Dziennik Polski - Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Gimnazja, w których uczeń się marnuje

Gimnazja, w których uczeń się marnuje

Informacje o wynikach nauczania w krakowskich gimnazjach (ramka obok) publikujemy jako pierwsi. Przygotował je rządowy Instytut Badań Edukacyjnych dla potrzeb Urzędu Miasta w Krakowie.

Dane o poziomie nauki w gimnazjach po raz pierwszy są tak dokładne FOT. PIOTR KRZYŻANOWSKI

EDUKACJA. Aż w połowie krakowskich szkół młodzież nie robi żadnych postępów - wynika z najnowszych danych Instytutu Badań Edukacyjnych

Te dane pokazują tzw.
edukacyjną wartość dodaną, czyli postęp, jaki dzieci osiągają w szkole. Jeśli jakaś placówka ma ujemny wskaźnik, oznacza to, że poziom uczniów spadł w ciągu trzech lat nauki w tej szkole. Mówiąc najprościej, uczeń piątkowy w podstawówce, pod koniec gimnazjum już nie jest tak dobrym uczniem. Przy ocenianiu są brane pod uwagę wyniki egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej i na zakończenie gimnazjów.

Najlepsze wyniki w Krakowie mają szkoły niepubliczne: Gimnazjum nr 52 Ojców Pijarów i Salezjańskie Gimnazjum Publiczne. Nie dość, że trafiają tam najlepsi uczniowie (niepublicznych szkół nie obowiązuje bowiem rejonizacja), to jeszcze okazuje się, że w tych placówkach przyrost wiedzy u uczniów jest największy.

Według Tadeusza Matusza, wiceprezydenta ds. edukacji w Krakowie, badania są niezwykle cennym źródłem wiedzy o krakowskich szkołach. - Uważam, że edukacyjna wartość dodana to najlepsza dostępna miara oceniająca pracę szkoły - mówi Matusz. Jego zdaniem ujemna wartość edukacyjna pokazuje, że jest coś nie tak z procesem dydaktycznym w danej placówce.

- Szkoła wypuszcza uczniów gorzej przygotowanych, niż ich przyjęła - mówi w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" Tadeusz Matusz.

Gimnazjum nr 43 przy ul. Łuczanowickiej ma jedne z najgorszych wyników w Krakowie. - Do nas trafiają bardzo słabi uczniowie, czasami mają na świadectwie średnią 3,0 - mówi Barbara Wójcik, dyrektor szkoły. Dla wiceprezydenta Tadeusza Matusza to nie jest jednak żadne wytłumaczenie. Zapowiada także, że władze Krakowa zamierzają namawiać słabe szkoły do przygotowania programów naprawczych. Będą one mogły poprosić także o pomoc uczelni, aby dla nich przygotowały diagnozę, co w szkole powinno zostać zmienione.

Jeśli się nie uda, to taka szkoła może zostać w ciągu najbliższych lat zlikwidowana. Dla władz miasta dane z Instytutu Badań Edukacyjnych będą bowiem także pomocą w przygotowaniu listy szkół do zamknięcia.

Tadeusz Matusz: Niepokojący wynik



- Około połowa krakowskich gimnazjów ma ujemne wyniki edukacyjnej wartości dodanej (ewd). Co to mówi o poziomie krakowskich szkół?

- Te dane są bardzo niepokojące. Świadczą o tym, że w tych szkołach uczniowie marnują swój potencjał, mają gorsze wyniki, niż wtedy, kiedy do szkoły przyszli. Dla nas to sygnał, że trzeba w nich wprowadzić programy naprawcze. Jestem w trakcie rozmów z dyrektorami szkół, które mają najsłabsze ewd.

- Czy wyniki edukacyjnej wartości dodanej zostaną przez magistrat upowszechnione, znajdą się na stronie internetowej?

- Na razie czekamy na opinię prawną w tej sprawie. Zależy nam na tym, aby jak najwięcej rodziców miało do tych danych dostęp. To może być także impuls dla szkół, aby się zmienić. Te dane, które zostały ostatnio przekazane przez Instytut Badań Edukacyjnych, są znacznie bardziej czytelne niż dane zamieszczane na stronie internetowej poświęconej edukacyjnej wartości dodanej. Poprzednie wykresy z łatwością odczytywali statystycy i matematycy, ale dla rodziców było to bardzo trudne zadanie.
1 3 4 »
30

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Gimnazjum 22-patologia

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

maro co wraca zaro (gość)  •

Tylko szaleniec wysyła tam swoje dziecko-udowodnią mu przy byle okazji , jak niewiele warte jest jego dziecko, a szkolny układ nauczycielski-nie do pokonania...
do tego należy dodać marny poziom nauczania i mamy komplet

odpowiedzi (0)

skomentuj

EWD a rzeczywistosc

+2 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Paweł (gość)  •

Przy wyborze gimnazjum radzę nie kierować się suchumi wskażnikami, nikt nie zada sobie trudu przeanalizowania szczegółowych danych, same wskażniki sa niezwykle mylące (ten sam nauczyciel moze miec +1 -1 wedlug EWD). Liczy sie co się dzieje w szkole, jak wielkie są klasy, poziom agresji, godziny pracy szkoly. Szkoły "popularne" w Krakowie zwykle są przeładowane, poziom jest utrzymywany notorycznymi korepetycjami. Mam syna w Gimnazjum nr.19 na Bronowicach, szkoła mała, powoli pnie się w górę zmieniając na lepsze. Dobrze skomunikowana lokalizacja, baza sportowa do pozazdroszczenia (szkoła jest operatorem Orlika, przy szkole jest park), monitoring, żadnych poważnych problemów wychowawczych, wandalizmu itp. Polecam, w sobote maja impreze otwarta.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Gimnazjalna owca

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Nie idę (gość)  •

Nie idę do takiego gimnnazjum! Spadówka!

odpowiedzi (0)

skomentuj

to było do przewidzenia

+5 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

PA (gość)  •

To tylko potwierdza "trafność" reformy edukacyjnej. Zachciało się im czasów przedwojennych kiedy były gimnazja i oczywiście był termin na wprowadzenie narzucony, w którym się wyrobić trzeba było a możliwym nie było. Gotowe były tylko przepisay a nie infrastruktura, kadra itp. Mają co chcą siedlisko młodocianej przestępczości. Początki nałogów itd itp. Gratuluje

odpowiedzi (0)

skomentuj

Gimnazja, w których uczeń się marnuje - aktualny stan na czerwiec 2014 BARDZO CHCIAŁABYM TO WIEDZIEĆ

+1 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

jolka (gość)  •

TEN RANKING JEST LISTOPADA 2013, A JAK JEST NA CHWILĘ OBECNĄ ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
Bardzo chciałabym to wiedzieć !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Chodzi mi o tą wartość - dodatnia czy ujemna ?!?!?!?!?!?!?!
Wiem, że z roku na rok zmienia się to ...

odpowiedzi (0)

skomentuj

GIM 2 uwaga!

+1 / -3

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mama (gość)  •

3 klasa , koniec roku - przez 3 lata zaniżane oceny, zapewnienia p. Dyrektor, że na koniec (o ile się za tym pochodzi) nauczycie życzliwym okiem spojrzą na sprawę - a tu kiszka! Ocena 4 w tym gimnazjum jest równoważna z oceną 5, a nawet 6 w innym. Jak te dzieci mają się dostać do dobrych szkół? Egzaminy nie są trudne więc dzieci z innych szkół też dają radę ... bardzo żałuję, że posłałam dziecko do tej szkoły!

odpowiedzi (0)

skomentuj

nie polecam

+4 / -7

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

nie_polecam (gość)  •

Salezjańskie Gimnazjum Publiczne os. Piastów - obecnie przy rekrutacji "zbieranka" dzieci z Krakowa i okolic ze średnią powyżej 5.0
Szkoła, która jakiekolwiek wartości katolickie ma daleko za sobą ! Śmietanka towarzyska grona pedagogicznego w rankingach liczy na osiagnięcia olimpijczyków. Dzieci, które spadają w trakcie nauki "ze średniej" są wyciągane z ocen, by tylko utrzymać wysoki poziom. Z nauką nie ma to nic wspólnego.
Towarzystwo wzajemnej adoracji kierowane przez księdza dyrektora.

odpowiedzi (0)

skomentuj

5 gimnazjum

+1 / -3

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

karolajna (gość)  •

To polecam posłać dziecko do tego gimnazjum www.prywgim5.krakow.pl/
Na pewno nikt nie powie Wam ze zle wybraliście.

skomentuj

Polecam - PRYWATNE GIMNAZJUM NR 5 TO JEST TO!

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

 •

To naprawdę rewelacyjne gimnazjum! Taka dbałość o dziecko to aż wydaje się być bajką, a prawdą jest. Polecam!

odpowiedzi (0)

skomentuj

gimnazjum nr 5!

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

jest na 6! (gość)  •

Zgadam się, sama uwielbiam tą szkołę i z całego serca polecam!! Cudowni nauczyciele, troszczący się o dziecko, całkowicie oddani swej pracy. Jeżeli ktoś zastanawia się nad wyborem, to to gimnazjum (i liceum także) jest bardzo dobrym wyborem

odpowiedzi (0)

skomentuj

gim

+1 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

gim (gość)  •

GIM 15 RZĄDZI !

odpowiedzi (0)

skomentuj

+2 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

emeryt (gość)  •

Należałoby jako innowacje wprowadzić olimpiadę z kilku przedmiotów ...przedmioty ścisłe .przedmioty humanistyczne .języki będzie lepszy przegląd wiedzy program do konsultacji i realizacji

skomentuj

+2 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Sądząc po tym (gość)  •

jak napisałeś to jesteś 15-letnim emerytem.

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 »