– Wszyscy czekaliśmy na tę chwilę – mówił wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela tuż przed wczorajszą uroczystą inauguracją pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Koleje Małopolskie (nowa spółka samorządowa) uruchomią regularne kursy na trasie Kraków Główny – Wieliczka już 14 grudnia.
Wtedy na tory wyjedzie 6 nowoczesnych pociągów Acatus Plus, które w bydgoskiej „Pesie” kupiło województwo małopolskie. Nowe pojazdy są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i monitoringu, mają też dostęp do bezprzewodowego internetu.
Zachętą do podróżowania pociągami z Wieliczki do Krakowa ma być nie tylko komfort. Rozkład jazdy zostanie tak ułożony, by w dni robocze kursy odbywały się regularnie co 30 minut, a w godz. 21–23 co godzinę. Do kolei mają przekonać pasażerów także ceny. Bilet jednorazowy kosztować będzie 3 złote. Za miesięczny trzeba zapłacić 65 zł, a za miesięczny na Koleje Małopolskie i jedną linię komunikacji miejskiej w Krakowie – 107 zł.
Już we wrześniu przyszłego roku pociągi z Wieliczki nie będą kończyć trasy na Dworcu Głównym w Krakowie, ale pojadą dalej – na lotnisko w Balicach. Wtedy zostanie oddana do użytku przebudowana linia kolejowa Kraków – Balice. Nie będzie jednak służyć wyłącznie pasażerom samolotów. Powstaną również dodatkowe przystanki dla mieszkańców zachodnich dzielnic Krakowa.
Uruchomienie kolejnych linii SKA nie nastąpi już tak szybko i nie będzie takie proste. Wymaga bowiem inwestycji, których realizacja potrwa kilka lat. Aby szybkie pociągi kursowały do Trzebini, musi zakończyć się modernizacja linii kolejowej do Katowic, opóźniona o kilka lat.
Puszczenie pociągów podmiejskich do Skawiny wymaga wybudowania łącznicy kolejowej nad ul. Wielicką i Powstańców Wielkopolskich w Krakowie, która pozwoli ominąć dworzec w Płaszowie. I ta inwestycja jest już opóźniona.
Do sprawnego funkcjonowania SKA potrzeba również dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Bez niej niemożliwe będzie zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Przygotowania do tej budowy rozpoczęto dopiero rok temu.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?