda to substancja, która jest niezbędna do życia. Obok węglowodanów, białek, tłuszczów, składników mineralnych i witamin stanowi jeden z sześciu podstawowych składników odżywczych, jak wyjaśnia dr inż. Katarzyna Okręglicka, ekspert ds. żywienia.

Niedostateczne spożycie wody w stosunku do zapotrzebowania staje się szybko odczuwalne i widoczne. Może też stanowić zagrożenie dla naszego zdrowia i życia. Przyczynia się do spadku wydolności fizycznej. Negatywnie wpływa między innymi na nasz nastrój.Niestety, jak pokazują badania, tylko 33 proc. Polaków pije wodę regularnie. Warto zwrócić na to uwagę i zmienić nasze codzienne, złe nawyki. (oprac. KB)
 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się