Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łącznica kolejowa "od środka"

AH, pb
Budowa łącznicy kolejowej między zbudowanymi także na nowo przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze praktycznie dobiegła już końca. Już wkrótce z nowych estakad i przystanków będą mogli skorzystać pasażerowie kolei. Jak wygląda niemal gotowa inwestycja? Zobacz zdjęcia z naszego spaceru po stacjach i estakadach.

Na placu budowy na którym wyrosła łącznica rozpoczął się właśnie czas oficjalnego odbioru konstrukcji. Ta praktycznie jest już ukończona, trwają jedynie prace kosmetyczne. Od czasu rozpoczęcia inwestycji zbudowano już wszystkie estakady. Wkrótce ukończone zostaną również nowe budynki stacji przystanków kolejowych: Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze.

Inwestycja jest jednym z przedsięwzięć związanych z modernizacją krakowskiego węzła kolejowego. Nowa linia kolejowa (nr 624 ) rozpoczyna się w Krakowie Zabłociu, poprowadzona jest po estakadach między nowo powstałymi przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze, a kończy się w stacji Kraków Bonarka. Przy okazji budowy łącznicy przebudowano także odwodnienie torów, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, układ drogowy w rejonie przystanków, a także sieć ciepłowniczą, energetyczną, wodno-kanalizacyjną i gazową.

>> Kraków w budowie - zobacz inne inwestycje w mieście

Budowlańcy mieli pełne ręce roboty. Od rozpoczęcia inwestycji mieli zbudować dwa wiadukty (68 i 87 metrów) i trzy estakady, z których najdłuższa mierzyła 541 metrów. Łącznicę będzie podtrzymywało 30 podpór. Każde jej przęsło waży prawie 600 ton.

W skład inwestycji weszły także dwie kładki peronowe i dwa przejścia pod torami. Kolej przebudowała prawie 9 kilometrów torów oraz 6,5 kilometra sieci trakcyjnej. Do zrealizowania projektu zużyto prawie 26 tysięcy ton betonu i 3,1 tysiąca ton stali.

Wszystkie te elementy mają ułatwić poruszanie się koleją. Estakada umożliwi połączenia kolejowe z Krakowa Głównego w kierunku Skawiny i Zakopanego z pominięciem stacji Kraków Płaszów i dokonywanej tam czasochłonnej zmiany czoła pociągu, dzięki czemu ulegnie skróceniu czas przejazdu pociągów zarówno aglomeracyjnych, jak i dalekobieżnych. Dzięki temu po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy w grudniu do Skawiny i Oświęcimia dojedziemy o 5 minut szybciej, a jadąc do Wadowic, Suchej Beskidzkiej czy Rabki zyskamy nawet 15 minut. Oddanie do użytku łącznicy spowoduje również zwiększenie przepustowości na przyległych liniach. Dzięki nowym przystankom osobowym zyskają także pasażerowie kolei aglomeracyjnej. Wygodny węzeł przesiadkowy w okolicach skrzyżowania ulicy Powstańców Wielkopolskich z Wielicką ułatwi rozszerzenie oferty transportowej w obrębie miasta.

Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]

Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Łącznica kolejowa "od środka" - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski