Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niższe rachunki? Tak. Gdy w domu mieszkają... 22 osoby

Marcin Banasik
Archiwum
Kontrowersje. Tauron kusi klientów tańszym prądem. Zapomina wspomnieć o dodatkowej opłacie, która oznacza, że klienci w praktyce dostają... podwyżkę

Jeszcze nie tak dawno można było obejrzeć w telewizyjnych reklamach Tauronu zarozumiałą dziewczynkę, która wyrzuca z domu "złego" akwizytora firmy energetycznej ze słowami: "Tauron nie chodzi po domach". W ten sposób największy dostawca prądu na południu kraju walczył z, jego zdaniem, nieuczciwą konkurencją.

Teraz gigant energetyczny nie puka do drzwi, ale za to wydzwania do swoich klientów z ofertą "Bezpieczny produkt", która budzi wątpliwości.

- Telemarketerka zaproponowała mi nową umowę, dzięki której będę płacił mniej za prąd Zapewniła mnie przy tym, że obniżeniu ulegnie cena za jedną kWh. Pozostałe opłaty, jak również warunki umowy, nie ulegną żadnym zmianom, a do tego będę miał gwarancję stałej ceny przez 3 lata - mówi Czytelnik "DzP".

Stawka obniżona została z 0,3339 zł brutto/kWh na 0,3260 zł brutto/kWh. Różnica wyniosła więc 0,0079 zł, czyli 0.79 grosza. Dla samotnej osoby zużywającej miesięcznie 40 kWh miesięczna oszczędność wyniosłaby około 32 groszy.

Okazało się jednak, że przy nowej umowie, przy tym samym zużyciu prądu opłaty, zamiast zmaleć o kilkadziesiąt groszy, wzrosły o 7 zł miesięcznie.

Kiedy klient zadzwonił do Tauro-nu, prosząc o wyjaśnienie sprawy okazało się, że do opłaty za prąd doliczane jest jeszcze 7 zł "opłaty handlowej", o której konsultantka go nie poinformowała.

Elżbieta Bukowiec, rzeczniczka Tauronu zapewnia, że telemarketerzy mają obowiązek przedstawiać klientom wszystkie opłaty związane z ofertą. - Wyrażam nadzieję, że tak właśnie robią - mówi Bukowiec.

Przypadek naszego Czytelnika i liczne wpisy na forach internetowych mówią jednak co innego.

- Konsultantka ani słowem nie wspomniała o dodatkowej opłacie. Gdyby o niej powiedziała, nie zgodziłbym się na zmianę umowy - twierdzi mieszkaniec Krakowa. W podobnym tonie wypowiadają się internauci.

Rzeczniczka firmy wyjaśnia, że tzw. opłata handlowa to opłata za gwarancję, że cena za kWh nie zmieni się przez okres obowiązującej umowy. - Jeśli ktoś zużywa bardzo dużo energii, to taka oferta jest dla niego korzystna - zapewnia Elżbieta Bukowiec.

Z naszych wyliczeń wynika jednak, że oferta byłaby korzystna dopiero w sytuacji, kiedy w domu z prądu korzystałaby... 22-osobowa rodzina. Wtedy obniżka ceny za jedną kWh wyrównałaby stratę z tytułu opłaty handlowej. - Nie oszukujmy się, w żadnym mieszkaniu ani domu nie mieszkają 22 osoby - twierdzi oburzony Czytelnik naszej gazety. Rzeczniczka Tauronu przypomina jednak, że każdy klient może odstąpić od umowy, wypełniając w ciągu 10 dni formularz, który dostaje razem z umową.

- Jeżeli jednak zdarzyło się, że konsultant telefonicznie nie poinformował o wszystkich opłatach, przepraszam w imieniu spółki Tauron - mówi Elżbieta Bukowiec.

Umowa "Produkt bezpieczny" to nie pierwszy przypadek, kiedy spółka Tauron prowadzi wątpliwe praktyki handlowe. - W każdym miesiącu wpływa do nas po kilka skarg od klientów tej firmy, którzy najczęściej żalą się na zatajanie przed nimi części opłat - mówi Jerzy Gramatyka, miejski rzecznik konsumentów w Krakowie.

Gramatyka radzi, aby osoby, które czują się poszkodowane zgłaszały reklamację usługi i domagały się odsłuchania rozmowy z konsultantem. - Jeżeli okaże się, że telemarketer nie poinformował o opłacie, klient może żądać zwrotu straconych pieniędzy - wyjaśnia Gramatyka.

Podejrzanymi praktykami krakowskiej spółki zajął się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W 2012 r. urząd nałożył na Tauron Dystrybucja karę 1,8 mln zł za brak informacji na temat wysokości bonifikaty dla klientów za pogorszenie jakości obsługi. Rok później Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję prezes UOKiK.

W opinii sądu w ten sposób spółka ograniczała konsumentom możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu nienależytego wykonywania umowy i uzyskania w związku z tym upustów przy płatnościach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski