Tak wynika z ubiegłorocznego sondażu przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor. Jednak najważniejszym wnioskiem jest to, że większy wpływ na decyzję o podarowaniu odpisu podatkowego ma osobista znajomość organizacji lub osoby obdarowanej 1 procentem niż reklamowanie się ich w mediach.
– Z danych dotyczących niewielkiego wpływu przekazów medialnych na decyzje podatników przekazujących jeden procent nie należy wyciągać pochopnych wniosków – zastrzega Marta Gumkowska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. I przypomina, że uczestnicy sondażu udzielali odpowiedzi w kilka miesięcy po złożeniu deklaracji podatkowych, a to, czego nie pamiętali, mogli odtworzyć w sposób stawiający ich samych w lepszym świetle, czyli prezentując siebie jako osoby samodzielnie podejmujące decyzje, a nie działające pod wpływem reklamy.
Jedna trzecia ankietowanych twierdzi, że przekazało na tak zwane subkonto prowadzone przez organizację pożytku publicznego w celu zbierania środków na leczenie lub rehabilitację osoby indywidualnej. Kolejne 29 podatników deklaruje, że przekazało 1 proc. bez dookreślania celu, na jaki mają być wykorzystane środki, pozostawiając organizacji decyzję o sposobie dysponowania pieniędzmi. Prawie 30 proc. podatników przekazujących odpis przyznaje, że nie pamięta, czy wskazało w zeznaniu podatkowym konkretny cel (subkonto), czy też nie.
Co roku rośnie liczba osób korzystających z 1-procentowego odpisu. W ubiegłym roku zrobiło to 45 proc. podatników, którzy w ten sposób podarowali organizacjom pożytku publicznego ponad pół miliarda złotych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?