Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niezwykły zabytek, tzw. bunkier amerykański, zamieni się w gruz. Jest niepotrzebny kolei

Łukasz Grzymalski
Potężny kombajn do obsługi parowozów ma być zburzony.
Potężny kombajn do obsługi parowozów ma być zburzony. fot. Łukasz Grzymalski
Bieżanów. Kolej zdecydowała, że wyburzy wieżę do obsługi parowozów, znajdującą się w pobliżu bieżanowskiego przystanku PKP. To autentyczny, rzadki zabytek techniki, jeden z kilku tego typu w Polsce.

Obiekt w planach rozbiórki opisano jako "zbiornik na węgiel". Nie brzmi to interesująco. Rzeczywistość jest o wiele ciekawsza, bo mamy do czynienia z konstrukcją na potężnych "nogach" i posiadającą wystający "nos".

- Czymże jest ów stwór? To dawna wieża do nawęglania, nawadniania i odpopielania parowozów. Jest to autentyczny, rzadki zabytek techniki - mówi architekt Piotr Skucha, miłośnik kolei.

Znawca historii transportu szynowego stwierdza, że ta dziwna wieża potrafiła kiedyś w ciągu kilku minut kompleksowo obsłużyć lokomotywę parową.

Piotr Skucha dodaje, iż "bunkier amerykański" był wydajną kombinacją maszyn. - Klasyczne pojedyncze urządzenia potrzebowały znacznie więcej czasu na uzupełnienie węgla i wody w parowozie - informuje.

Piotr Skucha podaje, że konstrukcję zaprojektowały zakłady w Chicago i że elementy czterech takich wież zostały wysłane do Polski w ramach powojennej akcji pomocowej UNRRA. "Bunkry amerykańskie" stanęły w Krakowie, Warszawie, Gdyni i Tarnowskich Górach. Krakowski obiekt, według Skuchy, zachował się w najlepszym stanie.

Miłośnik kolei ubolewa nad tym, iż coś tak niezwykłego zamieni się w gruz. Z drugiej strony, architekt rozumie trudności z sensownym wykorzystaniem wieży.

Osobliwy kształt "bunkra amerykańskiego" wyklucza większość pomysłów na przystosowanie budowli do nowych funkcji. Jak czytamy w komunikacie biura prasowego PKP SA, konstrukcja jest niezagospodarowana od lat i nieprzydatna dla spółki.

Urzędowe procedury, jakie związane są z burzeniem, nie skończą się szybko. Jest więc czas, by miłośnicy historii mogli jeszcze pooglądać wieżę.

Można do niej dotrzeć z przystanku kolejowego Kraków Bieżanów. "Bunkier amerykański" widoczny jest z kładki nad torami. W pobliże obiektu można dojść bezpiecznie drogą.

Jeżeli zwiedzający nie wejdzie na tory czy tereny zamknięte, Straż Ochrony Kolei nie będzie miała nic przeciw takiemu spacerowi.
Kolejowe plany wyburzeń w Małopolsce obejmują 66 różnych obiektów. W Krakowie planowana jest likwidacja magazynów, kotłowni z kominem, garażu, budynku administracyjnego, niektórych ogrodzeń i latarni, dwóch małych tzw. szczelin obrony przeciwlotniczej (prymitywnych schronów).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski