Dziennik Polski -  Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Autobus 304 nie będzie jeździł do Wieliczki?

Autobus 304 nie będzie jeździł do Wieliczki?

- Bardzo chcemy, by autobus 304 nadal jeździł do Wieliczki. Niestety, to nie będzie możliwe, bo gmina Wieliczka przestała płacić za jego kursy - mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Skoro Wieliczka nie płaci, to koszt utrzymania linii ponosiłyby inne gminy, które podpisały z nami porozumienie na kursy autobusów aglomeracyjnych. A przecież na to nikt się nie zgodzi - dodaje urzędnik.

Znów trwa "wojna o 304" Fot. Jolanta Białek

KONTROWERSJE. ZIKiT przymierza się do likwidacji linii 304. Urzędnicy twierdzą, że gmina nie płaci za kursy. Władze Wieliczki przyznają, że płatności wstrzymano, ale nie bez powodu.

Władze Wieliczki przedstawiają nieco inną wersję wydarzeń.
- Wstrzymaliśmy płatności tylko za ostatni miesiąc, do czasu wyjaśnienia sprawy zmiany trasy "304" w Krakowie, na co Wieliczka nie wyraziła zgody - informuje burmistrz Artur Kozioł.


Jego zdaniem twierdzenie, że "Wieliczka nie płaci za kursy" jest dużym nadużyciem. - Proszę sprawdzić w dokumentach, czy do tej pory mieliśmy choć jedno opóźnienie w regulowaniu płatności za "304"! Zawsze wywiązywaliśmy się w 100 procentach z zapisów porozumienia z Krakowem. To ZIKiT po raz kolejny łamie ustalenia tego dokumentu! - irytuje się szef podkrakowskiego miasta.


Linię "304" obsługuje firma Mobilis. Przyśpieszony autobus aglomeracyjny jeździ na trasie Dworzec Główny Zachód - Wieliczka. Korzysta z niego bardzo dużo pasażerów, zarówno wieliczan, jak i mieszkańców Krakowa. Do niektórych z nich dotarły już informacje, że linia może zostać zlikwidowana. - Nie wyobrażam sobie, by ten autobus przestał kursować. To najlepszy środek lokomocji, między innymi dla turystów, którzy chcą dojechać z Krakowa do Wieliczki - mówi krakowianka Maria Kurzdym. Komunikacyjnej rzeczywistości bez "304" nie wyobrażają sobie także wieliczanie.


Kontrowersje wokół linii 304 trwają praktycznie od początku jej uruchomienia (od maja 2008 roku). Mieszane opinie wywołały zwłaszcza zmiany trasy autobusu. Do ostatniej takiej korekty doszło w czerwcu tego roku, przed Euro 2012. Autobus, kursujący do tej pory przez plac Wolnica i ulicę Kalwaryjską, zaczął jeździć przez ulicę Konopnickiej i Aleje Trzech Wieszczów. I tak jest do dziś, mimo, że zmiana ta miała obowiązywać tylko podczas Piłkarskich Mistrzostw Europy.


Sytuacja ta nie podoba się wielu pasażerom, którzy zaczęli domagać się przywrócenia starej trasy. Do wielickiego magistratu docierają też sygnały, że "304" jest teraz bardzo przepełnione oraz, że autobusy tej linii coraz częściej "wypadają z kursu". - Nasze interwencje w tej sprawie z ZIKiT kończą się odpowiedzią, że "awaryjność autobusów jest większa ponieważ są one przepełnione". Kółko się zamyka, bo jednocześnie nasze prośby o przywrócenie "304" na trasę sprzed Euro, która była nieco mniej oblegana przez pasażerów - pozostają bez echa - mówi Artur Kozioł.


Zaznacza on też, że podpisana przed czterema laty umowa pomiędzy Wieliczką, a Krakowem odnośnie trasy linii obsługiwanej przez Mobilis nie została zmieniona. Tym samym gmina płaci teraz duże pieniądze (Wieliczka dopłaca do "304" rocznie grubo ponad 0,5 mln zł) "za coś czego nie ma w papierach i nie jest korzystne dla mieszkańców Wieliczki".


ZIKiT twierdzi, że powrót autobusu na ulice Kalwaryjską i Krakowską jest niemożliwy i nieopłacalny. - Na nowej trasie "304" jeździ odpowiednia ilość pasażerów, a to oznacza, że zmiana była potrzebna. Dlatego do starej trasy wracać nie będziemy - podkreśla Michał Pyclik.


Władze Wieliczki zapowiadają, że nie odpuszczą tej sprawy. - Nie wznowimy płatności, póki "304" wróci na dawną trasę. Jeśli umowa o kursowaniu tej linii zostanie nam wypowiedziana, zaskarżymy ZIKiT do sądu o stosowanie praktyk monopolistycznych - twierdzi burmistrz Artur Kozioł.


Jolanta Białek, Małgorzata Stuch
Reklama
31

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

wewe (gość)  •

zikitem za parę lat się dzieci straszyć będzie
np. Zjedz kaszkę wojtuś bo jak nie to przyjdą panowie z zikitu i cię zabiorą

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Kierowca (gość)  •

Dla ZIKIT-u bardziej opłacalna jest nowa trasa, bo zamiast przewozić 103 pasażerów według dowodu rejestracyjnego, to 304 wozi 200 osób jak sardynki, i tym nie chce zająć się Inspekcja Transportu Drogowego, a najwyższy czas żeby zaczęli kontrolować również komunikację miejską.

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

gieniu (gość)  •

Co do obecnej trasy 304 nie mam zastrzeżeń, ale do jasnej cholery, w godzinach szczytu to jest dramat z tym autobusem. Ludzie ściśnięci bardziej niż sardynki w puszce, widok ludzi nie mogących wsiąść do autobusu, w wyniku przepełnienia pojazdu, jest już normalny. To jest po prostu koszmar a tu się jeszcze nas straszy podwyżkami cen biletów i likwidacją 304.

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Marcin K. (gość)  •

popieram burmistrza Wieliczki . z zikitem tak trzeba

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

EARC (gość)  •

ZIKIT TO DEBILE OBECNA TRASA JEST PRAWIDLOWA BO DPOWIEDNIA ILOSC PASAZEROW NIA JEZDZI!!!O WLASNIE BO DEBILE Z ZIKITU UWAZAJA ZE LUDZI JEST JAK SLEDZI WIEC WTEDY LINIA JEST OPLACALNA LAC PO R..JU NIEDZIALKOWSKA I ZIKIT Z UL. CENTRALNEJ!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

głos (gość)  •

obecna trasa jest dużo lepsza, moim zdaniem.

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

PS (gość)  •

JEDEN WIELKI ABSURD !! Linia jest zbyt bardzo popularna = likwidacja ??? TRAGEDIA.

Zostawić 304 na obecnej trasie i dać autobusy przegubowe w szczycie!

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

uzytkownik 304 (gość)  •

304 o kazdej porze ma "godziny szczytu"

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

przedsiębiorca (gość)  •

Przestańcie jojczeć, platfąsy za biurkami. Dajcie mi sensownie oprocentowany kredyt albo wynajmijcie autobusy, sformułujcie jasne zasady na których będę mógł działać (to znaczy nie rzucajcie kłód pod nogi i nie żądajcie łapówek) a ja wam zorganizuję auobusową komunikację publiczną Kraków - Wieliczka.

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Jan (gość)  •

1. Jesli umowili sie, ze zmiana trasy 304 jest tymczasowa (na czas Euro), to trzeba sie tego trzymac, a nie perfidnie klamac!

2. Spokojnie, mamy na szczescie wolny rynek, wiec jak zlikwiduja 304 (i to samo sie tyczy np. pociagu do Oswiecimia), to zaraz pojawia sie prywatni przewoznicy. Rynek nie znosi pustki.

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Marcin (gość)  •

Jan:
Ale prywatni przewoźnicy oferują busy wątpliwej jakości. Prowadzone przez kierowców pracujących od rana do wieczora.
Nie przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Bez ulg, bez integracji taryfowej z Krakowem.

odpowiedzi (0)

skomentuj

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Wieliczka (gość)  •

Niech wspaniały pan burmistrz dopłaci do przegubowych autobusów, to nie będzie miał problemów z przepełnionymi autobusami, i kursami wypadającymi z rozkładu ;/ władze Wieliczki dalej zachowują się jakby to była malutka wieś pod Krakowem!!!

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 3 »
Reklama
Reklama