Władze gminy, wspierane przez mieszkańców, starały się o obwodnicę przez osiem lat. Rząd obiecał ją jako drogę krajową. Gmina zbudowała pierwszy odcinek i przygotowała dokumentację na kolejne, ale państwo wycofało się z obietnicy. Pomogły władze Małopolski. Postanowiły zbudować obwodnicę jako drogę wojewódzką.
- Inwestycja nie była łatwa. Nie byłoby problemu, gdyby powstawała w szczerych polach, ale budowana była w terenie zabudowanym, wymagającym wielu uzgodnień, związanych na przykład ze słupami energetycznymi, kanalizacją i sprawami społecznymi, jak wykup gruntów i uciążliwość podczas budowy - wspomina Adam Najder, burmistrz Skawiny, przez którą prowadzi jeden z głównych szlaków na Śląsk. Obwodnica zostanie oddana w czwartek po południu. Dzięki niej skawinianie odetchną z ulgą.
- Dosłownie będziemy mieć lepsze powietrze w centrum miasta. Z powodu korków na drodze krajowej 44 będzie jeszcze przez trzy dni zatruwane spalinami, ale od czwartku wiele się zmieni - mówi Jacek Krupa, członek Zarządu Województwa Małopolskiego, pilotujący budowę drogi, która będzie przedłużona o 4,5 km i w Rzozowie włączy się do drogi wojewódzkiej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej. Sejmik Województwa Małopolskiego wprowadził do planu inwestycyjnego 2015-2017 budowę tego połączenia.
Wybudowana droga otwiera kolejne tereny w nowej strefie gospodarczej i ułatwia dojazd do istniejących zakładów, ponoszących straty na wielogodzinnym staniu w korkach. Tworzą się one na "krajówce" już od autostrady A4, w Rynku, przy wąskim moście na Skawince, na przejeździe kolejowym. Obwodnica omija te miejsca.
- W dużym stopniu ułatwi dojazd do zakładu pracownikom i kontrahentom, a teraz będziemy czekać na jej przedłużenie do Rzozowa. Dopóki nie powstanie, będzie istniał problem z dotarciem z obwodnicy na drogę krajową i przejechaniem przez tory kolejowe na ul. Energetyków - obawia się Sambor Waszkiewicz, dyrektor Nowoczesnych Produktów Aluminiowych.
- Nad tym przejazdem planowany jest wiadukt - zapowiada Jacek Krupa. Powstanie w sąsiedztwie Elektrowni Skawina.
- Obwodnica ułatwi dostawę urządzeń do realizowanych teraz inwestycji. Na przykład do modernizacji jednego z turbogeneratorów musimy przetransportować około tysiąca ton wielkogabarytowych części - mówi Włodzimierz Cichoń, menadżer ds. zarządzania majątkiem w Elektrowni, głównie dla przemysłu cementowego i budownictwa, dostarcza rocznie około 100 tys. ton poprodukcyjnego popiołu i żużlu, przewożonych przez 3,5 tysiąca ciężkich samochodów.
Obwodnica ułatwi też dotarcie do Valeo Systemy, położonego przy początkowym odcinku obwodnicy. To jedna z największych firm w Małopolsce, zatrudnia ponad 2670 osób oraz ponad 500 z firm zewnętrznych. - Teraz będzie im łatwiej dojechać do pracy. Ale oprócz tego czynnika, obwodnica znacząco skróci czas transportu surowców i naszych produktów, tym bardziej, że w związku z rozbudową zakładu, bliżej obwodnicy został przeniesiony parking i miejsce dostaw - mówi Marek Potoczny, dyrektor projektów przemysłowych w Valeo.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?