Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak odzyskać pieniądze z nadpłaty za prąd

Redakcja
Fot. Ingimage
Fot. Ingimage
INTERWENCJA. Pan Julian Boroń z podkrakowskich Szczodrkowic 5 maja złożył w firmie Tauron wniosek o zwrot nadpłaty. - Powiedzieli, że 530 zł dostanę w dwa tygodnie. Po miesiącu otrzymałem informację, że wniosek jest źle wypełniony i muszę złożyć nowy - żali się nasz Czytelnik.

Fot. Ingimage

Złożenie kolejnego wniosku wiązałoby się z wydłużeniem oczekiwania na zwrot należnej kwoty. Pan Julian obawiał się, że sprzedawca energii będzie utrudniał mu odebranie pieniędzy, aż do momentu, w którym 530 zł zostanie naliczone na poczet następnej wpłaty. - Może dla firmy Tauron to nie jest duża kwota, ale dla mnie tak - tłumaczy.

Po naszej interwencji w firmie Tauron okazało się jednak, że "wniosek był wypełniony w sposób prawidłowy". Pan Julian odzyskał pieniądze, a my postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się zasadom zwrotu nadpłat za energię elektryczną.

Według rozporządzenia ministra gospodarki z 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną, nadpłatę zalicza się na poczet płatności ustalonych na najbliższy okres rozliczeniowy, o ile odbiorca nie zażąda jej zwrotu.

Mieszkaniec Szczodrkowic złożył wniosek o wypłatę pieniędzy. Prawo mówi, że sprzedawca energii ma na ich wypłacenie 14 dni. Jeśli firma nie wywiąże się z tego terminu "odbiorcy należy się bonifikata za niedotrzymanie przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi odbiorców". Za każdy dzień po terminie sprzedawca energii powinien zapłacić swojemu klientowi 1/250 przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedni, czyli około 12 zł. Tyle że bonifikata przysługuje tylko na wniosek odbiorcy. Firma ma 30 dni na jej rozpatrzenie.

- Nikt mnie nie poinformował o takiej możliwości. Jeśli sytuacja się powtórzy, postaram się, żeby mi zwrócili wszystko co do grosza - zapewnia pan Julian.

Jak informuje nas Agnieszka Głośniewska z Urzędu Regulacji Energetyki, większość odbiorców nie korzysta z prawa do zwrotu nadpłaty. O tę kwotę automatycznie pomniejszany jest kolejny rachunek.

Klient firmy energetycznej ma trzy możliwości zwrotu nadpłaty: zwrot gotówki na konto bankowe, zwrot przekazem na wskazany adres, zaliczenie nadpłaty na poczet należności dla wskazanego przez klienta punktu poboru energii.

Na podstawie analizy długoterminowej, sprzedawca energii wie już mniej więcej, ile prądu zużywają jego klienci. Dlatego możliwe jest określenie przybliżonej wartości zapotrzebowania na energię elektryczną w kolejnym okresie rozliczeniowym. Stąd też w wyniku rozliczenia: należność minus prognoza, na naszym rachunku może wystąpić niedopłata lub nadpłata. Jeśli są one liczone prawidłowo to kwoty nadpłaty czy niedopłaty nie są zbyt duże.

Marcin Banasik

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski