Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Według urzędników, szybki tramwaj nie musi być szybki

Arkadiusz Maciejowski
W Krakowie tramwaje mogą rozpędzić się tylko do 50 km/godz. W Poznaniu jadą o 10 km/godz. szybciej
W Krakowie tramwaje mogą rozpędzić się tylko do 50 km/godz. W Poznaniu jadą o 10 km/godz. szybciej Andrzej Banaś
Komunikacja. Radni miejscy będą się zastanawiać, jak przyspieszyć krakowską komunikację szynową

Członkowie Polskiego Klubu Ekologicznego, zrzeszającego m.in. ekspertów od transportu, domagają się podwyższenia dozwolonej prędkości dla tramwajów poruszających się po mieście. Uważają, że technicznie jest to możliwe, a dzięki temu skróciłby się czas przejazdu np. z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki.

W Poznaniu, w którym komunikacja miejska jest mniej rozwinięta niż pod Wawelem, takie rozwiązanie udało się wprowadzić. Krakowscy urzędnicy znów mówią jednak "nie da się".

W Krakowie nawet tzw. szybki tramwaj na linii 50 porusza się z maksymalną prędkością 50 km/godz. Według dr. inż. Tadeusza Kopty jest to przejaw zbytniej asekuracji urzędników. Bo przepisy nie zabraniają podwyższania prędkości w przypadku tzw. wydzielonych torowisk.

- Na odcinkach, na których odległości między przystankami są odpowiednio długie, np. od ronda Grzegórzeckiego do Mogilskiego, powinna zostać podniesiona prędkość dla tramwajów nawet do 70 km/godz. - uważa dr inż. Tadeusz Kopta.

Marek Gancarczyk, rzecznik MPK przyznaje, że z punktu widzenia technicznego tramwaje mają możliwość jazdy z prędkością 70 km/godz. Przekonuje jednak, że decyzję o podniesieniu dozwolonej prędkości mogą podjąć wyłącznie zarządcy torowisk, czyli pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Ci zaś twierdzą, że ideą szybkiego tramwaju nie jest to, aby był... szybki. - Ważne, by jechał płynnie i nie grzęznął na światłach, a nie pędził, narażając pasażerów na dyskomfort - uważa Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Według władz ZIKiT z podwyższenia prędkości płynęłyby same szkody. Ich zdaniem tramwaj tuż po rozpędzeniu, np. w tunelu pod dworcem PKP, musiałby gwałtownie hamować przed kolejnym przystankiem. A to, oprócz niebezpiecznych sytuacji, wiązałoby się też ze znacznie większym zużyciem energii.

Ten problem można byłoby rozwiązać, zwiększając odległości między przystankami. Na powstającej właśnie linii Wielicka- Lipska o długości 1,5 kilometra, która ma być częścią trasy szybkiego tramwaju, planowane są trzy przystanki. Nie ma więc co liczyć, aby tramwaj pojechał szybciej niż 50 km/godz.

Zdaniem krakowskich urzędników pasażerom nie zależy, by jechać szybko, ale by podróż trwała krótko. - A podróż liczy się już od wyjścia z domu, a nie od wejścia do tramwaju. Przystanki nie mogą być więc zbyt od siebie oddalone. A po otwarciu nowej trasy, bez podnoszenia prędkości, podróż z Kurdwanowa do Krowodrzy i tak skróci się o kilka minut - przekonują w ZIKiT.

Tymczasem w Poznaniu, gdzie komunikacja jest na niższym poziomie niż w Krakowie, udało się jednak pogodzić rozlokowanie przystanków z prędkością pojazdów. I "szybki tramwaj" bezpiecznie rozpędza się tam do 60 km/godz.

Co więcej, jak zwraca uwagę dr inż. Tadeusz Kopta, w Krakowie na tzw. rozjazdach, czyli w miejscach, gdzie krzyżują się torowiska, wprowadzone jest ograniczenie prędkości dla tramwajów do zaledwie 10 km/godz. - Ten limit zastosowany jest niezależnie od istniejących rozwiązań geometrycznych i stanu technicznego danego torowiska - zaznacza Tadeusz Kopta.

W ZIKiT tłumaczą, że w Krakowie stosowane są na rozjazdach "specyficzne" szyny, które wymagają wolnej jazdy, ale jednocześnie są bardziej wytrzymałe i ograniczają hałas. To wersja oficjalna. Nie ulega bowiem wątpliwości, że w wielu przypadkach ograniczenia są wprowadzane, bo te "specyficzne" szyny są po prostu w katastrofalnym stanie technicznym.

Tymczasem Poznań, stosując swoje rozwiązania, dopuszcza na części rozjazdów jazdę tramwajów nawet dwa razy szybszą niż pod Wawelem. A w innych europejskich krajach nawet do 30 km/godz.

Kwestią prędkości tramwajów zająć mają się radni z Komisji Infrastruktury Rady Miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski