- Mam bardzo dobrą wiadomość. Jest decyzja o jak najszybszym ogłoszeniu przetargu na budowę drogi ekspresowej Lubień-Rabka - twierdzi poseł PO Ireneusz Raś. Według niego oficjalna decyzja w tej sprawie zostanie ogłoszona jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej w Krakowie.
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nic jeszcze o tym nie wie. Udało nam się jednak nieoficjalnie potwierdzić w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, że zapadła decyzja o "przyspieszeniu harmonogramu" dla tej inwestycji.
Dotychczas zakładano, że wykonawca 16,7-kilometrowego odcinka S7 (w tym 2 km tunelu) zostanie wyłoniony dopiero w roku 2016. Tymczasem jeszcze w grudniu tego roku ma być wydana zgoda na realizację tej inwestycji, a więc padnie ostatnia przeszkoda uniemożliwiająca jej rozpoczęcie.
Być może z tej okazji w Małopolsce pojawi się minister infrastruktury Maria Wasiak i wtedy osobiście ogłosi decyzję o szybkim przetargu na wykonanie drogi S7 z Lubnia do Rabki.
Jeśli ten scenariusz się rzeczywiście potwierdzi, nastąpi przełom w sprawie budowy S7 w kierunku Podhala. Już pod koniec ubiegłego roku ówczesny dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Jacek Gryga zapowiadał, że w ciągu kilku dni firmy zostaną zaproszone do składania ofert na odcinek z Lubnia do Rabki.
Zamiast tego zmienił się dyrektor, a z centrali w Warszawie przyszły wytyczne o wstrzymaniu wszystkich przygotowań do inwestycji. Wkrótce oficjalnie potwierdzono, że zakończenie przygotowań planowane jest dopiero na rok 2016. Nowe informacje z Warszawy dają nadzieję, że sprawa nabierze przyspieszenia, dzięki któremu budowa mogłaby ruszyć nawet w przyszłym roku.
Podczas przetargu odcinek Lubień-Rabka zostanie podzielony na trzy części. Chodzi o to, by za budowę 2-kilometrowego tunelu, najbardziej skomplikowanego fragmentu nowej trasy, odpowiadała firma z doświadczeniem w takich robotach. Wykonawcom dwóch pozostałych odcinków można by stawiać mniejsze wymagania.
Ale nowej drogi i tak nie należy się spodziewać szybko. O ile na wybudowanie dwóch pododcinków - po jednej i po drugiej stronie tunelu pod Luboniem Małym - firma wyłoniona w przetargu będzie mieć dwa lata, to tunel ma być drążony aż przez pięć lat.
- Dwa pierwsze fragmenty zostaną oddane do użytku szybciej. Kierowcy będą mogli z nich korzystać, tyle że konieczne będzie wyznaczenie objazdu miejsca budowy tunelu drogami powiatowymi - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.
Jeśli potwierdzi się optymistyczny scenariusz dla S7, kolejne jej fragmenty (za Lubniem i przed Rabką) powstaną do 2017 lub 2018 r. Tunel, który sprawi, że z Krakowa do Rabki można będzie przejechać w całości po drodze ekspresowej, powinien być gotowy najpóźniej w 2020 r. Obecny harmonogram prac dla inwestycji przewiduje o rok dłuższy czas realizacji.
38 mostów i wiaduktów na 17-kilometrowym odcinku Drogi Ekspresowej
* Zakres inwestycji. Budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki to przedsięwzięcie o niespotykanej do tej pory w Polsce skali trudności technicznych. Na niespełna 17-kilometrowym odcinku powstanie aż 38 obiektów mostowych, a do tego ponad 2-kilometrowy, najdłuższy w Polsce tunel drogowy. Tylko drogi dojazdowe obsługujące teren przyległy do S7 będą miały 25 km długości. Powstaną również dwa zjazdy z S7 - w Skomielnej Białej i Zaborni - oraz trzy punkty obsługi pasażera: Lubień, Krzeczów i Zbójecka Góra.
* Koszty. Według wstępnych szacunków na wykonanie tych wszystkich elementów potrzeba aż 3,63 miliarda zł. Ostateczne koszty inwestycji będą znane dopiero po otwarciu ofert złożonych przez potencjalnych wykonawców.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?