Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą szukać polskich lokomotyw w Libanie

Redakcja
Nie wiadomo, w jakim stanie są libańskie SU45. Nasze jeszcze jeżdżą... FOT. MICHAŁ BIS - 1435.PL
Nie wiadomo, w jakim stanie są libańskie SU45. Nasze jeszcze jeżdżą... FOT. MICHAŁ BIS - 1435.PL
INICJATYWA. Miłośnicy kolei z Krakowa planują wyprawę na poszukiwanie trzech lokomotyw spalinowych typu SU45, które 35 lat temu nasz kraj wyeksportował do Libanu. Chcą sprawdzić, w jakim są stanie technicznym, i uwiecznić je na filmie, jeśli to możliwe - w ruchu.

Nie wiadomo, w jakim stanie są libańskie SU45. Nasze jeszcze jeżdżą... FOT. MICHAŁ BIS - 1435.PL

Pomysł wyprawy na Bliski Wschód rzucił Michał Bis, student górnictwa i geologii, a także informatyki stosowanej na AGH. Ma z nim jechać Maciej Taras, montażysta TV i student elektroniki na tej samej uczelni. Są oni autorami filmu poświęconego innym polskim lokomotywom - EU06, który w styczniu został nagrodzony na Europejskim Festiwalu Filmów Kolejowych "Railfilm" w Austrii. Teraz chcą nakręcić film o lokomotywach SU45, również o tych, które w 1977 r. sprzedano kolejom libańskim (CEL). Historię trzech SU45 wysłanych do Libanu opisali Marek Ćwikła oraz Paweł Terczyński w książce o lokomotywach spalinowych produkowanych przez Zakłady Metalowe im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu.

- Najpierw sprawdzano je w Polsce, m.in. w okolicach Leszna, w Libanie jeździły z mazutem do elektrowni w Jbail, potem ciągnęły pojedyncze wagony z pasażerami, ale po wojnie domowej poszły w odstawkę. Nie ma o nich żadnych wieści od 2005 r. Wtedy stały w prowizorycznej lokomotywowni pod Bejrutem, ze śladami walk ulicznych na pudłach, a ich silniki uruchamiano codziennie, by utrzymać je w dobrym stanie technicznym - mówi Michał Bis, twórca poświęconego kolei blogu 1435.pl.

Koszt wyjazdu do Libanu oszacowano na około 20 tysięcy złotych. Dlatego pasjonaci prowadzą rozmowy o wsparciu finansowym z PKP Cargo, użytkownikiem lokomotyw SU45, i firmą PESA Bydgoszcz SA, która prowadzi ich modernizację dla PKP. Liczą, że uda się znaleźć też innych mecenasów wyprawy pod Bejrut.

Lokomotywy spalinowe SU45 produkowane były w latach 1970-76. Powstało ich 270, obecnie w Polsce (także w PKP Intercity i Przewozach Regionalnych) nadal jeździ około 30. Zwane są "sukami" (od typu SU45) lub "fiatami", bo na licencji fiata produkowano ich silniki. Są używane do ciągnięcia pociągów na liniach niezelektryfikowanych, przede wszystkim osobowych i pospiesznych, choć od czasu do czasu również towarowych. Sukcesywnie wycofuje się je z eksploatacji i kasuje. Dlatego to ostatnia chwila, by o SU45 powstał film.

Piotr Subik

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Będą szukać polskich lokomotyw w Libanie - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski