O tę maszynę Muzeum Lotnictwa i Agencja Lotnicza ALTAIR starały się wiele lat. Została ona sprowadzona z Finlandii. To jeden z dwóch zachowanych na świecie samolotów tego typu. Jest on ikoną historii polskiego czynu zbrojnego w II wojnie światowej. Właśnie na takich myśliwcach polscy piloci walczyli 75 lat temu w obronie Paryża i dorzecza Sekwany, w barwach polskiego dywizjonu – Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie, GC 1/145.
Dr Krzysztof Mroczkowski, szef działu zbiorów w krakowskim Muzeum Lotnictwa
Autor: Paulina Szymczewska
Caudron został przekazany Krakowowi przez fińskie Muzeum Wojska (Sotamuso) w postaci wieloletniego depozytu. Był on przechowywany dziesiątki lat w leśnym, drewnianym hangarze pod Lahti. Samolot jest niekompletny. Brak mu silnika wraz z dolnym okapotowaniem i śmigłem oraz wyposażeniem kabiny pilota. – To, że samolot jest niekompletny, to nie problem. Jest on w naprawdę dobrym stanie technicznym. Zresztą będzie odrestaurowany – zapewnia dr Krzysztof Mroczkowski, szef działu zbiorów w krakowskim Muzeum Lotnictwa.
Unikatowy Caudron stanął w gmachu głównym muzeum i będziemy go tam mogli podziwiać do połowy września. Potem maszyna zniknie z ekspozycji na półtora roku. W tym czasie zostanie poddana konserwacji i przywrócona do stanu dawnej świetności, przy ścisłej współpracy fińskiego Muzeum Lotnictwa.
Myśliwiec Caudron Renault CR.714 Cyclone
Autor: Paulina Szymczewska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?