Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ku europejskim standardom

DA
Celem tego projektu jest zwiększenie nowoczesności i konkurencyjności przemysłu europejskiego tak, aby mógł podjąć walkę o zachowanie swoich pozycji w kluczowych dziedzinach na rynkach światowych - wyjaśnia prof. dr hab. Józef Gawlik - prorektor ds. badań naukowych i współpracy z gospodarką Politechniki Krakowskiej.

W Instytucie Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej

Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej ma duże osiągnięcia w dziedzinie techniczno-organizacyjnego zabezpieczenia kolejowych systemów transportowych. Ich znaczenie zostało docenione, gdy IPS w 1996 r. otrzymał propozycję przygotowania projektu z zakresu transportu kolejowego dotyczącego przewozów Wschód - Zachód w ramach międzynarodowej inicjatywy EUREKA.
 Jednak podstawowym kryterium nadania statusu projektu EUREKA jest innowacyjność. Musi się z nim wiązać również realna perspektywa na opracowanie i podjęcie produkcji nowego wyrobu lub też wdrożenia nowej technologii oraz na komercyjną sprzedaż rezultatu projektu, który musi zaistnieć na rynku międzynarodowym i być realizowany przez co najmniej dwóch partnerów z różnych państw członkowskich, na mocy porozumień biznesowych.
 Potrzeba opracowania nowego rozwiązanie w dziedzinie transportu szynowego
na granicy wschodniej w Polsce była wynikiem konieczności dostosowania go do standardów europejskich. Obecnie jest on bowiem nie tylko mało efektywny, ale rów-
nież niebezpieczny i nieekologiczny.
 Projekt przygotowany w ramach EUREKI przez IPS PK opierał swe rozwiązania na najnowocześniejszych wzorcach europejskich. Ich celem jest m.in. poprawa jakości przewozów, budowa nowoczesnego centrum logistycznego, uwzględnienie problemów bezpieczeństwa, ekologii oraz specyfiki przewozów ładunków niebezpiecznych, poprawa efektywności transportu, mechanizacja i automatyzacja operacji przeładunkowo-przestawczych. Również szerokie wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej takiej jak linie kolejowe, magazyny i składy.
 Projekt realizowany był z partnerami niemieckimi, szwedzkimi oraz ukraińskimi i obecnie jest na etapie opracowywania raportu końcowego.
 Jego wyniki okazały się na tyle interesujące, że postanowiono go kontynuować w ramach kolejnych programów o zasięgu europejskim. Problemy bezpieczeństwa, technologii szybkich przeładunków, zarządzania centrum logistycznym zostaną ujęte m.in. w europejskim programie EUREKA - LOGCHAIN, którego celem jest dokładna identyfikacja aktualnego stanu, a także określenie źródeł, wielkości, jak i kierunków przepływu towarów w perspektywie najbliższych lat.
 Inicjatorem programu EUREKA - LOGCHAIN jest niemieckie Federal Ministry of Education and Research, które pozyskało do współpracy partnerów z kilkunastu państw europejskich, w tym również Polski. Obecnie wspomniane przedsięwzięcie obejmuje również kilka innych projektów realizowanych lub przygotowywanych do uzyskania statusu EUREKI. Większość z nich jest związana z działalnością placówek badawczych Politechniki Krakowskiej, która jest najważniejszym polskim koordynatorem EUREKI i najbardziej znaczącym uczestnikiem programu służącego podniesieniu standardów polskiego przemysłu.
(DA)

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski