Kraków. 100 mln zł dofinansowania na nową linię tramwajową

Kraków. 100 mln zł dofinansowania na nową linię tramwajową

Zdjęcie autora materiału
Piotr Ogórek

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Kraków. 100 mln zł dofinansowania na nową linię tramwajową
1/11
przejdź do galerii

©archiwum PPG

Trasa Łagiewnicka, a dokładnie linia tramwajowa w jej ciągu od ulicy Zakopiańskiej do pętli tramwajowej Kurdwanów, otrzyma unijne dofinansowanie w wysokości 100 mln zł. Umowa w tej sprawie ma być podpisana w czwartek w Warszawie.
- Budowa linii tramwajowej to kluczowy element Trasy Łagiewnickiej. Powstanie szybkie połączenie między osiedlem Kurdwanów a Borkiem Fałęckim. To znacznie poprawi obsługę komunikacyjną w tej części miasta i zachęci mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego – zachwala prezydent Jacek Majchrowski. Umowa na 100-milionowe dofinansowanie zostanie podpisana w czwartek w Warszawie.

Projekt nowego połączenia tramwajowego zakłada powstanie torowiska o długości ok.
1,7 km na odcinku od ul. Zakopiańskiej do istniejącej pętli tramwajowej na os. Kurdwanów oraz przebudowie istniejącej linii tramwajowej wzdłuż ul. Zakopiańskiej na odcinku ok. 0,6 km. Dodatkowo w ramach projektu przebudowana będzie pętla tramwajowa, powstanie podstacja trakcyjna, a także perony przystankowe. Wykonane będą nasadzenia zieleni.

Zobacz galerię

To już kolejne dofinansowanie uzyskane na budowę Trasy Łagiewnickiej. Na początku lutego Jacek Majchrowski i wicepremier Mateusz Morawiecki podpisali umowę na mocy której Polski Fundusz Rozwoju przekaże na budowę Trasy Łagiewnickiej 200 mln zł. W marcu umowy kredytowe podpisano z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) - polski bank rozwoju. EBI udzielił kredytu w wysokości 400 milionów złotych i jest tym samym głównym kredytodawcą projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł.

Również w marcu podpisano umowę z wykonawcą Trasy Łagiewnickiej - konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman. Umowa opiewa na 802 mln zł. Pełny koszt dla miasta, wraz z kosztami kredytu, powinien wynieść ok. 1,2-1,3 mld zł. Kraków będzie je spłacał do 2042 roku.

Władze miasta zapewniają, że budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z linii tramwajową otwiera drogę do realizacji zachodniego odcinka III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. W tym roku miasto chce powierzyć spółce Trasa Łagiewnicka przygotowanie kolejnych odcinków III obwodnicy. Zostaną rozpoczęte konsultacje społeczne oraz prace związane z opracowaniem koncepcji oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Część mieszkańców i ekspertów krytykuje jednak decyzję o budowie Trasy Łagiewnickiej, bo sensowniej byłoby zacząć od dwóch wcześniej wspomnianych tras.

Na budowę Trasy Łagiewnickiej składają się: 3,5 km drogi, 1,7 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik.

Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej. Pierwsze prace zaczną się być może jeszcze w tym roku, a całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.



WIDEO: Tramwaj pojedzie na Górkę Narodową

Autor: Piotr Ogórek, Gazeta Krakowska

Czytaj także

    Komentarze (10)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    inwestycje

    pk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Trasa Łagewnicka powstanie w tej kadencji, tak samo jak park Zakrzówek obiecał to nam nasz wiecznie panujacy. A ostatnia duża inwestycja drogowa to rondo Ofiar Katynia. Ile to już lat minęło. A...rozwiń całość

    Trasa Łagewnicka powstanie w tej kadencji, tak samo jak park Zakrzówek obiecał to nam nasz wiecznie panujacy. A ostatnia duża inwestycja drogowa to rondo Ofiar Katynia. Ile to już lat minęło. A roczny budżet miasta ponad 3 miliardy.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wolałbym autostrady autobusowe.

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Wolałbym w mieście autostrady miejskie, po których kursowałyby autobusy. Autobus jest najbardziej ekonomiczny i ekologiczny przy autostradowych warunkach ruchu (duża szybkość, bezkolizyjne...rozwiń całość

    Wolałbym w mieście autostrady miejskie, po których kursowałyby autobusy. Autobus jest najbardziej ekonomiczny i ekologiczny przy autostradowych warunkach ruchu (duża szybkość, bezkolizyjne skrzyżowania, brak sygnalizacji świetlnych, przejścia podziemne lub kładki). Największym wrogiem autobusów są sygnalizacje (często stawiane dla byle zebry) i tramwaje. Autobus powinien ustępować pierwszeństwa tylko karetce pogotowia. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bzdury

    bzdury (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    większych bredni dawno nie czytałe, autostrady dla autobusów w mieście :)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Konsultacje społeczne wyglądają tak,

    pytajnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    że społeczeństwo prosi o studium wykonalności, a spółka Trasa Łagiewnicka wymyśla coraz to nowe powody by go nie udostępnić, a to, że udostępnienie zagrozi pozyskaniu dofinansowania, a to, że jest...rozwiń całość

    że społeczeństwo prosi o studium wykonalności, a spółka Trasa Łagiewnicka wymyśla coraz to nowe powody by go nie udostępnić, a to, że udostępnienie zagrozi pozyskaniu dofinansowania, a to, że jest niedokończone i nie jest dokumentem który można udostępnić.
    Spółka boi się nawet udostępnić informację kto wykonywał studium.
    Przecież skoro trasa jest potrzebna to studium wykonalności na pewno zawiera dowody podparte wyliczeniami uzasadniającymi jej budowę, więc nie ma sensu ukrywać tego dokumentu przed społeczeństwem, nieprawdaż?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Skrzyżowanie

    jan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Co ma do trasy tramwajowej, łagiewnickiej węzeł na Armii Krajowej

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tyu

    yu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 4

    wszystko pod czarną mafię, dramat z tą Polską.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    myśleć!

    karwowski stefan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 4

    Zupełnie z czapy te trasy, chyba na zamówienie kościoła żeby do sanktuarium dojechać. Powinni pomyśleć o nowych trasach łączących nową hutę z rejonami Powstańców Śląskich z pominięciem mogilskiej...rozwiń całość

    Zupełnie z czapy te trasy, chyba na zamówienie kościoła żeby do sanktuarium dojechać. Powinni pomyśleć o nowych trasach łączących nową hutę z rejonami Powstańców Śląskich z pominięciem mogilskiej oraz rejonami Bronowic wzdłuż np Bora Komorowskiego (cały czas prosto trasa za ulicą - idealne do budowy tramwaju!!). zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wzdłuż al Bora Komorowskiego

    - (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

    Tam ma być metro a nie linia tramwajowa. Poza tym dofinansowanie dostaje transport szynowy a nie drogowy. Gdyby zamiast T Ł budowano inne linie tramwajowe bądź tunel metra, to Kraków dostałby...rozwiń całość

    Tam ma być metro a nie linia tramwajowa. Poza tym dofinansowanie dostaje transport szynowy a nie drogowy. Gdyby zamiast T Ł budowano inne linie tramwajowe bądź tunel metra, to Kraków dostałby miliard złotych dofinansowania do tych 800 milionów. Byłby tunel lub trawiaste torowiska i rozwiązane wiele problemów komunikacji miejskiej, a tak to będzie beton, asfalt, więcej samochodów i hałas :(zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Doskonałość profesorka!

    Z Azorów (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 7

    "3,5 km drogi, 1,7 km linii tramwajowej" to resztę mam na piechotę iść czy do auta się przesiadać, Majchlojski ?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tja...

    Cynik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    3.5km, bo w przeciwieństwie do trasy tramwajowej, drogowa nie kończy się na Zakopiańskiej, geniuszu :)

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo

    Gry On Line - Zagraj Reklama