Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas na budowę linii tramwajowej łączącej Salwator z Przegorzałami

Piotr Tymczak
Tak ma przebiegać planowana nowa linia tramwajowa od pętli na Salwatorze do Przegorzał
Tak ma przebiegać planowana nowa linia tramwajowa od pętli na Salwatorze do Przegorzał INFOGRAFIKA TERESA CZAPLAK
Komunikacja. Powstaje koncepcja rozwoju transportu dla aglomeracji krakowskiej. Główny cel to zatrzymanie aut na obrzeżach miasta.

Budowę w Krakowie trzech nowych linii tramwajowych proponuje Stanisław Albricht, który opracowuje koncepcję systemu transportu w aglomeracji krakowskiej.

Wśród rekomendowanych połączeń są trasy z Salwatora do Przegorzał, przedłużenie torowiska z pętli na os. Piastów do nowego przystanku linii kolejowej oraz budowa torowiska z Krowodrzy Górki na Azory z zakończeniem w rejonie Galerii Bronowice.

– Celem było zaplanowanie systemu transportu w Krakowie i ościennych gminach w taki sposób, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i zostawiania samochodów w domu albo na obrzeżach miasta – wyjaśnia Stanisław Albricht.

Opracowanie powstaje na zamówienie Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, które powołano w czerwcu tego roku. Impulsem było nowe narzędzie zaproponowane przez Komisję Europejską, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).

Dzięki temu taka organizacja, jaką jest Metropolia Krakowska, może skorzystać z funduszy unijnych na projekty aglomeracyjne zaplanowane na lata 2014 – 2020. Wśród nich ważną część stanowić będą rozwiązania transportowe, które mają ułatwić przejazdy między gminami.

Pociąg to podstawa

W Krakowie pracuje ok. 400 tys. osób. Z tego ok. 90 tys. dojeżdża do pracy z ościennych gmin. Wiele z tych osób korzysta z samochodu. Stanisław Alb­richt stworzył więc koncepcję rozwiązań komunikacyjnych, jakie władze miasta powinny wprowadzić do 2020 roku.

Pozwolą one na ograniczenie ruchu samochodowego w aglomeracji, co ma mieć wpływ na szybsze przemieszczanie się, zmniejszenie korków na drogach i poprawę powietrza.

Założenie jest takie, że podstawą w dojeździe do Krakowa ma być pociąg. W tym przypadku główną rolę ma odegrać Szybka Kolej Aglomeracyjna. Niedawno ruszyła jej pierwsza linia z Wieliczki do Krakowa.

Do stacji w Wieliczce można dojść, albo dojechać autobusem lub samochodem, zostawić go na parkingu park&ride i korzystając z nowego pociągu kursującego regularnie co pół godziny w 21 minut dojechać do centrum.

Kolejne połączenia SKA są planowane z Balic (mają zacząć funkcjonować w 2015 roku), Skawiny, Tarnowa, Miechowa, Trzebini i Krzeszowic. Część sąsiednich gmin jest położona bezpośrednio przy tych trasach lub w okolicy, a więc z możliwością dojazdu autem do przystanków kolejowych.

Tam, gdzie nie ma kolei, mają ją zastąpić przyspieszone autobusy aglomeracyjne dowożące pasażerów do węzłów przesiadkowych. Pozostaną też linie autobusowe, które będą dowozić pasażerów tylko do pętli tramwajowych. I tak np. Kraków przygotowuje budowę linii tramwajowej z Kro­wodrzy Górki do Górki Narodowej, która ma powstać do 2018 r. Przy tej linii powstaną też parkingi park&ride.

Stanisław Albricht wyznaczył trzy rejony, do których nie ma możliwości dojazdu pociągiem i nie ma do dziś odpowiedniej infrastruktury tramwajowej. Główny problem z dojazdem do Krakowa jest od strony Alwerni, Czernichowa, Liszek. Obecnie można stamtąd dotrzeć autobusem do pętli tramwajowej na Salwatorze.

Komunikacja jest poprowadzona ul. Księcia Józefa, którą wiele osób dojeżdża też prywatnymi samochodami. Na ul. Księcia Józefa jest więc duży tłok, a później po wjechaniu do Krakowa nie ma gdzie zaparkować.

Stanisław Albricht sugeruje więc przedłużenie linii tramwajowej z Salwatora wzdłuż ul. Księcia Józefa do Przegorzał. Tam w rejonie ul. Wodociągowej powstałaby pętla tramwajowa, a obok niej duży parking dla prywatnych aut, ale też autokarów. Do tego parkingu z Czer­nichowa czy Liszek można byłoby dojeżdżać też autobusem.

Plan dla Przegorzał

Linia tramwajowa do Przegorzał o długości ok. 1,8 km od lat widnieje w planach jako inwestycja towarzysząca samochodowej trasie Zwierzynieckiej wraz z tunelem pod Wzgórzem św. Bronisławy. To przedsięwzięcie miasto zamierza realizować w latach 2022–2032, pod warunkiem, że będą na to pieniądze. Inwestycja jest przygotowywana.

W jej ramach w przypadku tramwaju do Przegorzał brana jest pod uwagę tylko rezerwa terenu. Natomiast zdaniem Stanisława Albrichta tramwaj do Prze­gorzał powinien jeździć do 2020 roku.

– Koszt tej inwestycji to około 70 milionów złotych. W najbliższych latach Unia Europejska głównie dofinansowuje przedsięwzięcia rozwijające transport zbiorowy, a w tym wypadku dodatkowo mamy jeszcze połączenie aglomeracyjne. Szkoda byłoby tego nie wykorzystać – przekonuje Stanisław Albricht.

– Jestem jak najbardziej za budową linii do Przegorzał. Jest w planach. Jeżeli jej budowa miałaby być przyspieszona, to trzeba jednak wskazać, z jakich inwestycji zapisanych w wieloletnim planie musielibyśmy zrezygnować – komentuje Krzysztof Adam­czyk, dyrektor magistrackiego Wydziału Planowania i Monitorowania Inwestycji.

Propozycja Stanisława Albrichta jest pierwszą taką sugestią związaną z przyspieszeniem budowy tramwaju do Przegorzał.

– W takiej sytuacji potrzebne byłby wyliczenia finansowe dla tej linii, parkingu i dojazdu do niego – zwraca uwagę dyr. Adamczyk.

W opracowanej przez Albrichta koncepcji jest też sugestia dobudowania odcinka tramwajowego o długości ok. 600 metrów od pętli na os. Piastów w kierunku północnym do torów kolejowych. Dzięki temu osoby jadące pociągiem lub autem od strony gmin Kocmyrzów-Lubo­rzy­ca, Michało­wice, Zielonki mogłyby się bezpośrednio przesiadać na tramwaj do Nowej Huty.

Tramwajem do galerii

Stanisław Albricht uważa też, że miasto powinno do 2020 roku wybudować linię tramwajową od istniejącej pętli Krowodrza Górka przez Azory do nowej pętli w rejonie Galerii Bronowice.

W tym wypadku z tramwaju korzystaliby nie tylko mieszkańcy Azorów, ale też osoby dojeżdżające do Krakowa od strony gminy Wielka Wieś. Obecnie mogą dojechać do pętli w Bro­no­wicach, a w przyszłości do przystanku kolejowego Bronowice.

Wybudowanie linii tramwajowej do Galerii Bronowice spowodowałoby jednak zatrzymanie zewnętrznego ruchu samochodowego wcześniej, przed wjazdem na rondo Ofiar Katynia, co znacznie ograniczyłoby ruch zewnętrzny w tym rejonie.

Krzysztof Migdał z krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu informuje, że w urzędzie jest determinacja, aby linia tramwajowa na Azory została wybudowana do 2022 roku.

W skład Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oprócz Krakowa wchodzą gminy: Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Skawina, Czernichów, Liszki, Zabierzów, Wielka Wieś, Zielonki, Michałowice, Kocmyrzów-Luborzyca, Igołomia-Wawrzeńczyce, Niepołomice, Biskupice.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski