Dziennik Polski - Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Żegnaj smogu z domów, witaj smogu z wraków

Materiał płatny Żegnaj smogu z domów, witaj smogu z wraków

Jako jedyni w Europie masowo sprowadzamy wraki, wycinamy im filtry spalin, a potem jeżdzimy nimi trując się na potegę. Jako jedyni w Europie masowo sprowadzamy wraki, wycinamy im filtry spalin, a potem jeżdzimy nimi trując się na potegę.

Jako jedyni w Europie masowo sprowadzamy wraki, wycinamy im filtry spalin, a potem jeżdzimy nimi trując się na potegę. (© Marcin Oliva Soto)

Kontrowersje. Choć sezon grzewczy się kończy, Kraków pozostaje czerwoną plamą na zielonej mapie Europy - z powodu olbrzymich zanieczyszczeń powietrza. Latem nie będzie dużo lepiej. Przez niską kulturę i łamanie prawa.
Dane z ostatnich lat nie pozostawiają złudzeń: w sierpniu 2015 i 2016 r. przy al. Krasińskiego dopuszczalne stężenia szkodliwego pyłu PM 2.5, przenikającego wprost do krwi i powodującego śmiertelne choroby, były przekroczone przez 28 dni, a silnie toksycznym dwutlenkiem azotu oddychaliśmy przez cały miesiąc. Nie robimy prawie nic, by poprawić swą sytuację.

PRZECZYTAJ KOMENTARZ AUTORA: Dwudziestoletnia beemka warta życia?

Jesienią i zimą głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza są stare piece węglowe, dlatego największy smog zalega w okolicach ogrzewanych nimi domów. Latem to się zmienia: najgorsze powietrze mamy wzdłuż ruchliwych ulic. W Krakowie efekt jest piorunujący, bo z uwagi na najazd turystów liczba pojazdów niemal się podwaja.

Miasta na Zachodzie przeciwdziałają smogowi komunikacyjnemu od 40 lat: m.in. zakazują wjazdu aut osobowych do śródmieścia (proponując wygodną komunikację zbiorową), ograniczają prędkość do 30 km na godz., upłynniają ruch, wprowadzają odstraszające opłaty za postój (25 euro za godzinę), ale też myją ulice (bo auta wzniecają pyły), ścigają kierowców jeżdżących autami niespełniającymi norm.

Pozostała część artykułu dostępna jest tylko dla abonentów

Zostało jeszcze 79% treści

Wykup dostęp Mam abonament

28

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Wielka szkoda

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Pasiej (gość)  •

Że marszałek Koniew zdecydował się ocalić to miasto. Należało pozwolić wysadzić je Niemcom i byłby spokój że smogiem, ekologami, kominkami i autami. A wszyscy byśmy żyli szczęśliwie i długo daleko od przekletego Krakowa, z jego prezydentem i całą radą.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Policja zamiast sprawdzac spaliny

+3 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

dzmek (gość)  •

lata ostatni jak z piorem i wystawia wezwania za parkowanie od rana do nocy ale nie wpadnie na to ze można by postulowac likwidacje znaku zakazu bo jest niepotrzebny na niejednej ulicy i jakos pojsc na reke mieszkańcom.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Turysci nic nie robia tylko jezdza samochodami?

+2 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

sep (gość)  •

Co za pomysł!!!! Trzeba sprzatac miasto z kurzu to się nie bedzi unosił w powietrzu to po pierwsze, a wwakacje aut jest dużo mniej, ktoś myśli pisząc taki artykul? Czy tak sobie uważa ze wszystkiemu winien samochod czy jest albo go nie ma.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Z wrakow zawsze byl

+3 / -3

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

a wiec (gość)  •

nie bredzcie.

odpowiedzi (0)

skomentuj

filozofia

+2 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

gosc (gość)  •

napiszcie wprost ze przeszkadza wam ze musicie stac w korkach bo nawet jak nie bedzie wrakow i nawet jak beda wszystkie auta na prad to i tak bedzie wam zle bo nie wiem napiszecie ze opony w trakcie jazdy wydzielaja substancje rakotworcze. palic fajki mozna i jest ok uzywanie mikrofali jest ok chipsy konserwanty itp i jest ok.
Takimi tekstami przeciez trzeba naklonic biedne spoleczenstwo by udali sie do salonow samochodowych i brali na kredyt

skomentuj

nie tylko opony

+3 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ale przede wszystkim (gość)  •

produkty spalania i okladziny hamulcowe zawierajace azbest.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Aybest jest yabronionz

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

demo (gość)  •

o ile wiem

odpowiedzi (0)

skomentuj

Diesle wywalic z miasta na zbity pysk

+7 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Burmistrz Nowej Huty (gość)  •

Jeden pas ruchu wydzielic tylko dla lexusow-bedzie za chwile potrzebny do zbierania glosow zwlaszcza w Nowej Hucie

odpowiedzi (0)

skomentuj

Trujący Smród z rur samochodowych

+4 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Kr@k (gość)  •

Jeżeli będą dopuszczane do ruchu samochody powyżej 5-lat z wykastrowanymi filtrami, to będą truci przechodnie i kierowcy! Mamy wysyp: Alergii, Choroby płuc, RAKA etc.

skomentuj

Rada

+1 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Pasie0 (gość)  •

Mam radę. Wyp... Stąd na wioche z powrotem. Będziesz miał czyste powietrze.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Diesel

+10 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

AntiTDI (gość)  •

Moze wrescie beda sprawdzac te TDI bez DPFa na razie miasto ma tylko 1 dymomierz na 900tys ludzi.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Ograniczenie szybkości do 30 km/h bez zmniejszenia liczby aut to ... podwojony smog!

+9 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

 •

Tak drastyczny limit szybkości nie tylko nie zmniejszy emisji spalin, ale ją znacząco zwiększy, ponieważ tak powolna jazda to jazda na niskich biegach (w najlepszym razie na dwójce, w wielu pojazdach nawet na jedynce) i - paradoksalnie -na wyższych obrotach niż przy prędkości autostradowej (właśnie przy prędkościach autostradowych nowoczesne samochody z napędem spalinowym najmniej emitują spalin). Dlatego to nei ograniczenia do 30 km/h, ale podniesienie w mieście dopuszczalnej szybkości na głównych ciągach (zwłaszcza autobusowych) do przynajmniej 70 km/h (w większości aut osobowych to i tak za mało do jazdy na najwyższym biegu) i - przede wszystkim - jak najmniej zatrzymań, czyli zmniejszenie liczby sygnalizacji świetlnych poprzez budowę przejść podziemnych, kładek dla pieszych, skrzyżowań dwupoziomowych itd. Kiedyś w Paryżu w czasie smogu wprowadzano te drakońskie ograniczenia szybkości, ale -jak sami zauważyli -wcale to nie zmniejszało smogu, a nawet go zmniejszało. Co innego pojazdy hybrydowe -to one są ekologiczne przy powolnej jeździe, gdyż to wtedy porusza się na prądzie (ponieważ przy powolnej jeździe napęd spalinowy jest paliwożerny). Tak więc żadnych drastycznych ograniczeń szybkości, natomiast trzeba bezwzględnie likwidować jeżdżące wraki, w szczególności zaś dwutakty, gdyż one najbardziej smrodzą (dwutakt jest gorszy od najbardziej zdezelowanego Diesla, chociaż w przypadku Diesli stan techniczny ma największy wpływ na emisję spalin). Tak samo samochód powinien być na 4 osoby a nie na jedną -ztedy by jeździło 4-krotnie mniej aut. Podsumowując, konieczna jest SZYBSZA jazda, z MNIEJSZĄ ILOŚCIĄ ZATRZYMAŃ, eliminacja wraków i zmniejszenie ilości prywatnych samochodów.

odpowiedzi (0)

skomentuj

...

+7 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

krakus (gość)  •

Już widzę, jak zwolnienie ruchu do 30 km na godzinę przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia, samochody stoją i więcej emitują. W samochodach wystarczy sprawdzać filtry i katalizatory. W Krakowie przyczyną główną takiego stanu powietrza jest ukształtowanie terenu, tzw niecka krakowska, wyżej jest wszędzie dookoła, Tarnów jest wyżej, świętokrzyskie jest wyżej, Górny Śląsk, o Podhalu nie wspomnę, tu było tak, jest i będzie, przestańcie pieprzyć. Autor tekstu to kompletny idiota, takiego steku bzdur dawno nie widziałem.

skomentuj

Typowy BARANek:)

+4 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Ola (gość)  •

Naukowcy od 40 lat badają to zjawisko i UDOWODNILI BEZ ŻADNYCH WĄTPLIWOŚCI, że PŁYNNA JAZDA 30 km na godzinę, bez nagłych przyspieszeń i zwolnień, jest NAJBARDZIEJ EKOLOGICZNA W MIEJSKIEJ ZABUDOWIE. TO NIE JEST OPINIA, TYLKO FAKT, efekt żmudnych badań. I co? Wstaje rano taki krakus - totalny ignorant - i WIE LEPIEJ! Bo mu to palce z niewymownego miejsca wyjęty podpowiedział. On się zna na wszystkim. Ma w tym paluszku całą wiedzę. Jest mądrzejszy nawet od swojego smartfona. Co tam nauka!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Przedstaw Olu zrodlo

+3 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ssssss (gość)  •

tych badan to raz, no i podaj przykład miasta gdzie można jezdzic 30km na godzine bez przyspieszéñ i zwolnien.

odpowiedzi (0)

skomentuj

30 km/h to co najwyżej drugi bieg.

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

 •

Przy takiej szybkości w ŻADNYM z obecnie produkowanych samochodów (osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów) nie jest możliwa jazda na najwyższym biegu. Tak powolna jazda to niskie biegi, czyli duże zużycie paliwa, wysoka emisja spalin.

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 »