Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szóstoklasiści mają kłopot z rachunkami

Agnieszka Maj
Fot. Archiwum
Edukacja. Uczniowie szóstych klas szkoły podstawowej słabo wypadli na próbnym sprawdzianie w nowej formule. Największe problemy mieli z ułamkami.

Instytut Badań Edukacyjnych z Warszawy przedstawił wyniki próbnego sprawdzianu na zakończenie szóstej klasy. Wzięło w nim udział prawie 2,5 tys. uczniów z 60 szkół podstawowych w całym kraju.

Szóstoklasiści próbowali sił w spraw­dzianie w nowej formule, bo właśnie do takiego przystąpią 1 kwietnia. Zostanie on wydłużony z 60 do 80 minut, zwiększy się także liczba zadań. Uczniowie będą również zdawali po raz pierwszy test z języka obcego.

Wyniki próby są bardzo słabe. Z matematyki średni rezultat to 47 proc., czyli 9,35 punkta na 20 możliwych.

Najgorzej uczniowie wypadli w zadaniach sprawdzających sprawność rachunkową. Aż 58 proc. z nich otrzymało zero lub jeden punkt – na trzy możliwe. Okazało się więc, że jest sporo dzieci, które w połowie szóstej klasy nie rozumieją zasad działań na ułamkach dziesiętnych. Albo nie potrafią porównywać ułamków zwykłych o takich samych licznikach.

Słaby wynik egzaminu martwi specjalistów. – Świadczy o tym, że sprawność rachunkowa, która jest jedną z podstawowych umiejętności używanych w codziennym życiu oraz jest podstawą do uczenia się matematyki na dalszych etapach kształcenia, nie jest jeszcze opanowana przez szóstoklasistów w stopniu wystarczającym – komentuje Agnieszka Sułowska z Pracowni Matematyki IBE.

W zadaniach sprawdzających rozumowanie i tworzenie strategii uczniowie zdobyli średnio 31 proc. Jest to umiejętność najsłabiej opanowana przez uczniów ostatniej klasy podstawówki. Zdecydowana większość kiepsko sobie z nią radzi, a tylko co piąty uczeń posiadł ją w stopniu dobrym lub bardzo dobrym.

– Niepokojący jest brak wyobraźni przestrzennej u dwóch trzecich uczniów i brak umiejętności wyciągnięcia wniosków z przeprowadzonych obliczeń – mówi Sułowska.

Znacznie lepiej szóstoklasiści poradzili sobie z językiem polskim. W zadaniach sprawdzających zrozumienie wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji wypadli – zdaniem specjalistów – dość dobrze. – Około 70 proc. szóstoklasistów opanowało te umiejętności – mówi prof. Krzysztof Biedrzycki z Pracowni Języka Polskiego IBE.

Rodzice i część nauczycieli obawiają się, że nowy sprawdzian jest za trudny i za długo trwa – od godz. 9 do godz. 12.30. Rada rodziców ze Szkoły Podstawowej nr 31 w Krakowie napisała nawet w tej sprawie skargę do rzecznika praw dziecka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski