Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska uruchamia kolej aglomeracyjną

Grzegorz Skowron
Nowoczesne pociągi zostaną przejęte przez Koleje Małopolskie
Nowoczesne pociągi zostaną przejęte przez Koleje Małopolskie FOT. ANNA KACZMARZ
Transport. Od 14 grudnia pociągi na trasie Wieliczka – Kraków będą kursować o stałych porach, co pół godziny. W przyszłym roku pojadą dalej, do lotniska w Balicach.

Wsiadasz w Wieliczce do pociągu, kasujesz bilet godzinny. Po 22 minutach jesteś na Dworcu Głównym w Krakowie i masz jeszcze 38 minut, by na tym samym bilecie dojechać gdzieś miejskim tramwajem lub autobusem. Tak samo możesz odbyć podróż w drugą stronę – najpierw komunikacją miejską, potem pociągiem do Wieliczki.

Ten scenariusz nie jest jeszcze pewny, ale tylko co do biletu godzinnego. W połowie grudnia z Wieliczki do Krakowa rzeczywiście będzie można dojechać w 22 minuty, a potem przesiąść się do komunikacji miejskiej. Ale na tym samym bilecie tylko wtedy, gdy będzie to karta miesięczna.

– Będziemy rozmawiać z władzami Krakowa, by zarówno w naszych pociągach, jak i miejskich autobusach oraz tramwajach były honorowane także bilety godzinne – zapewnia wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepie­la.

Nowa jakość

Jednak nawet jeśli nie dojdzie do porozumienia, to i tak pod koniec tego roku zostanie uruchomiona pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociągi z Wieliczki do Krakowa (i z powrotem) mają kursować co pół godziny, o stałych porach.

– U­trzymamy w rozkładzie jazdy dużą liczbę kursów nawet wtedy, gdy w pierwszych miesiącach nie będzie dużego zainteresowania. Poczekamy, aż pasażerowie docenią nową jakość podróżowania pociągami – mówi wicemarszałek Ciepiela.

Na trasie do Wieliczki będą jeździć tylko nowoczesne szyno­busy, kupione przez Urząd Marszałkowski w ostatnich latach. Dotychczas samorząd użyczał je spółce Przewozy Regionalne, ale linie SKA mają obsługiwać Koleje Małopolskie, spółka założona pod koniec ubiegłego roku przez urząd. I to ona dostanie nowe składy. Najpierw tylko 4, ale gdy zostaną uruchamiane następne linie SKA (do Balic, Tarnowa i Trzebini) Przewozy Regionalne stracą większość nowoczesnego taboru.

Kiedy to się stanie? – Polskie Linie Kolejowe PKP muszą skończyć remonty torów do Tarnowa oraz w kierunku Katowic. Gdy zmodernizowane odcinki będą oddawane do użytku, wprowadzimy na nie pociągi Kolei Małopolskich – tłumaczy wicemarszałek.

Terminy ukończenia inwestycji PLK PKP były już kilka razy zmieniane. Linia do Balic ma być gotowa w przyszłym roku, tak samo jak trasa do Tarnowa. Największy problem jest z przebudową torów i trakcji w kierunku Katowic i dlatego linia SKA do Trzebini zostanie uruchomiona jako os­tatnia.

Taniej do Balic

Najszybciej będzie można dojechać pociągiem na lotnisko w Ba­licach. Władze województwa rozmawiają już nawet o... obniżce cen biletów na tej trasie. Przed jej zamknięciem za przejazd w jedną stronę trzeba było zapłacić 12 zł.

Jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie takiej samej taryfy jak dla aglomeracji krakowskiej, co oznaczałoby nawet trzykrotną obniżkę. – Decyzji nie ma, ceny na pewno będą niższe, ale może nie aż tak bardzo – studzi nadzieje wicemarszałek Ciepiela. Gdy 10 lat temu uruchomiono kolejkę z centrum Krakowa do Balic, przejazd kosztował tyle co autobusem miejskim. Potem ceny sukcesywnie podnoszono aż w końcu wprowadzono taryfę jak dla ekspresów. Po protestach PR obniżyły cenę z 19 do 12 zł.

Napisz do autora:
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Małopolska uruchamia kolej aglomeracyjną - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski