Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Karty i gry pomogą uczniom w matematyce

Anna Kolet-Iciek
P.Krzyżanowski/archiwum Polskapresse
Oświata. Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych zachęcają nauczycieli, by na lekcjach grali z uczniami w … karty i gry planszowe. Ich zdaniem pomoże to dzieciom w nauce matematyki.

Na stronie IBE opublikowany został właśnie poradnik "Pozwólmy dzieciom grać", w którym autorki Renata Korolczuk i Małgorzata Zambrowska przekonują, że na lekcjach matematyki warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Jak czytamy w poradniku, wprowadzenie gier na lekcje urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowanie rozwiązań.

Autorki poradnika są praktykującymi nauczycielkami, które od dawna w swojej pracy stosują opisane przez siebie metody, a także organizują warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli. - Na prowadzonych przez nas warsztatach często padało pytanie, czy granie realizuje cele postawione w podstawie programowej. Nauczyciele czasem mówili: przecież gry to zabawa, a nie prawdziwa nauka - wspominają autorki opracowania.

Wśród siedmiu najważniejszych umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący szkołę podstawową, wymienionych w podstawie programowej, są myślenie matematyczne i umiejętność pracy zespołowej. - Obie te umiejętności można ćwiczyć także podczas zajęć z grami - zapewniają nauczycielki.

Grając w gry planszowe, karciane i bawiąc się klockami można kształcić nie tylko matematyczne umiejętności (np. sprawność rachunkową, wyobraźnię geometryczną, dobór strategii, rozumowanie czy logiczne myślenie), ale wpływa to pozytywnie również na kształtowanie umiejętności pracy według ustalonych reguł i zasad, rozwój koncentracji uwagi i spostrzegawczość, dążenie do samodzielnego rozwiązania problemu, umiejętność pracy w grupie, przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa, odkrywanie własnych mocnych stron.

Ważne jest jednak takie dobieranie gier i tematyki rozmów podsumowujących zajęcia z grami, by wzmacniały one nie tylko ogólne umiejętności, ale także opisane w podstawie programowej szczegółowe wymagania związane z edukacją matematyczną. W poradniku opublikowanym na stronie www.ibe.edu.pl nauczyciele znajdą nie tylko scenariusze lekcji z wykorzystaniem gier, ale także opisy konkretnych tytułów wraz z informacją, jakie umiejętności każdy z nich może kształtować.

Wielu Polakom gry planszowe nadal kojarzą się wyłącznie z nieśmiertelnym chińczykiem, warcabami, grzybobraniem i eurobiznesem. Tymczasem w ciągu ostatnich kilku lat na polskim rynku gier zaszły istotne zmiany. - Zbliżył się on do tego, z czym mamy do czynienia na Zachodzie. Gry nie polegają już wyłącznie na rzucaniu kostką i przesuwaniu pionków - zaznacza Jarosław Basałyga, wydawca gier planszowych z firmy Egmont Polska.

Zamiast tego większość współczesnych planszówek ma złożoną i ciekawą fabułę, świetną grafikę, a przy ich tworzeniu producenci nierzadko korzystają z fachowej pomocy psychologów dziecięcych czy socjologów oraz uznanych ilustratorów. To sprawia, że niektóre z nich są prawdziwymi dziełami sztuki.

- Wspomagają rozwój intelektualny dzieci, integrują rodzinę, zacieśniają więzi, łączą pokolenia, uczą trudnej sztuki wygrywania i jeszcze trudniejszej - przegrywania. Uczą również zasad komunikacji, kontrolowania emocji, dystansowania się od porażek i przyjmowania ról społecznych - wymienia dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski