Dziennik Polski - Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Syrena ma 60 lat. 20 marca samochód obchodzi urodziny! W...

Syrena ma 60 lat. 20 marca samochód obchodzi urodziny! W maju III Śląski Zlot Syren

1/28

(© Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie/Śląski Zlot Syren)

Syrena obchodzi 60. urodziny 20 marca 2017
Syrenka, polski motoryzacyjny unikat, obchodzi 60. urodziny! Niewykluczone że w paru polskich stodołach lub na podwórkach stoją jeszcze najstarsze polskie syrenki. Jeżeli tak jest, to te pierwsze egzemplarze, które wyprodukowano w 1957 roku, 20 marca obchodzą 60. urodziny. Poczytajcie, jak syrenki opanowały polskie drogi
Syrena dziś to już autka muzealne, ale w latach 50. 60., a nawet 70., czyli przed erą fiacików – były królowymi polskich szos – unikatowe, jedyne jak dotąd samochody osobowe całkowicie polskiej konstrukcji. Warto dodać, że w „syreniej” rodzinie były też samochody dostawcze: wersje bosto i R-20, a ponadto sportowe i limuzyny.

Historia Syreny się kończy

Już jest nowa Syrena

ZOBACZ KONIECZNIE:
TAK WYGLĄDA NOWA SYRENA WIDEO + ZDJĘCIA


Syrena Meluzyna R na rajdzie


III Śląski Zlot Syren



26 maja rozpocznie się III Śląski Zlot Syren. Impreza odbywać się będzie od piątku do niedzieli w Ustroniu i Cieszynie. Program zlotu jak zwykle obejmuje nie tylko liczne konkurencje i prezentacje aut, ale także zwiedzanie Cieszyna. Organizatorzy zapewniają, że w ten weekend nie zabraknie atrakcji i dobrej zabawy.

Impreza rozpocznie się w piątek 26 maja w Ustroniu, gdzie zlokalizowano bazę zlotu.

W sobotę wszystkie załogi wyjadą w trasę Rajdu Turystycznego według itinerera strzałkowego do Cieszyna, gdzie planowana jest wystawa samochodów i krótkie zwiedzanie wybranych atrakcji miasta.

Niedziela to dzień podsumowania imprezy i ostatnia okazja, aby zobaczyć zlotowe syrenki w komplecie podczas pokazu samochodów, który odbędzie się na terenie Jaszowca w Ustroniu.

Śląskie Zloty Syren odbywają się co dwa lata naprzemiennie z Bielskimi Rajdami Syren i są największymi imprezami w Polsce skierowanymi do posiadaczy samochodów marki Syrena, które od kilku lat cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko uczestników, ale również widzów.

Zobacz galerię

Prace konstrukcyjne i budowę prototypu rozpoczęto w 1953 r., a już dwa lata później zaprezentowano prototyp syrenki publicznie – na Targach Poznańskich. Konstruktorzy wykorzystali przy projektowaniu tego pojazdu elementy konstrukcyjne modelu warszawa M20.

20 marca 1957 r. w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu rozpoczęła się produkcja modelu 100. W pierwszym roku wyprodukowano 200 sztuk syren, których nadwozie wykonane było z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach. Seryjne syreny 100 posiadały już w pełni metalową konstrukcję nadwozia. Ich prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, a średnie zużycie paliwa 8,5 l/100 km.

Zmodernizowana wersja pojazdu, czyli syrena 101, wdrożona została do produkcji seryjnej w 1960 r. Kolejne wersje – syrenki 102, 103, 104 nadal były produkowane w FSO. Dopiero model 105 zaczął wyjeżdżać z taśm FSM w Bielsku-Białej, bo właśnie tam w 1972 r. została przeniesiona produkcja.

Od 1975 r. wytwarzano także wersję syrena 105 Lux. Miała m.in. węższe fotele z regulacją kąta oparcia. W tym samym roku zaczęto montować radio w specjalnie wyciętym i zaślepianym otworze. Na kołach pojawiły się ozdobne kołpaki. Samochód mógł rozpędzić się do 120 km/h.

Właśnie syrena 105 doczekała się wersji pochodnych: R-20 - jako rolniczy pick-up, natomiast syrena bosto to furgon przeznaczony do przewozu czterech osób i 200 kg bagażu. Na początku lat 60. XX wieku grupa inżynierów FSO stworzyła też syrenę sport z nadwoziem wykonanym z laminatu. W 1960 r. na bazie syreny wykonano prototyp 3-drzwiowego mikrobusu dla 7 osób.

Zespół konstruktorów FSO na Żeraniu stworzył też bardziej nowoczesny model syreny 110. Miała modną konstrukcję i osiągi na światowym poziomie, lecz w latach 1965-1966 wykonano tylko ok. 20 samochodów serii próbnej. Prace nad nią przerwano ze względu na zakup licencji na fiata 125p.

Warto też wspomnieć o syrenie laminat – prototypie samochodu 5-osobowego z dwudrzwiowym nadwoziem z laminatu, wykorzystującym część elementów z nadwozia syreny 104.

30 czerwca 1983 r. FSM zakończyła produkcję syren. Łącznie powstało ich 521 311 sztuk. W ciągu 28 lat produkcji wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych, udoskonalając kolejne seryjne wersje tych pojazdów. W toku prac nad nowymi modelami powstało wiele prototypów, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji.

12

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

co to jest

+4 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

karolina (gość)  •

itinerera strzałkowego co to jest? nie można napisać normalnie po polsku?

odpowiedzi (0)

skomentuj

syrena

+6 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

BMW (gość)  •

Ten pojazd, to obraz polskiej mysli technicznej.Wstyd.

skomentuj

Dlaczego tak uważasz? W tamtych czasach...

0 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

zak1953 (gość)  •

mało które państwo w Europie budowało samochody. I popatrz na ówczesne konstrukcje. Nie było tak źle. Problemem była cena i wielkość produkcji. Te auta nie miały zmotoryzować Polski, jak to się stało np. we Włoszech czy Niemczech - jednych i drugich.

odpowiedzi (0)

skomentuj

A w lipcu br. kolejna samochodowa 60-tka - Mikrus MR 300

+7 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

zak1953 (gość)  •

także prawdziwie polskiej konstrukcji.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Syrena - samochód zrobiony na silniku z motopompy...

+5 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

zak1953 (gość)  •

do tego otwarte drzwi mogły służyć za hamulec aerodynamiczny. Ale była warszawska w każdym calu.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Poza Syrenką można zaszpanować i trzema innym symbolami

+7 / -10

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Ale innych jest w W-wie naprawdę trudnym się doszukać (gość)  •

1. HGW - caryca W-wy
2. Stadion Narodowy - za 2.5 mld, udający Wembley Stadium
3. HOD - zbieranina PRL-skiego zestawu ORMO, WSI, WRON, UB, SB, UOP, PZPR, ZMS, itp.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Szkoda że

+6 / -7

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Polacy (gość)  •

jakiejś wojny nie wywołali ,mielibyśmy taką"technikę" jak Niemcy :( którzy potrafili wykorzystać nawet geniusz producenta /wynalazcy kremu Nivea .

skomentuj

ty polacy!

+5 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

löffol (gość)  •

Niemcy mieli juz technike przed wojna. Pierwsze proby lotow kosmicznych odbywaly sie w latach 20-tych. Niemcy wystrzelili Amerykanow w kosmos. Bez Niemcow amerykanie siedzieliby do dzisiaj na d****.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Szkoda, co ech moja Syrynka dou na zuom!

+9 / -9

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Francik Posypa (gość)  •

Niydowno stouo w Dziynniku, co polcke szpecjalisty od aut wymysljyli nowo Sytenka - na sztrom.
Pjyknie - bo we bagazniku je ganuk placu na pora kibli sztromu!
No i tak je szangsa, za nastympne 60 lot fajrowanio 100 lot Syrynki (te 20 lot poczeba, coby zaczli budowac tyn autok na sztrom).

skomentuj

Francika na tako Syrynka nie było stać ,bo flaszki do

+10 / -8

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

alibaba (gość)  •

haderloka oddowoł żeby mieć co do pysku wrazić.

odpowiedzi (0)

skomentuj

A kouocz bou gynsto z posypkom i cukergusym!

+6 / -8

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Francik Posypa (gość)  •

Wjysz alibaba - skuli tego, co te tfoje 40 rozbojnikow pod mojym domym flaszki oprozniali - dorobiou ech sie gipko, niy ino na Syryna, ale i na "krakoskom suchom" i "wekem" poszmarowanom "masuym osukowym" - jak ech na Sztauwajery jezdziou. Pierogow ruskich - jak wy tam w Sosnofcu - kuszac ech nie musiou!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Echt polckie pyr pyr pyr

+10 / -9

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Bebok (gość)  •

Polcki szajs, myśleli, iże bydom to samo auto montować przez sto lot! A terozki dupczom, co auto ze papyndekla to "unikat". I tak poloki przoli tymu "unikatowo", co kożdyn chcioł mieć volkswagen, na kiery godali "wolfswagyn" albo "foscfagęę", hahaha... jakosik im te echt polckie "pyrpyrpyr" niy sztimowało. Lepiyj o takim szajsie nic niy godać, pra??

odpowiedzi (0)

skomentuj