Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej ruszy już za miesiąc

Grzegorz Skowron
14 grudnia można będzie wsiąść do pociągu nie byle jakiego
14 grudnia można będzie wsiąść do pociągu nie byle jakiego FOT. ANNA KACZMARZ
Transport. Nowoczesne pociągi będą kursować na trasie Kraków Główny – Wieliczka co 30 minut. Bilet jednorazowy ma kosztować 3 złote.

– Wszyscy czekaliśmy na tę chwilę – mówił wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela tuż przed wczorajszą uroczystą inauguracją pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Koleje Małopolskie (nowa spółka samorządowa) uruchomią regularne kursy na trasie Kraków Główny – Wieliczka już 14 grudnia.

Wtedy na tory wyjedzie 6 nowoczesnych pociągów Acatus Plus, które w bydgoskiej „Pesie” kupiło województwo małopolskie. Nowe pojazdy są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i moni­toringu, mają też dostęp do bezprzewodowego internetu.

Zachętą do podróżowania pociągami z Wieliczki do Krakowa ma być nie tylko komfort. Rozkład jazdy zostanie tak ułożony, by w dni robocze kursy odbywały się regularnie co 30 minut, a w godz. 21–23 co godzinę. Do kolei mają przekonać pasażerów także ceny. Bilet jednorazowy kosztować będzie 3 złote. Za miesięczny trzeba zapłacić 65 zł, a za miesięczny na Koleje Małopolskie i jedną linię komunikacji miejskiej w Krakowie – 107 zł.

Już we wrześniu przyszłego roku pociągi z Wieliczki nie będą kończyć trasy na Dworcu Głównym w Krakowie, ale pojadą dalej – na lotnisko w Bal­icach. Wtedy zostanie oddana do użytku przebudowana linia kolejowa Kraków – Balice. Nie będzie jednak służyć wyłącznie pasażerom samolotów. Powstaną również dodatkowe przystanki dla mieszkańców zachodnich dzielnic Krakowa.

Uruchomienie kolejnych linii SKA nie nastąpi już tak szybko i nie będzie takie proste. Wymaga bowiem inwestycji, których realizacja potrwa kilka lat. Aby szybkie pociągi kursowały do Trzebini, musi zakończyć się modernizacja linii kolejowej do Katowic, opóźniona o kilka lat.

Puszczenie pociągów podmiejskich do Skawiny wymaga wybudowania łącznicy kolejowej nad ul. Wielicką i Powstańców Wielkopolskich w Krakowie, która pozwoli ominąć dworzec w Płaszowie. I ta inwestycja jest już opóźniona.

Do sprawnego funkcjonowania SKA potrzeba również dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Bez niej niemożliwe będzie zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Przygotowania do tej budowy rozpoczęto dopiero rok temu.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski