Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

A może samochód na gaz?

Janusz Michalczak
Porównanie instalacji LPG i CNG. Współcześnie produkowane systemy CNG umożliwiają także zimą rozruch przy pomocy gazu

Coraz częściej montowane są w samochodach instalacje gazowe. Najlepszym przykładem jest tu Skoda, która proponuje kilka modeli aut z instalacją LPG m.in. małe Citigo, większą Fabię oraz Roomstera.

Prawie same plusy. Tanio i ekologicznie
Jakie zalety mają samochody zasilane gazem? Układy LPG i CNG są w przypadku samochodów osobowych tańszym i bardziej przyjaznym środowisku rozwiązaniem niż konwencjonalne napędy diesla i benzynowe. Podczas spalania gazu, zarówno ziemnego CNG, jak i propan butanu LPG, powstaje mniej spalin, co skutkuje mniejszą emisją cząstek stałych i tlenków azotu.

Droższe z kolei są same auta napędzane gazem, ponieważ najczęściej posiadają dwa układy zasilania paliwem (benzynowy i gazowy). Nowe auto z takim napędem kosztuje średnio tyle, ile pojazd z dieslem.

Instalacja LPG kosztuje mniej
Samochody osobowe z instalacją na gaz ziemny opłaca się kupić mieszkańcom wielu krajów Europy Zachodniej. Na przykład w Niemczech stają się one konkurencyjne wobec benzynowych już przy przebiegu rocznym od 7000 km.

Istotne są korzyści dla ochrony środowiska. Auta z CNG emitują o 25 proc. mniej dwutlenku węgla w porównaniu z wersjami benzynowymi o podobnej mocy. Jest to zasługą składu chemicznego gazu ziemnego. W przypadku LPG poziom redukcji emisji CO2 jest mniejszy.

Z kolei montaż instalacji LPG wypada nieco taniej niż zakup fabrycznie nowego samochodu z instalacją CNG.
W Niemczech obydwa paliwa gazowe są do roku 2018 objęte preferencyjnymi stawkami podatkowymi, o czym mogą jedynie marzyć polscy użytkownicy. Z niemieckich tablic informacyjnych umieszczonych na stacjach paliw wynika, że gaz LPG jest tańszy od CNG.

Warto wiedzieć jednak, że to drugie paliwo ma postać gazową i jego jednostką miary są kilogramy (w Polsce metry sześcienne), natomiast jednostką miary płynnego gazu LPG są litry.

Porównując wyłącznie ceny, analizujemy de facto dwie różne rzeczy. Jeden kilogram CNG (ok. 2 metry sześcienne) ma wartość energetyczną odpowiadającą około dwóm litrom LPG. Po przeliczeniu kosztów oznacza to, że jedna kilowatogodzina energii z gazu ziemnego jest o około jedną trzecią tańsza niż w przypadku tej samej ilości energii uzyskanej z propan butanu.

Fabryczne układy są trwalsze
Na rynku są już obecni producenci oferujący wersje samochodów z układem zasilania LPG, jednak najczęściej kierowcy decydują się na wykonanie instalacji gazowej już po zakupie auta. Jakość tego rodzaju instalacji jest, niestety, najczęściej dużo niższa od oryginalnej, wykonanej fabrycznie.

Nowoczesne układy fabryczne zasilane gazem ziemnym, czyli CNG, odznaczają się równie wysoką jakością i trwałością jak porównywalne systemy zasilania benzyną. W razie potrzeby w sposób automatyczny i niezauważalny przełączają się pomiędzy zasilaniem CNG a benzyną.

Układy te umożliwiają także zimą rozruch przy pomocy gazu i oferują kierowcy praktycznie zawsze możliwość jazdy na tańszym paliwie. Inne tego typu układu muszą w fazie rozruchu korzystać z benzyny, a dopiero po nagrzaniu się silnika przełączają się na zasilanie gazem.

Obecnie w Polsce i Niemczech istnieje sieć kilkunastu tysięcy stacji z LPG. Niestety stacje CNG w naszym kraju można policzyć na palcach jednej ręki. W Krakowie gaz ziemny dostępny jest bodaj tylko w dwóch. Nie przemawia to jednak na niekorzyść CNG zwłaszcza w przypadku użytkowników, którzy poruszają się głównie w obrębie miasta.

Z analiz, które zostały przeprowadzone w Polsce wynika, że koszt pokonania 100 km Fiatem Punto Evo zasilanym benzyną to ok. 30,99 zł, zaś przy jeździe na gazie ziemnym - 17,10 zł, a na LPG - 21 zł. Obecnie 1 m sześc. gazu ziemnego (odpow. 1 l benzyny) kosztuje 3,36 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski