18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy niechętnie zmieniają konta bankowe, obawiają się komplikacji

Joanna Pieńczykowska
Finanse. Liczba osób, które decydują się na przenosiny do innego banku, rośnie wolno. Mimo że można na tym zyskać nawet kilkaset złotych rocznie.

Chociaż z roku na rok rośnie liczba osób, które przenoszą swoje konta bankowe, to zdecydowana większość Polaków tkwi przy swoich pierwotnych wyborach.

Świadczą o tym dane z Krajowej Izby Rozliczeniowej, która udostępnia bankom specjalną usługę ułatwiającą przenoszenie rachunków bankowych. Od początku roku do końca marca tylko 3740 osób zdecydowało się przenieść swoje konto bankowe z wykorzystaniem ułatwiającej to aplikacji OGNIVO. W całym 2013 r. zrobiło to 18 tys. osób, a od 2010 r. z tej usługi skorzystało łącznie około 65 tys. klientów.

To, że Polacy generalnie dość niechętnie przenoszą swoje konta bankowe, potwierdzają też dane z raportu Diagnoza Społeczna. W ub. roku zaledwie co czwarty ankietowany przez socjologów odpowiedział, że zmienił przynajmniej raz w życiu swoje konto bankowe. Do tego, że zrobiło to raz w życiu, przyznało się 15 proc., dwa razy – 7 proc., trzy razy – 3 proc., a takich, którzy zdecydowali się na to cztery razy lub więcej, jest tylko 1 proc. Ani razu nie zmieniło konta aż 42 proc. ankietowanych (kolejne 31 proc. nie posiada konta w ogóle).

Eksperci potwierdzają: chociaż rośnie grupa osób, które zmieniają bank, jest ona wciąż niewielka w porównaniu do ogólnej liczby posiadaczy kont. W ubiegłym roku liczba kont ROR przekroczyła 30 mln.

Jest pewna grupa osób, zazwyczaj młodych, która ma niekiedy nawet kilka rachunków, chętnie korzysta z bankowych promocji i ofert. Ale gros klientów niechętnie zmienia konto – przyznaje Jarosław Sadowski, analityk firmy Expander.

Dlaczego tak się dzieje? – _Klienci często pozostają w tym samym banku, ponieważ obawiają się komplikacji związanych z przenoszeniem danych między jednym kontem a __drugim _– mówi Maja Markiewicz, dyrektor w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.

Jak dodaje, niesłusznie: – Jeśli bank korzysta z usługi OGNIVO, proces przeniesienia ogranicza zaangażowanie klienta do absolutnego minimum. Wszystkie formalności powinny być zrealizowane przez bank, którego stajemy się klientem. Nasz nowy bank przejmuje dyspozycje oraz pełnomocnictwa od dotychczasowego banku oraz informuje o tym fakcie odpowiednie instytucje, np. urząd skarbowy czy ZUS – dodaje Maja Markiewicz.

Innym powodem niechęci Polaków do zmian jest przyzwyczajenie. – Ta niechęć do zmian wynika też z błędnego przekonania, że koszty prowadzenia kont w bankach są podobne. A tymczasem – różne są nie tylko opłaty za prowadzenie, ale również za karty, za poszczególne usługi. Niektóre banki oferują też dodatkowe profity. Jak wynika z naszych wyliczeń, różnica pomiędzy kosztami prowadzenia kont sięga nawet kilkuset złotych rocznie – mówi Jarosław Sadowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski