Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stop budowie arterii w mieście

Piotr Tymczak
Obok linii tramwajowych są szerokie drogi. Coraz więcej osób wybiera auto.
Obok linii tramwajowych są szerokie drogi. Coraz więcej osób wybiera auto. Anna Kaczmarz
Badania ruchu. W porównaniu z innymi dużymi miastami Europy w Krakowie słaby wynik ma transport rowerowy

W dni robocze krakowianie wykonują półtora miliona podróży. Oznacza to, że każdy z mieszkańców średnio dwa razy przemieszcza się w jakimś celu po mieście. Problem w tym, że za często do tego wybieramy samochód zamiast tramwaju czy autobusu. Za rzadko jeździmy też na rowerach.

Tak wynika z Kompleksowych Badań Ruchu (KBR) z 2013 roku (wykonywane są co 10 lat), które wczoraj zaprezentowano w krakowskim magistracie.

Podstawowe dane przedstawiliśmy już wczoraj (patrz ramka). Najbardziej niepokojące jest to, że nie jest realizowane założenie wynikające z polityki transportowej miasta, aby rosła liczba podróży tramwajami i autobusami, a malały przejazdy samochodem.

Tymczasem jest odwrotnie. Liczba podróży komunikacją zbiorową obecnie wynosi ponad 36 proc. Dla porównania - w 2003 r. prawie 43 proc., a w 1995 r. ponad 48 proc. Podróże samochodem obecnie wynoszą ponad 33 proc.

Tymczasem w 2003 r. - 27 proc., a w 1995 r. - ponad 19 proc.

Takim wynikom przysłużyło się to, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat znacznie wzrosła liczba samochodów w naszym mieście. Według KBR z 2003 r. wskaźnik motoryzacji dla samochodów osobowych wynosił 225 aut na tysiąc mieszkańców. Obecny wskaźnik motoryzacji to 323 auta na tysiąc krakowian. Samochód jest w 56,8 proc. gospodarstw domowych, a dostęp do niego ma 59,9 proc. mieszkańców. Do tego w 61,3 proc. aut, które poruszają się po krakowskich drogach, jest tylko jedna osoba - kierowca.

Urzędnicy i eksperci przyznają, że KBR potwierdzają, iż rozbudowywany układ drogowy sprzyja korzystaniu z samochodów.

- Ktoś może powiedzieć: jak to możliwe, że spada liczba podróży komunikacją zbiorową w ostatnich dziesięciu latach, skoro powstały nowe linie tramwajowe na Ruczaj czy do Małego Płaszowa. Owszem, mamy te linie, ale obok są dwujezdniowe, dwupasmowe drogi i ludzie nimi jeżdżą - zwraca uwagę dr Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej. Jego zdaniem powinien być też poprawiony system sterownia ruchem, aby na skrzyżowaniach tramwaje miały zielone świało, a nie czekały na przejazd aut.

- W pierwszej kolejności będziemy rozwijać komunikację tramwajową w rejonach, które jeszcze nie są nią objęte, w systemie konkurencyjnym dla samochodu osobowego - mówi wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Przyznaje, że nadchodzi kres dla budowy arterii w mieście. Wiceprezydent Trzmiel dodaje jednak, że konieczne jest dokończenie obwodnicy autostradowej i trzeciej obwodnicy Krakowa, co pozwoliłoby wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta.

- Obwodnice muszą być domknięte - podkreśla dr Szarata. Zwraca też uwagę, że w Krakowie jest rekordowy w skali kraju ruch pieszy (28,4 proc.).
Problemem jest natomiast mały udział ruchu rowerowego, który wynosi zaledwie 1,2 proc.- To niski wskaźnik w porówaniu z miastami w krajach zachodnich z dobrze rozwiniętą komunikacją. Dla przykładu w Berlinie udział ruchu rowerowego wynosi kilkanaście procent. To związane jest z rozbudową infrastruktury rowerowej - komentuje dr Szarata.

Wiceprezydent Trzmiel zauważa, że w miarę duży ruch rowerowy odbywa się w centrum, gdzie ścieżki są dostępne. - Jestem przekonany, że planowana budowa ścieżek łączących centrum z osiedlami Krakowa zdecydowanie poprawią ruch rowerowy - mówi wiceprezydent.

Jak mieszkańcy podróżują po Krakowie
Środki lokomocji wybierane w podróżach :
36,3 % - komunikacja zbiorowa
33,7 % - samochód osobowy
28,4 % - pieszo
1,2 % - rowerem
0,3 % - inaczej (np. motocykl)
0,1 % - w systemie park&ride
Sposób wyboru środka transportu w podróżach do centrum :
47,7 % - komunikacja zbiorowa
27,3 % - samochód osobowy
22,6 % - pieszo
1,9 % - rowerem
0,3 % - inaczej
0,2 % - w systemie park&ride
Co skłoniłoby do rezygnacji z samochodu w dojazdach do Śródmieścia:
36,9 % - możliwość szybkiego dojazdu komunikacją miejską (bez korków)
33,6 % - możliwość pozostawienia samochodu na bezpłatnym parkingu poza Śródmieściem
27,7 % - zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji zbiorowej
20,8 % - wydłużenie czasu kursowania komunikacji zbiorowej
20,7 % - poprawa komfortu podróżowania komunikacją zbiorową
11 % - możliwość pozostawienia pojazdu na bezpiecznym płatnym parkingu w pobliżu Śródmieścia
8,1 % - nic
4,0 % - nie wiem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski