Zakończyła się druga edycja organizowanego przez Izbę Architektów RP ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”. Program – którego zadaniem jest nauczenie młodzieży gimnazjalnej oraz ponadgimnazjalnej zrozumienia zagadnień przestrzennych – zyskuje coraz większą popularność. W roku szkolnym 2014/2015 do towarzyszącego mu konkursu zgłosiło się 35 zespołów ze szkół z całej Polski. Spośród nich jury konkursowe wyłoniło pięciu finalistów.
Uczenie wyobraźni architektonicznej
Pomysł na kształcenie młodzieży w zakresie architektury i urbanistyki narodził się w Izbie Architektów RP kilka lat temu.
Opracowany program miał charakter unikatowy na skalę europejską. Został przygotowany w taki sposób, aby uczestniczące w nim szkoły nie ponosiły dodatkowych kosztów. _– Zajęcia w ramach programu „Kształtowanie przestrzeni” może poprowadzić każdy nauczyciel. Program napisany jest bardzo przystępnie, a dodatkowo Izba Architektów oferuje szkolenia oraz pomoc architektów w __prowadzeniu lekcji _– informuje dr arch. Andrzej Poniewierka, przewodniczący konkursowego jury.
W zakończonym roku szkolnym zajęcia prowadzone były w trzech blokach tematycznych – ,,Mój dom”, ,,Dzielnica, wieś, miasto, metropolia” oraz ,,Budowle na przestrzeni wieków” – zgodnie z podręcznikiem dla nauczycieli, zawierającym rozpisane scenariusze lekcji, a także zaopatrzonym w arkusze informacyjne i arkusze pracy dla uczniów. Ponadto, na podstawie ,,Opinii historyczno-urbanistycznej” prof. Kazimierza Kuśnierza, wybrano 16 polskich miast, po jednym w każdym województwie. Znalazły się one w części programu pt. „Miasteczka polskie”.
Kraków wyprzedził resztę kraju
Nagroda w kategorii szkół ponadgimnazjalnych przypadła Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strze- linie. Wyróżnienia zdobyły Gimnazjum nr 55 im. Adama Bytnara ,,Rudego” i I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie ze Szczecina. – Program od samego początku cieszył się dużym zainteresowaniem. W ramach pilotażu wzięło w nim udział ponad 400 uczniów z 13 szkół.
Kolejne edycje zyskiwały na __ popularności, czego dowodem jest rosnąca liczba uczestników naszego konkursu – mówi Urszula Szabłowska, koordynator programu w województwie mazowieckim. W najbliższych latach Izba Architektów RP chce dotrzeć z ofertą edukacyjną również do młodszych odbiorców, czyli wprowadzić zajęcia dla szkół podstawowych.
Przypomnę, że w Krakowie odbyło się już 9 edycji wielkiego konkursu ,,Dom i Ogród Naszych Marzeń”, adresowanego do uczniów szkół podstawowych z klas od I do IV. Konkurs ten odbywa się w ramach organizowanego przez Małopolską Okregową Izbę Architektów Dnia Edukacji Architektonicznej (DEA). W ub. roku na konkurs, którego finał odbył się Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, napłynęło 1001 prac.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?