Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakonnicy ewangelizują t-shirtem

Grażyna Starzak
Fot. Archiwum
Religia. Benedyktyni z Tyńca produkują koszulki, które stały się hitem e-handlu.

Benedyktyni z Tyńca żyją jak przed wiekami. Modlą się pięć razy dziennie, ale też przyjmują turystów, prowadzą działalność kulturalną, handlują swoimi produktami. W sklepie i w sieci. Dochód z działalności gospodarczej plus dotacje rządowe i unijne przeznaczają na utrzymanie i restaurację prawie tysiącletniego opactwa. Pomysłów na biznes, który jest na dodatek nową formą ewangelizacji, zakonnikom z Tyńca mógłby pozazdrościć niejeden przedsiębiorca. Najnowszy, który już okazał się hitem, to koszulka z nadrukiem.

Koszulki z Tyńca w kolorze czarnym i białym są zrobione z dobrej jakości bawełny. Widniejący na nich napis „Keep Calm and Ora et Labora”, co w wolnym tłumaczeniu znaczy: „zachowaj spokój oraz módl się i pracuj” nawiązuje do popularnego plakatu z II wojny światowej.

Plakat z hasłem „Keep Calm and Carry On” miał być rozlepiany na ulicach brytyjskich miast, aby podtrzymać wojenne morale mieszkańców Wysp. Plakaty pozostały w magazynach, bo uznano, że nie są potrzebne. Po latach widniejące na nich hasło wróciło i zrobiło karierę w sieci. Zwieńczony koroną napis pojawia się na koszulkach, kubkach i wszelkich pamiątkowych gadżetach. Biała grafika na czarnym, czerwonym lub żółtym tle bywa wykorzystywana przez internautów jako popularny mem.

– Postanowiliśmy zaryzykować i zaproponować nową wersję hasła i koszulek. W tym celu wykorzystaliśmy dewizę wypływającą z Reguły św. Benedykta, czyli ora et labora (módl się i pracuj). Uniwersalizm tego zawołania pasuje idealnie do takiego nośnika, jakim są koszulki, jak też wpasowuje się w duchowość i działalność opactwa tynieckiego – mówi brat Joachim Zelek.

_– Dzięki takiej formie można w prostych słowach pokazać znajomym, w jakim jest się nastroju czy też określić swoje poglądy na __życie _– dodaje.

Pomysłodawca koszulek przyznaje, że długo zastanawiał się, czy poprzez t-shirt można ewangelizować? Doszedł jednak do wniosku, że taka forma dotarcia do szerszego grona osób, zwłaszcza młodych, jest jak najbardziej na miejscu. – _Nie każdy słyszał o św. Benedykcie, a tym bardziej o benedyktynach. Widząc tego typu gadżet, z ciekawości zajrzy do Wikipedii i poczyta – skąd takie hasło, co ono oznacza i __jaka jest jego historia _– uważa brat Joachim.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski