Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Banki szastają pieniędzmi klientów

Marian Cholewiński
Fot. Archiwum
Finanse. W drugim kwartale 2014 r. reklamodawcy z banków i innych instytucji finansowych wydali na promocję blisko 440 mln zł. W stosunku do pierwszego kwartału wydatki te wzrosły dwukrotnie. W tym czasie podniesiono opłaty za usługi. W ten sposób za dotarcie do klienta płaci on sam.

– Niedawno otrzymałam z banku informację o nowych taryfach usług. Szczególnym zaskoczeniem było dla mnie pojawienie się opłaty za prowadzenie rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego. Dotychczas ta usługa była za darmo – żali się pani Maria, Czytelniczka z Krakowa.

Z raportu Narodowego Banku Polskiego wynika, że w większości banków doszło do podwyżek opłat za korzystanie z konta, prowizji za korzystanie z karty lub innych usług. W analizowanych przez NBP bankach średnia miesięczna opłata za konto osobiste (czyli ROR) wzrosła z 4,6 zł na koniec grudnia ub.r. do 4,9 zł na koniec czerwca br. Oznacza to podwyżkę o 6,5 procent. Tylko nieliczne banki oferują jeszcze konta bez opłat.

Bardziej podrożały przelewy. Te wykonywane w oddziale średnio o 14 proc., a telefonicznie o 11 procent. Jeszcze wyższy wzrost (prawie 37 proc.) dotknął tzw. polecenie zapłaty, które umożliwia automatyczne regulowanie rachunków.

Banki wzięły się też za podnoszenie marż od pożyczek i kredytów. Wg raportu Lion’s Bank i portalu Domy.pl indeks kosztów kredytu w lipcu wzrósł o 6 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

Równocześnie w mediach nastąpił prawdziwy wysyp reklam i wideoklipów poszczególnych banków z udziałem znanych aktorów i celebrytów. – To przecież bardzo dużo kosztuje, i to my – klienci – musimy za to płacić – zauważa nasza Czytelniczka.

Wydatki na reklamę są nierównomiernie rozłożone – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Czołowa dziesiątka reklamodaw-ców przeznaczyła na promocję ponad połowę wspomnianej kwoty 440 mln zł. Liderem był ING Bank Śląski, który wydał na ten cel 29 mln zł, 6 mln zł więcej niż kwartał wcześniej.

Drugi w rankingu jest Bank Millenium z wydatkami 26 mln zł. Wzrosły one niemal o 7 mln zł wobec pierwszego kwartału br. Na trzecim miejscu znalazł się Getin Holding, który przeznaczył na reklamę niemal 24 mln zł. To ponaddwukrotnie więcej niż w pierwszym kwartale.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski