Dziennik Polski -  Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Strategiczne inwestycje

Strategiczne inwestycje

Co jest i co będzie? Tygodnik Myślenicki podsumowuje, na co władze powinny zwrócić szczególną uwagę i jakie popełniono zaniedbania

Część Zarabia trzeba na nowo zagospodarować Fot. Maciej Hołuj

Obwodnice, obejścia i inne drogi

Aktualnie najnowocześniejszą w Małopolsce obwodnicą jest oddane do użytku w lipcu 2009 roku obejście Lubnia. Z kolei przed kilkoma tygodniami ruszyły prace nad obwodnicą Dobczyc, której elementem będzie najdłuższy w Polsce południowej most.
Prace nad jej budową mają się zakończyć najpóźniej z końcem 2012 roku. Dzięki niej ma być lepszy dojazd do strefy przemysłowej.

A co z tzw. obejściem zachodnim Myślenic? Kiedy równo rok temu pisaliśmy o tym, starosta myślenicki Józef Tomal mówił, że mimo, że jest ono priorytetem nie należy się spodziewać szybkiej budowy. Jak dodał, możliwy czas tego, przy założeniu, że wszystko pójdzie zgodnie z życzeniem samorządowców, to lata 2012-13. We wrześniu ubiegłego roku gmina Myślenice ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej obejścia zachodniego Myślenic i Bysiny (wcześniejszy został unieważniony), w efekcie którego wyłoniono wykonawcę. Termin, jaki w przetargu przewidziano na wykonanie dokumentacji projektowej to 18 miesięcy.

Andrzej Zygmunt z Pracowni Inżynierskiej "Klotoida", która opracowuje projekt, mówi, że może on być gotowy jesienią przyszłego roku (obecnie jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, a - jak dodaje - należy się spodziewać, że do wydania tej niezbędne będzie opracowanie raportu oddziaływania na środowisko). Wiosną 2012 roku mogłyby zatem ruszyć prace nad budową, jeśli znajdą się na ten cel pieniądze. Mając na uwadze szacowane koszty budowy (ok. 20-30 mln zł) starosta mówił o planach przekonania członków Zarządu Województwa do tego, aby umieścić tę inwestycję w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2011-13. Szanse na to są jednak niewielkie, zważywszy, że - jak słychać - budżet na rok 2011 i kolejne lata ma być ograniczany. Mało prawdopodobne, acz nie całkowicie wykluczone, wydaje się, aby na listę inwestycji wpisywane były nowe, jak choćby obejście zachodnie Myślenic.

Także "Klotoida" projektuje inną ważną dla regionu drogę, Beskidzką Drogę Integracyjną, która ma biec od Głogoczowa do Bielska-Białej (m.in. przez Krzywaczkę, Kalwarię Zebrzydowską, Wadowice i Andrychów). Obecnie projektanci pracują nad dwoma zarekomendowanymi przez GDDKiA wariantami jej przebiegu. Trwa przygotowanie materiałów niezbędnych do ubiegania się o wydanie decyzji środowiskowej, na tym etapie też - o czym mówi Andrzej Zygmunt - konieczne jest wyjaśnienie kwestii związanych ze strefą ujęcia wody w Skawinie. Przewidywany termin realizacji tej inwestycji, podany nam przez GDDKiA to lata 2014-16. Przeciw przebiegowi trasy tak jak zakładają to warianty protestuje część mieszkańców, którzy nie chcą wyburzania ich domów. Zawiązali nawet Stowarzyszenie "Skotnica dla natury".

Centrum komunikacyjne



Myślenice czekają na zagospodarowanie terenu po byłym dworcu już od kilku lat. To najbardziej palący problem i największy wstyd dla miasta, bo dochodzi nawet do sytuacji, że przewoźnicy omijają Myślenice ze względu na niedostateczną infrastrukturę komunikacyjną. Wzajemne kłótnie spółek, które chciały budować konkurencyjne obiekty tylko spowalniają inwestycje. Genezą obecnej sytuacji - w której Marek Koźmiński zamierza postawić obiekt handlowy z małą częścią komunikacyjną, a Galeria Myślenice na sąsiedniej działce jeszcze większe centrum handlowe - jest podział działki, która niegdyś w całości należała do PKS Myślenice (kierowanego przez gminę jako większościowego udziałowca), a potem stała się przedmiotem pożądania, przede wszystkim ze względu na możliwości handlowe, a nie komunikacyjne.
1 »
Reklama
 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Reklama
Reklama