Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kara za awarię telefonu tylko w Krakowie

Sylwia Nowosińska
Fot. Archiwum
O tym się mówi. Radni chcą zmienić absurdalne przepisy, które zmuszają nas do płacenia kary jeżeli, nie okażemy biletu zakupionego przez telefon, podczas kontroli.

Kilka dni temu opisywaliśmy kuriozalny przypadek pasażera MPK, który dostał mandat, mimo że miał bilet. Jak to możliwe? Zapłacił za bilet MPK przez aplikację na komórkę. Po kilku minutach pojawili się kontrolerzy, jednak podróżny nie mógł zalogować się do aplikacji w momencie kontroli.

Odwołanie pasażera nie zostało uznane przez MPK, mimo że godzina i data zakupu biletu miała miejsce przed kontrolą. MPK zasłaniało się przepisami uchwalonymi przez Radę Miasta, zgodnie z którymi za nieważny uznaje się bilet okazany po przeprowadzonej kontroli biletów.

Urzędnicy tłumaczyli, że bilet kupiony przez telefon to bilet na okaziciela, więc jeśli np. rozładuje nam się telefon, to po prostu mamy pecha i powinniśmy kupić kolejny bilet, tym razem w automacie. Na stronie firmy moBILET jest nawet adnotacja o możliwości anulowania kary w innych miastach, ale z wyłączeniem Krakowa.

Zdaniem Piotra Hamarnika z ZIKiT, gdyby bilet w telefonie można było pokazać także później - mogłoby to dać pasażerom pole do manipulacji. W innych polskich miastach nie ma takiego problemu. Władze mają tam więcej zaufania do pasażerów - wystarczy wydrukować bilet i kara zostanie anulowana.

Takiego podejścia do sprawy nie rozumie Andrzej Ankudo-Jankowski, dyrektor firmy moBILET, która obsługuje zakup biletów przez telefony komórkowe w 140 miastach Polski (w tym także w Krakowie).

- Bardzo łatwo jest udowodnić, kto i kiedy kupił bilet - podkreśla Ankudo-Jankowski. - Po pierwsze, można sprawdzić, na kogo jest zarejestrowany telefon, a po drugie, zakup musi być poprzedzony rejestracją w systemie na dane nazwisko, więc wystarczy sprawdzić, kto założył konto w aplikacji - tłumaczy Andrzej Ankudo-Jankowski.

- Każde przedsiębiorstwo komunikacji ma pełny wgląd w rejestr zakupu biletów, który dotyczy jego obszaru działania. Niestety, regulacje prawne nie zawsze ułatwiają życie naszym klientom - dodaje dyrektor moBILETU. Z danych tej firmy wynika, że w Krakowie w każdym miesiącu ubiegłego roku ok. 50 - 60 tys. biletów kupiono z użyciem telefonu komórkowego. Wielu użytkowników nie było świadomych tego, że rozładowany telefon lub problem z internetem w komórce grozi im mandatem.

Radni obiecują jednak, że przepisy wrótce się zmienią. Zajmią się tematem jeszcze w lutym. - Docierały do mnie informacje o tym problemie, dlatego na najbliższej Komisji Infrastruktury zaproponuję radnym, aby przygotowali się do omówienia tego tematu jeszcze w tym miesiącu - deklaruje Edward Porębski, przewodniczący Komisji Infrastruktury w Radzie Miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski