Wsiadasz w Wieliczce do pociągu, kasujesz bilet godzinny. Po 22 minutach jesteś na Dworcu Głównym w Krakowie i masz jeszcze 38 minut, by na tym samym bilecie dojechać gdzieś miejskim tramwajem lub autobusem. Tak samo możesz odbyć podróż w drugą stronę – najpierw komunikacją miejską, potem pociągiem do Wieliczki.
Ten scenariusz nie jest jeszcze pewny, ale tylko co do biletu godzinnego. W połowie grudnia z Wieliczki do Krakowa rzeczywiście będzie można dojechać w 22 minuty, a potem przesiąść się do komunikacji miejskiej. Ale na tym samym bilecie tylko wtedy, gdy będzie to karta miesięczna.
– Będziemy rozmawiać z władzami Krakowa, by zarówno w naszych pociągach, jak i miejskich autobusach oraz tramwajach były honorowane także bilety godzinne – zapewnia wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.
Nowa jakość
Jednak nawet jeśli nie dojdzie do porozumienia, to i tak pod koniec tego roku zostanie uruchomiona pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociągi z Wieliczki do Krakowa (i z powrotem) mają kursować co pół godziny, o stałych porach.
– Utrzymamy w rozkładzie jazdy dużą liczbę kursów nawet wtedy, gdy w pierwszych miesiącach nie będzie dużego zainteresowania. Poczekamy, aż pasażerowie docenią nową jakość podróżowania pociągami – mówi wicemarszałek Ciepiela.
Na trasie do Wieliczki będą jeździć tylko nowoczesne szynobusy, kupione przez Urząd Marszałkowski w ostatnich latach. Dotychczas samorząd użyczał je spółce Przewozy Regionalne, ale linie SKA mają obsługiwać Koleje Małopolskie, spółka założona pod koniec ubiegłego roku przez urząd. I to ona dostanie nowe składy. Najpierw tylko 4, ale gdy zostaną uruchamiane następne linie SKA (do Balic, Tarnowa i Trzebini) Przewozy Regionalne stracą większość nowoczesnego taboru.
Kiedy to się stanie? – Polskie Linie Kolejowe PKP muszą skończyć remonty torów do Tarnowa oraz w kierunku Katowic. Gdy zmodernizowane odcinki będą oddawane do użytku, wprowadzimy na nie pociągi Kolei Małopolskich – tłumaczy wicemarszałek.
Terminy ukończenia inwestycji PLK PKP były już kilka razy zmieniane. Linia do Balic ma być gotowa w przyszłym roku, tak samo jak trasa do Tarnowa. Największy problem jest z przebudową torów i trakcji w kierunku Katowic i dlatego linia SKA do Trzebini zostanie uruchomiona jako ostatnia.
Taniej do Balic
Najszybciej będzie można dojechać pociągiem na lotnisko w Balicach. Władze województwa rozmawiają już nawet o... obniżce cen biletów na tej trasie. Przed jej zamknięciem za przejazd w jedną stronę trzeba było zapłacić 12 zł.
Jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie takiej samej taryfy jak dla aglomeracji krakowskiej, co oznaczałoby nawet trzykrotną obniżkę. – Decyzji nie ma, ceny na pewno będą niższe, ale może nie aż tak bardzo – studzi nadzieje wicemarszałek Ciepiela. Gdy 10 lat temu uruchomiono kolejkę z centrum Krakowa do Balic, przejazd kosztował tyle co autobusem miejskim. Potem ceny sukcesywnie podnoszono aż w końcu wprowadzono taryfę jak dla ekspresów. Po protestach PR obniżyły cenę z 19 do 12 zł.
Napisz do autora:
[email protected]
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?