Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niebezpieczne numery

Redakcja
Abonenci Telekomunikacji Polskiej, poszkodowani przez działanie tzw. dialerów, mogą dochodzić swoich praw od spółki, powołując się na decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cezary Banasiński uznał, że TP SA nie ma prawa pobierać opłat za usługi 0-700 realizowane w Internecie przez inne firmy.

UOKiK uznał, że Telekomunikacja Polska SA nie ma prawa pobierać opłat za usługi 0-700

   Rozstrzygnięcie prezesa UOKiK odnosi się głównie do problemu tak zwanych dialerów - programów, instalujących się w komputerze podczas wizyt na niektórych stronach internetowych. Zmieniają one (z reguły bez wiedzy użytkownika) numer telefoniczny, przez który modem łączy się z siecią - z normalnego (rozpoczynającego się od 0-20) na wielokrotnie droższy 0-700. W rezultacie klienci otrzymują od Telekomunikacji Polskiej SA wysokie rachunki telefoniczne za świadczenia, których nie zamawiali.
   TP SA, która odpłatnie udostępnia numery 0-700 dostawcom usług rozrywkowych, dotychczas negatywnie rozpatrywała reklamacje w sprawie "dialerów", twierdząc, że winę za wysokie rachunki ponoszą wyłącznie konsumenci oraz dostawcy usług internetowych. Teraz zapowiada odwołanie od decyzji prezesa UOKiK. Decyzja ta posiada jednak rygor natychmiastowej wykonalności, czyli obowiązuje od momentu jej ogłoszenia. Zakwestionować może ją dopiero sąd.
   - _Oznacza to, że TP SA musi natychmiast zawrzeć umowy z konsumentami, którzy życzą sobie świadczenia za jej pośrednictwem usług 0-700 - _mówi Dariusz Łomowski z biura prasowego UOKIK. - _Za taką umowę nie można uznać ogólnego regulaminu usług powszechnych ani cennika, będącego załącznikiem do dokumentu podpisywanego przez nią z dostawcą usług audiotekstowych - _dodaje.
   UOKiK uznał też, że TP SA nie miała i nie ma prawa pobierać od konsumentów opłat ani za usługi audiotekstowe, ani za dostęp do sieci publicznej w związku z ich świadczeniem, ani za blokowanie dostępu do numerów 0-700. W opinii Urzędu, niedopuszczalne jest też pomijanie przez spółkę danych dotyczących dostawców usług audiotekstowych, numerów telefonicznych im udostępnianych w fakturach i dokumentach umownych, a także uchylanie się od udzielania konsumentom informacji na ich temat.
   Obecnie UOKiK prowadzi przeciw TP SA 22 postępowania antymonopolowe (dotyczące głównie nadużywania pozycji dominującej na rynku i tworzenia monopoli) oraz 3 postępowania w sprawach konsumenckich.
(B.CH.)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski