Dziennik Polski -  Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Gimnazja, w których uczeń się marnuje

Gimnazja, w których uczeń się marnuje

Informacje o wynikach nauczania w krakowskich gimnazjach (ramka obok) publikujemy jako pierwsi. Przygotował je rządowy Instytut Badań Edukacyjnych dla potrzeb Urzędu Miasta w Krakowie.

Dane o poziomie nauki w gimnazjach po raz pierwszy są tak dokładne FOT. PIOTR KRZYŻANOWSKI

EDUKACJA. Aż w połowie krakowskich szkół młodzież nie robi żadnych postępów - wynika z najnowszych danych Instytutu Badań Edukacyjnych

Te dane pokazują tzw.
edukacyjną wartość dodaną, czyli postęp, jaki dzieci osiągają w szkole. Jeśli jakaś placówka ma ujemny wskaźnik, oznacza to, że poziom uczniów spadł w ciągu trzech lat nauki w tej szkole. Mówiąc najprościej, uczeń piątkowy w podstawówce, pod koniec gimnazjum już nie jest tak dobrym uczniem. Przy ocenianiu są brane pod uwagę wyniki egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej i na zakończenie gimnazjów.

Najlepsze wyniki w Krakowie mają szkoły niepubliczne: Gimnazjum nr 52 Ojców Pijarów i Salezjańskie Gimnazjum Publiczne. Nie dość, że trafiają tam najlepsi uczniowie (niepublicznych szkół nie obowiązuje bowiem rejonizacja), to jeszcze okazuje się, że w tych placówkach przyrost wiedzy u uczniów jest największy.

Według Tadeusza Matusza, wiceprezydenta ds. edukacji w Krakowie, badania są niezwykle cennym źródłem wiedzy o krakowskich szkołach. - Uważam, że edukacyjna wartość dodana to najlepsza dostępna miara oceniająca pracę szkoły - mówi Matusz. Jego zdaniem ujemna wartość edukacyjna pokazuje, że jest coś nie tak z procesem dydaktycznym w danej placówce.

- Szkoła wypuszcza uczniów gorzej przygotowanych, niż ich przyjęła - mówi w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" Tadeusz Matusz.

Gimnazjum nr 43 przy ul. Łuczanowickiej ma jedne z najgorszych wyników w Krakowie. - Do nas trafiają bardzo słabi uczniowie, czasami mają na świadectwie średnią 3,0 - mówi Barbara Wójcik, dyrektor szkoły. Dla wiceprezydenta Tadeusza Matusza to nie jest jednak żadne wytłumaczenie. Zapowiada także, że władze Krakowa zamierzają namawiać słabe szkoły do przygotowania programów naprawczych. Będą one mogły poprosić także o pomoc uczelni, aby dla nich przygotowały diagnozę, co w szkole powinno zostać zmienione.

Jeśli się nie uda, to taka szkoła może zostać w ciągu najbliższych lat zlikwidowana. Dla władz miasta dane z Instytutu Badań Edukacyjnych będą bowiem także pomocą w przygotowaniu listy szkół do zamknięcia.

Tadeusz Matusz: Niepokojący wynik



- Około połowa krakowskich gimnazjów ma ujemne wyniki edukacyjnej wartości dodanej (ewd). Co to mówi o poziomie krakowskich szkół?

- Te dane są bardzo niepokojące. Świadczą o tym, że w tych szkołach uczniowie marnują swój potencjał, mają gorsze wyniki, niż wtedy, kiedy do szkoły przyszli. Dla nas to sygnał, że trzeba w nich wprowadzić programy naprawcze. Jestem w trakcie rozmów z dyrektorami szkół, które mają najsłabsze ewd.

- Czy wyniki edukacyjnej wartości dodanej zostaną przez magistrat upowszechnione, znajdą się na stronie internetowej?

- Na razie czekamy na opinię prawną w tej sprawie. Zależy nam na tym, aby jak najwięcej rodziców miało do tych danych dostęp. To może być także impuls dla szkół, aby się zmienić. Te dane, które zostały ostatnio przekazane przez Instytut Badań Edukacyjnych, są znacznie bardziej czytelne niż dane zamieszczane na stronie internetowej poświęconej edukacyjnej wartości dodanej. Poprzednie wykresy z łatwością odczytywali statystycy i matematycy, ale dla rodziców było to bardzo trudne zadanie.
1 3 4 »
Reklama
22

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Gimnazja, w których uczeń się marnuje - aktualny stan na czerwiec 2014 BARDZO CHCIAŁABYM TO WIEDZIEĆ

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

jolka (gość)  •

TEN RANKING JEST LISTOPADA 2013, A JAK JEST NA CHWILĘ OBECNĄ ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
Bardzo chciałabym to wiedzieć !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Chodzi mi o tą wartość - dodatnia czy ujemna ?!?!?!?!?!?!?!
Wiem, że z roku na rok zmienia się to ...

odpowiedzi (0)

skomentuj

GIM 2 uwaga!

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mama (gość)  •

3 klasa , koniec roku - przez 3 lata zaniżane oceny, zapewnienia p. Dyrektor, że na koniec (o ile się za tym pochodzi) nauczycie życzliwym okiem spojrzą na sprawę - a tu kiszka! Ocena 4 w tym gimnazjum jest równoważna z oceną 5, a nawet 6 w innym. Jak te dzieci mają się dostać do dobrych szkół? Egzaminy nie są trudne więc dzieci z innych szkół też dają radę ... bardzo żałuję, że posłałam dziecko do tej szkoły!

odpowiedzi (0)

skomentuj

nie polecam

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

nie_polecam (gość)  •

Salezjańskie Gimnazjum Publiczne os. Piastów - obecnie przy rekrutacji "zbieranka" dzieci z Krakowa i okolic ze średnią powyżej 5.0
Szkoła, która jakiekolwiek wartości katolickie ma daleko za sobą ! Śmietanka towarzyska grona pedagogicznego w rankingach liczy na osiagnięcia olimpijczyków. Dzieci, które spadają w trakcie nauki "ze średniej" są wyciągane z ocen, by tylko utrzymać wysoki poziom. Z nauką nie ma to nic wspólnego.
Towarzystwo wzajemnej adoracji kierowane przez księdza dyrektora.

odpowiedzi (0)

skomentuj

5 gimnazjum

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

karolajna (gość)  •

To polecam posłać dziecko do tego gimnazjum www.prywgim5.krakow.pl/
Na pewno nikt nie powie Wam ze zle wybraliście.

odpowiedzi (0)

skomentuj

gim

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

gim (gość)  •

GIM 15 RZĄDZI !

odpowiedzi (0)

skomentuj

+1 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

emeryt (gość)  •

Należałoby jako innowacje wprowadzić olimpiadę z kilku przedmiotów ...przedmioty ścisłe .przedmioty humanistyczne .języki będzie lepszy przegląd wiedzy program do konsultacji i realizacji

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Sądząc po tym (gość)  •

jak napisałeś to jesteś 15-letnim emerytem.

odpowiedzi (0)

skomentuj

+1 / -3

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

emeryt (gość)  •

Wprowadzić dyscyplinę dla uczniów i frekwencję może bardziej potrafią docenić ciężką stresującą pracę nauczycieli

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

emeryt (gość)  •

Nauczyciele w gimnazjum bardzo starają się ale przywileje ucznia górują a frekwencja uczniów pozostawia wiele do życzenia,a może program nauczycieli zmienić i docenić nauczycieli ,ze z całym sercem mimo wielkich wysiłków mają uczniów olewających edukację

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

zmartwiony (gość)  •

Nie chodzi o to czy stworzenie gimnazjów było zasadne czy nie. Kolosalne znaczenie miało za to odgórne pozbawienie nauczycieli autorytetu w szkole. Dzisiaj uczeń może zrobić wszystko z nauczycielem a nauczyciel nie może zrobić nic uczniowi.

odpowiedzi (0)

skomentuj

+8 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Belfuś (gość)  •

Bardzo dobry komentarz. Gimnazja nigdy nie powinny powstać.Poprzedni system był sprawdzony i to do niego powinniśmy wrócić.Czym prędzej to zrobimy tym lepiej dla przyszłych pokoleń.

skomentuj

CIEKAWE JAK

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

... (gość)  •

A reakcja uczniów, rodziców? Jak się już cos zrobiło to nie tak łatwo to odwrócić...

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 »
Reklama
Reklama