Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nieuchronne winiety

GEG
(INF. WŁ.) Wszystko wskazuje na to, że już za kilka miesięcy, najprawdopodobniej od lipca, za jazdę po polskich drogach krajowych trzeba będzie płacić. W tym tygodniu Sejm ma uchwalić ustawę o budowie i eksploatacji autostrad, która wprowadzi winiety, czyli obowiązkowe opłaty za przejazd drogami krajowymi.

Najprawdopodobniej od lipca za jazdę po polskich drogach krajowych trzeba będzie płacić

   Pod koniec roku wicepremier Marek Pol zapowiadał, że winiety zostaną wprowadzone od 1 kwietnia. Miesiąc temu wydawało się, że opłat za korzystanie z dróg krajowych nie będzie jeszcze przez wiele miesięcy, bo prawnicy wytknęli projektowi ustawy niezgodność z unijnymi przepisami (dotyczyło to pobierania dwóch rodzajów opłat za przejazdy - winiet i opłat na zakoncesjonowanych już odcinkach autostrad). Uwag prawników przestraszyli się nawet posłowie koalicji, więc na jakiś czas projekty odesłano do dalszych prac. Okazało się jednak, że sprawa winiet szybko wróciła. W porządku obrad posiedzenia Sejmu, które rozpocznie się dziś, przewidziano trzecie czytane projektu ustawy o budowie i eksploatacji autostrad, wprowadzającej winiety. Przed ostatecznym przyjęciem ustawy posłowie będą głosować ponad 250 poprawek.
   Podczas tego posiedzenia będzie także mowa o ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych, która jest uzupełnieniem ustawy o winietach. O ile pierwsza z ustaw ma przynieść pieniądze na budowę nowych dróg, to ta druga ma spowodować, że przygotowania do budowy nie będą ciągnęły się latami. Do tej drugiej ustawy prawnicy mają jeszcze większe zastrzeżenia (chodzi o zgodność z konstytucją przepisów przyspieszających proces wywłaszczeń pod nowe drogi).
   Wiadomo już, że od 1 kwietnia nie uda się wprowadzić winiet - nawet gdyby Senat przyjął ustawę winietową bez żadnych poprawek, to nie ma czasu na wydrukowanie i rozprowadzenie winiet po całej Polsce. Najprawdopodobniej obowiązkowe opłaty za przejazd drogami krajowymi będą obowiązywać od lipca.

Jakie winiety?

   Projekt ustawy przewiduje 2 rodzaje winiet rocznych dla samochodów osobowych - 90 zł mają płacić kierowcy samochodów z silnikami o pojemności do 900 cm sześc. (głównie małe fiaty, niektóre cinquecento i seicento, daewoo tico i matiz), a 180 zł - właściciele pojazdów z większymi silnikami. Za 30-dniową winietę trzeba będzie zapłacić 36 zł (bez względu na rodzaj samochodu), a za 7-dniową - 13 zł.
   Roczna winieta dla motocykla ma kosztować 72 zł, ważna przez 30 dni - 15 zł, a przez tydzień - 6 zł.
   Roczna opłata dla samochodów ciężarowych o masie od 3,5 do 7 ton ma wynosić 540 zł, dla ciężarówek o masie od 7,5 do 12 ton - 1 260 zł, dla większych - może wahać się od 1 280 do 2 520 zł. Winieta dla autobusów będzie kosztować 760 zł.
   Zakłada się, że winiety będą dostępne m.in. w urzędach gmin i starostwach, urzędach celnych i pocztowych oraz na stacjach benzynowych. Za brak winiety kierowca może otrzymać karę od 500 do 4 tys. zł. Ministerstwo przewiduje, że roczne dochody z winiet sięgną 1,6 - 1,7 mld zł.

Kiedy bez winiety?

   Winieta nie będzie potrzebna, gdy kierowca będzie podróżował w granicach powiatu, na terenie którego został zarejestrowany samochód oraz na terenach zabudowanych. To zwolnienie nie będzie dotyczyć samochodów ciężarowych o masie powyżej 12 ton.
   Obowiązkowe opłaty nie będą wymagane także na płatnych autostradach (na takich, na których pobierane są opłaty). Na razie są tylko 2 odcinki, w tym Kraków - Katowice na autostradzie A-4. Trzeba pamiętać, że jazda po innym odcinku A-4 będzie dozwolona na podstawie winiety.
   Z kupowania winiet zwolnione będą niektóre służby: wojsko, policja, straż pożarna, dyplomaci (ale nie pogotowie i taksówki). Winiet nie będą musiały mieć za szybą autobusy komunikacji miejskiej, oznakowane pojazdy do przewożenia osób niepełnosprawnych (dotyczyć to ma tylko aut specjalnej konstrukcji, a nie zwykłych samochodów używanych przez niepełnosprawnych).

Na jakich drogach?

   Projekt ustawy przewiduje, że winieta będzie obowiązkowa dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony praktycznie na wszystkich drogach krajowych. Wstępny wykaz zawiera 90 dróg. W Małopolsce będą to drogi: 4 (Katowice - Kraków - Rzeszów), 7 (Kielce - Kraków - Rabka - Chyżne), 28 (Zator - Rabka - Nowy Sącz - Gorlice - Jasło), 47 (Rabka - Zakopane), 49 (Nowy Targ - Jurgów), 52 (Bielsko-Biała - Głogoczów), 75 (Niepołomice - Brzesko - Nowy Sącz - Krynica), 79 (Katowice - Chrzanów - Kraków - Nowe Brzesko - Sandomierz), 87 (Nowy Sącz - Piwniczna), 94 (Dąbrowa Górnicza - Olkusz - Kraków).
   Obowiązkowe opłaty mają objąć samochody osobowe tylko na drogach międzynarodowych, autostradach i drogach ekspresowych. Wykaz dróg, na których wymagana będzie winieta, zawiera jednak nie tylko istniejące już drogi, ale także te, które dopiero otrzymają status np. drogi ekspresowej. W Małopolsce kierowcy samochodów osobowych muszą mieć za szybą winiety na drogach nr 4 i 7. (GEG)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski