Konsorcjum Strabagu i Heilit Woerner złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wybudowanie drugiego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa między węzłami Rybitwy i Igołomska. Firmy chcą wykonać to zlecenie za ok. 529 mln zł.
– Wyniki przetargu sprawdza teraz Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli wszystko będzie w porządku, umowę z wykonawcą podpiszemy 31 lipca – mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wschodnia obwodnica stolicy Małopolski to fragment drogi ekspresowej S7. Jej pierwszy odcinek oddano do użytku już w 2010 r. – i wtedy powinna się rozpocząć budowana drugiego. Ale szukając oszczędności w budżecie państwa, wykreślono ją z rządowych planów. Wróciła do nich rok temu i jeśli w tym miesiącu zostanie podpisana umowa z wykonawcą, kierowcy przejadą całą obwodnicą za trzy lata.
To i tak szybko w porównaniu z pozostałymi planowanymi odcinkami S7. Równolegle z dokańczaniem wschodniej obwodnicy Krakowa miała być budowana droga ekspresowa między Lubniem a Rabką. Jednak do tej pory GDKKiA nie ma pozwolenia na jej realizację. Już w marcu tego roku informowaliśmy, że ta inwestycja może zostać zawieszona na dwa lata.
– Jak tylko uzyskamy prawomocne pozwolenie, ogłosimy przetarg – zapewnia Iwona Mikrut. Sama budowa może potrwać pięć lat, bo w ramach inwestycji powstanie ponaddwukilometrowy tunel drogowy pod Luboniem.
W najbliższym czasie nie ma więc większych szans na poprawę dojazdu w kierunku Zakopanego. Co ważniejsze – kierowcy korzystający z zakopianki muszą się nawet liczyć z pogorszeniem warunków. Wszystko za sprawą mostu w Białym Dunajcu. Ze względu na jego fatalny stan techniczny ruch po nim odbywa się wahadłowo. Drogowcy stale obserwują, co się dzieje z obiektem i w razie dalszej jego degradacji niewykluczone, że trzeba będzie go zamknąć.
A budowy nowej przeprawy, szerszej niż obecna, nie można rozpocząć, bo GDDKiA nadal nie dysponuje prawomocnym pozwoleniem. Ze względu na protesty drogowcy rozważają nawet wariant budowy dokładnie takiego samego mostu, co jednak spowoduje utrzymanie wąskiego gardła na zakopiance na długie lata.
Droga ekspresowa na północ od Krakowa to nadal tylko plany, których realizacja odsuwa się w daleką przyszłość.
Napisz do autora:
[email protected]
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?