Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem do Nowego Sącza po jednym torze

Grzegorz Skowron
Pociągiem do Nowego Sącza po jednym torze.
Pociągiem do Nowego Sącza po jednym torze.
Kolej. Wstępna koncepcja budowy linii kolejowej skracającej dojazd do Krynicy i na Podhale zakłada, że na odcinku Chabówka - Nowy Sącz pociągi będą mijać się na stacjach.

W ciągu kilku tygodni spółka PKP Polskie Linie Kolejowe powinna wybrać wariant najkorzystniejszego przebiegu nowego szlaku przez Podłęże i Piekiełko. Jego wybudowanie ma skrócić czas dojazdu pociągiem do Nowego Sącza i Krynicy, a także do Zakopanego.

Na nowym odcinku powstaną dwa tory, po jednym w każdym kierunku. Linia ma być tak zaprojektowana, by pociągi mogły jechać z prędkością do 160 km/h. To oznacza, że łuki na zakrętach muszą być łagodne, a to z kolei wymusi budowę w terenie górzystym licznych wiaduktów, a nawet tuneli.

Tak wybudowana linia włączy się w istniejącą trasę Chabówka - Nowy Sącz. Jedno rozgałęzienie ma prowadzić w kierunku Sącza i Krynicy, drugie - na Podhale. PKP PLK zakłada przebudowę tej linii, a właściwie budowę nowej na obecnym przebiegu i rezerwie terenu.

I tu pojawiają się wątpliwości. Według naszych nieoficjalnych informacji kolejarze zakładają, że z Chabówki do Nowego Sącza zostanie położony tylko jeden tor. Ruch w obu kierunkach mają zapewnić mijanki, najprawdopodobniej na stacjach kolejowych, gdzie pociągi, wysadzając pasażerów, czekałyby na przyjazd składu z naprzeciwka.

Biuro prasowe PKP PLK nie odpowiedziało na nasze pytania dotyczące tej inwestycji. Ale marszałek Marek Sowa przyznaje, że właśnie taką koncepcję przedstawiono na niedawnym spotkaniu z władzami województwa małopolskiego. - Być może z ich analiz wynika, że ruch na tym odcinku będzie mniejszy i wystarczy jeden tor z mijankami - tłumaczy marszałek Sowa.

Sam jednak przyznaje, że samorząd regionalny widzi w nowym połączeniu kolejowym nie tylko szansę dla ruchu pasażerskiego, ale i dla towarowego.

- Przecież nietrudno sobie wyobrazić, że pociągami można by wozić wodę mineralną z Krynicy i Muszyny, jeśli oferta cenowa byłaby atrakcyjna w stosunku do obecnych kosztów transportu samochodowego - przekonuje marszałek. Po wybudowaniu jednego toru z mijankami pogodzenie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych byłoby niezwykle trudne.

- Chcemy wybudować nowoczesną linię kolejową i podłączyć ją do archaicznej trasy? To chyba jakiś absurd - usłyszeliśmy od jednego z ekspertów rynku kolejowego.

Druga wątpliwość dotyczy finansowania tej inwestycji. Na razie nie ma na nią pieniędzy budżetowych. Gdy kilka lat temu zaczęto przygotowania do budowy linii Podłęże - Szczyrzyc, zakładano, że szlak kolejowy z Krakowa do Nowego Sącza, Krynicy i dalej na Słowację zostanie uznany jako element europejskiej sieci transportowej TEN-T. Ostatecznie uznano go za korytarz uzupełniający.

Teoretycznie można by budowę sfinansować z unijnych dotacji w ramach programu "Łącząc Europę", ale wtedy dofinansowanie byłoby niewielkie, a większość środków trzeba by dołożyć z budżetu państwa. Dlatego rząd będzie się starał o dotacje na główne szlaki TEN-T, a nie na uzupełniające.

- Nie ma żadnych wątpliwości, że skoro państwo wykupuje udziały w spółce PKP PLK, to nowa linia kolejowa musi być sfinansowana z budżetu państwa. Inaczej wprowadzalibyśmy jakiś wyjątek - przekonuje marszałek małopolski.

Według marszałka Sowy to rozwiązanie nie wchodzi w grę. - Gdy kilka lat temu zlecano opracowanie studium dla linii Podłęże - Szczyrzyc, wskazano, że trzeba ocenić warianty finansowania inwestycji, w tym także w systemie partnerstwa - publiczno-prywatnego. Gdyby dziś przystępowano do tego opracowania, nikt nie nakazywałby badania możliwości finansowania przez inwestora prywatnego - twierdzi Marek Sowa.

Według radnego małopolskiego sejmiku Grzegorza Biedronia, nasze państwo powinno zadbać o dobre połączenie kolejowe prowadzące na Słowację i Węgry. - Przez embargo na nasze produkty w Rosji, rośnie udział w handlu zagranicznym właśnie z Węgrami i Słowacją, a my nawet nie mamy w tamtym kierunku dobrej drogi - zwraca uwagę rany Biedroń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski