Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków wydłuża godziny szczytu. Autobusy i tramwaje pojadą częściej

Piotr Tymczak
14 linii autobusowych będzie kursowało ze zwiększoną częstotliwością (jak w godzinach szczytu) dłużej niż teraz
14 linii autobusowych będzie kursowało ze zwiększoną częstotliwością (jak w godzinach szczytu) dłużej niż teraz Anna Kaczmarz
Komunikacja. Miasto poprawia rozkłady jazdy, ale pasażerowie uważają, że to tylko półśrodki. Ich zdaniem potrzeba poważniejszych zmian

4 października ma zostać wprowadzony nowy rozkład jazdy tramwajów i autobusów, związany z rozpoczęciem roku akademickiego. Popołudniowy szczyt komunikacyjny, obowiązujący obecnie głównie w godz. 14 - 17.30, zostanie wydłużony o różne okresy czasu w zależności od linii (patrz ramka).

Zmiany dotyczą tylko wybranych linii: trzech z 25 linii tramwajowych i 14 z 72 linii autobusowych. Urzędnicy wyjaśniają, że zmiany są efektem wyników badań komunikacji miejskiej przeprowadzanych co 10 lat. Ostatnie opublikowano w lipcu tego roku.

- Wykazały, że wydłużył się czas, w którym krakowianie wracają z pracy. Podjęliśmy więc decyzję o uruchomieniu większej liczby kursów tramwajów i autobusów - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

W magistracie planują, że wraz z nowym rozkładem tramwaje powrócą na ulicę Na Zjeździe i aleję Pokoju, gdzie obecnie torowiska są wyłączone z powodu remontów.

Na czym będą polegać zmiany? Przykładowo linia nr 52 teraz co 5 - 6 minut odjeżdża z przystanku "Czerwone Maki" w godz. 14.20 - 17.21. Od października ten czas zostanie wydłużony do godz. 18.30. Podobnie będzie w przypadku linii nr 50. Z kolei tramwaj linii nr 3 ma jeździć z większą, 10-minutową częstotliwością aż do godz. 20.30.

Więcej zmian dotyczy autobusów. Na kilku liniach będą one od popołudnia do wieczora kursować co 10 - 15 minut. W przypadku linii nr 124 i 424 zwiększona częstotliwość w popołudniowym szczycie będzie oznaczać, że pojazdy na przystankach mają się zatrzymywać nie co pół godziny, a co 24 minuty.

- Autobusy w Krakowie powinny kursować z częstotliwością co najmniej 20-minutową - uważa Rafał Terkalski, miłośnik komunikacji znany z komiksu i filmu, ukazujących wady krakowskiego transportu. - Odjazdy co 24 minuty nie zachęcają do korzystania z komunikacji zbiorowej, trudno zapamiętać taki rozkład jazdy - wskazuje.

Terkalski zwraca uwagę, że wydłużenie popołudniowego szczytu to dobry krok, ale jednocześnie przyznaje, iż oczekiwania pasażerów są dużo większe. - Proponowane działania to nadal tylko półśrodki - komentuje Rafał Terkalski. Według niego więcej tramwajów powinno w godzinach szczytu kursować co 5 - 6 minut.

Jak przypomina, trzy lata temu został opracowany projekt zmiany siatki połączeń w krakowskiej komunikacji, który proponował kursy tramwajów co 6 i 12 minut (obecnie większość jeździ co 10 i 20 minut). By można go było wprowadzić, potrzeba rocznie ok. 20 mln zł więcej (przypomnijmy: z tego projektu zrezygnowano, bo zabrakło pieniędzy w miejskiej kasie).

Zdaniem Terkalskiego warto byłoby do tego wrócić w przyszłym roku, po uruchomieniu połączenia tramwajowego Lipska - Wielicka. - Badania wykazały, że w ciągu ostatnich 10 lat o sześć procent zwiększyła się liczba podróży autami, a zmalała tramwajami i autobusami. To oznacza, że komunikacja zbiorowa nie spełnia całkowicie oczekiwań - argumentuje Terkalski.
Wprowadzenie zmian od października wiąże się z wydatkiem ok. 900 tys. zł do końca 2014 r.

Przyszłoroczny budżet miasta jest na razie na etapie planowania. Urzędnicy szukają możliwości zwiększenia nakładów na komunikację bez podwyższania cen biletów. - Łatwiej znaleźć pieniądze na zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów niż tramwajów - przyznaje Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Wylicza, że koszt przejechanego kilometra autobusu to 7 zł, a tramwaju - 13 zł.

Krakowski radny Wojciech Wojtowicz komentuje: - Oferta komunikacji miejskiej powinna być poprawiana, szczególnie gdy rozrasta się strefa płatnego parkowania. Można to robić nie tylko poprzez zwiększanie nakładów, ale też usprawnianie siatki połączeń.

Planowane wzmocnienia na liniach Komunikacji Miejskiej
Tramwaje
* Linia nr 3 - częstotliwość kursowania co 10 minut utrzymana do godz. 20.30
* Linia nr 50 - popołudniowy szczyt komunikacyjny (częstotliwość co 5 minut) wydłużony do 18.30
* Linia nr 52 - szczyt komunikacyjny (co 5 min) wydłużony do 18.30

Autobusy
* Linia nr 115 - popołudniowy szczyt komunikacyjny (częstotliwość co 20 minut) wydłużony do 19.30; linia będzie kursować do 21.30
* Linia nr 124 - szczyt komunikacyjny (co 24 minuty) wydłużony do godz. 21
* Linia nr 130 - szczyt komunikacyjny (co 10 minut) wydłużony do godz. 20
* Linia nr 137 - szczyt komunikacyjny (co 10 minut) wydłużony do godz. 20
* Linia nr 139 - szczyt komunikacyjny (co 12 minut) wydłużony, częstotliwość kursowania co 15 minut - do godz. 22
* Linia nr 144 - popołudniowy szczyt (co 12 minut) wydłużony do godz. 20
* Linia nr 164 - popołudniowy szczyt (co 12 minut) wydłużony do 19.30
* Linia nr 173 - popołudniowy szczyt (co 12 minut) wydłużony do godz. 20
* Linia nr 174 - popołudniowy szczyt (co 12 minut) wydłużony do godz. 19
* Linia nr 182 - popołudniowy szczyt (co 15 minut) wydłużony do godz. 20
* Linia nr 424 - popołudniowy szczyt (co 24 minuty) wydłużony do godz. 21
* Linia nr 439 - poranny szczyt komunikacyjny (częstotliwość co 12-15 minut) wydłużony do godz. 10, a popołudniowy szczyt - do 19.30
* Linia nr 482 - popołudniowy szczyt (co 15 minut) wydłużony do godz. 20, linia będzie kursować do 20.30
* Linia nr 572 - popołudniowy szczyt (co 20 minut) wydłużony do godz. 21

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski