Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kursy i szkolenia w MPK Łódź. Na kurs motorniczego zgłosiło się 700 osób

Agnieszka Magnuszewska
Aleksandra, uczennica 3 klasy ZSP nr 9,  która bierze udział w kursie technika taboru kolejowego, może być pierwszą kobietą w MPK odpowiedzialną za serwis łodzkich tramwajów
Aleksandra, uczennica 3 klasy ZSP nr 9, która bierze udział w kursie technika taboru kolejowego, może być pierwszą kobietą w MPK odpowiedzialną za serwis łodzkich tramwajów Jarosław Kosmatka
Praca w MPK cieszy się coraz większą popularnością. Na kurs motorniczego zgłosiło się 700 osób, ale wybrano tylko 24. Z tych 700 osób ok. 300 chciało być też kierowcami, ale ostatecznie do kursu zakwalifikowano tylko 19.

Praca w MPK cieszy się coraz większą popularnością. Na kurs motorniczego zgłosiło się 700 osób, ale wybrano tylko 24. Z tych 700 osób ok. 300 chciało być też kierowcami, ale ostatecznie do kursu zakwalifikowano tylko 19.

Również wybrańcy zostaną zatrudnieni w dwóch zajezdniach tramwajowych jako serwisanci taboru. To absolwenci czterech zespołów szkół ponadgimnazjalnych, którzy szkolą się w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Nie demotywuje ich to, że tylko część znajdzie pracę u łódzkiego przewoźnika.

- MPK to firma, która istniała i będzie istnieć, więc praca w niej jest stabilna - mówi Damian, uczeń Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 9. - I płacą w niej co miesiąc, a nie jak w innych firmach co kilka miesięcy.

Kursanci wychodzą z założenia, że nawet jeśli nie dostaną pracy w MPK, to dzięki kursowi zdobędą dodatkowy certyfikat i umiejętności. - Stworzyliśmy wspólny program z Powiatowym Urzędem Pracy i MPK polegający na tym, że każdy uczeń szkoły zawodowej ma możliwość otrzymania bonu stażowego - tłumaczy Janusz Moos, dyrektor Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, które na projekt pozyskało unijne środki . - Dzięki kursowi uczeń mechatroniki może zostać technikiem taboru kolejowego.

Pracowników o takich kwalifikacjach na rynku brakuje, a MPK szacuje, że w 2017 r. aż 220 obecnych pracowników zaplecza technicznego MPK będzie w wieku emerytalnym. Trzeba zatem wyszkolić nowych.

- W szkołach uczniowie nie mają zajęć poświęconych ściśle tramwajom. Lukę, która powstała, my wypełniamy - mówi Witold Talar, kierownik zajezdni Chocianowice. - Dlatego opowiadam uczniom m.in. o sposobach diagnozowania usterek i ich naprawy. Jeśli chociaż 10 proc. z tych uczniów przyjdzie do pracy w MPK, to będzie dobrze.

Kurs w ŁCDNiKP dla 84 uczniów rozpoczął się w październiku, a zakończy 22 grudnia. Od połowy stycznia kursantów czeka 80 godzin praktyk i 150 godzin stażu w zajezdniach. Ale do praktyk przystąpią tylko 64 osoby, a w stażu weźmie udział 20.

Jak zostaną wybrani? Liczyć się będzie frekwencja, testy oceniające poziom wiedzy i opinia opiekunów praktykantów w zajezdniach.

Wśród 84 uczniów jest tylko jedna uczennica. - Nie przeszkadza mi, że mogę być pierwszą kobietą pracującą w MPK przy serwisie tramwajów. W końcu w szkole jest nas tylko dziesięć, a w klasie jestem jedna - mówi Aleksandra, uczennica ZSP nr 9.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki