Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe utrudnienia w centrum miasta. Tramwaje nie pojadą ulicą Długą

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Fot. Anna Kaczmarz
Problemy kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej w ścisłym centrum Krakowa potrwają przynajmniej do grudnia.

W najbliższy poniedziałek zakończy się kolejny etap przebudowy ul. Basztowej. W znacznej części dla aut i tramwajów otwarte zostanie jej skrzyżowanie z ul. Westerplatte, Lubicz i Pawią. To ta dobra informacja. Jest jednak i gorsza. W tym samym dniu zamknięte zostanie skrzyżowanie ul. Basztowej z ul. Długą. Tam przeniesie się główny front robót. Kierowców i pasażerów MPK czekają kolejne poważne zmiany i utrudnienia.

Modernizacja ul. Basztowej i jej okolic trwa od czerwca, a zakończyć ma się w grudniu, wtedy wprowadzony zostanie na niej ruch jednokierunkowy. Na początku września otwarty został przejazd dla tramwajów z ul. Westerplatte w ul. Lubicz (i w drugą stronę), ale wciąż tramwaje nie mogą przejeżdżać przez to newralgiczne skrzyżowanie w innych kierunkach. Zmieni się to w końcu 18 września.

- Przywrócony zostanie ruch tramwajowy na ulicy Pawiej, będą mogły wjeżdżać na nią tramwaje jadące od strony ul. Westerplatte oraz Lubicz i w przeciwnych kierunkach - informuje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Oczywiście wciąż tramwaje nie będą mogły wjeżdżać na samą ul. Basztową, na której trwają roboty.

W poniedziałek w rejonie Dworca Głównego PKP udrożniona zostanie też część przejazdów dla aut. - Kierowcy będą mogli przejechać m.in. z ul. Westerplatte zarówno w ul. Lubicz, jak i w ul. Pawią. Wyjątkiem ma być trasa w przeciwnym kierunku - tzn. auta nie będą mogły przejechać z ul. Pawiej w Westerplatte, ponieważ na tym pasie, najbliższym ul. Basztowej, wciąż prowadzone są prace, które potrwają do 15 października - wyjaśnia Michał Pyclik.

A to oznacza, że na początku października - gdy do miasta wrócą tysiące studentów - jeszcze większe korki mogą się tworzyć w tunelu im. Kalinowskiego pod dworcem i na rondzie przy dworcu autobusowym. Właśnie tę trasę już teraz wielu kierowców traktuje jako objazd dla zamkniętego przejazdu z ul. Pawiej w Westerplatte.

Na tym jednak nie koniec. W poniedziałek, po zakończeniu jednego etapu, rozpocznie się kolejna część przebudowy ul. Basztowej. A większość pracowników firmy ZUE (wykonawca inwestycji) przeniesie się na jej skrzyżowanie z ul. Długą. Zostanie ono na około trzy miesiące całkowicie wyłączone z ruchu. Tramwaje, które obecnie kursują po ul. Długiej nie będą mogły więc skręcić w ul. Basztową i jechać np. w kierunku Bronowic. W ZIKiT przyznają też, że na to skrzyżowanie nie wjadą również samochody, z ul. Sławkowskiej.

Pasażerów MPK czekają więc kolejne poważne utrudnienia i zmiany. Tramwaje zostaną skierowane na trasy objazdowe m.in. przez ul. Pawią.

W jeszcze gorszej sytuacji będą kierowcy. - Chcąc dojechać do ścisłego centrum m.in. od strony Alej Trzech Wieszczów, będzie trzeba szukać objazdów przez wąskie ulice między pierwszą a drugą obwodnicą. To będzie dramat, zakorkuje się m.in. ul. Krowoderska - mówi Leszek Kwiatkowski, mieszkaniec Śródmieścia.

W dalszym ciągu - ze względu na prowadzone przez PKP prace w rejonie wiaduktu przy Hali Targowej - tramwaje nie mogą kursować też wzdłuż ul. Grzegórzeckiej (do końca września), co jeszcze bardziej komplikuje sytuację komunikacyjną w mieście. Kolejarze planowali 16 września wprowadzić kolejne ograniczenia i całkowicie zablokować przejazd wiaduktem nad ul. Łokietka. Po rozmowach z urzędnikami miejskimi przesunęli to zamknięcie na 30 września.

Zmiany w komunikacji miejskiej od 18 września:

Linie tramwajowe dzienne:

  • linie 7, 12 – w dalszym ciągu są zawieszone;
  • linia czasowa 71 – zostanie zlikwidowana;
  • linia 1 – w dalszym ciągu kursuje na obecnej trasie objazdowej, częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zwiększona do 10 minut;
  • linie 4, 22, 24 – w dalszym ciągu kursują na obecnych trasach objazdowych, bez zmian częstotliwości kursowania;
  • linia 2 – zostanie przywrócona i będzie kursować na trasie objazdowej: z Salwatora do Filharmonii bez zmian, następnie ul. Franciszkańską, Dominikańską i Westerplatte do węzła „Dworzec Główny”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Cmentarza Rakowickiego. Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut w dni powszednie przez cały dzień;
  • linia 3 – zostanie przywrócona na stałą trasę i będzie kursować z częstotliwością co 20 minut w dni powszednie przez cały dzień;
  • linia 14 – będzie kursować na nowej trasie objazdowej: z Mistrzejowic do przystanku „Dworzec Główny” po stałej trasie, następnie ul. Westerplatte, Dominikańską, Franciszkańską, Podwale do Teatru Bagatela, gdzie linia wraca na stałą trasę do Bronowic. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;
  • linia 18 – będzie kursować na trasie objazdowej: z Czerwonych Maków P+R do przystanku „Wawel” po stałej trasie, następnie ul. św. Gertrudy, Westerplatte, Pawią do Dworca Towarowego, gdzie linia wróci na stałą trasę do Krowodrzy Górki. Zostanie utrzymana częstotliwość kursowania w dni powszednie co 10 minut. Przystanek „Św. Gertrudy” będzie funkcjonował tylko w kierunku Czerwonych Maków P+R;
  • linia 19 – będzie kursować na nowej trasie objazdowej: z Borku Fałęckiego do przystanku „Korona” po stałej trasie, następnie ul. Limanowskiego, Wielicką, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Klimeckiego do Ronda Grzegórzeckiego, gdzie linia wróci na stałą trasę do Dworca Towarowego. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
  • linia 52 – zostanie utrzymana częstotliwość kursowania co 10 minut w dni powszednie;
  • linia 73 – trasa, częstotliwość i godziny kursowania pozostają bez zmian.

Linie autobusowe dzienne:

  • linie 124, 152, 424, 502 – w dalszym ciągu będą kursować na obecnych trasach objazdowych;
  • linie 132 i 154 – będą kursować po zmienionych trasach - z końcówek Kombinat(132) i Prądnik Biały (154) do przystanku „Nowy Kleparz” bez zmian, następnie ul. Długą, św. Filipa do końcówki Dworzec Główny Zachód. Powrót ul. Pawią, Szlak, Warszawską, św. Filipa, Długą. Na trasie objazdowej autobusy ww. linii będą zatrzymywać się na przystanku „Pędzichów” w obu kierunkach. Przystanek końcowo-początkowy Dworzec Główny Zachód dla linii 132 wyznaczony zostanie na ul. Kurniki na dotychczasowym stanowisku dla linii 130. W związku z tym, przystanek końcowo-początkowy dla linii 130 zostanie przeniesiony na dotychczasowe stanowisko linii 132 na ul. Ogrodowej;
  • linia 722 będzie w dalszym ciągu kursowała na trasie Os. Podwawelskie - Rondo Grzegórzeckie według obecnego rozkładu jazdy.

Linie nocne:

  • linia 669 – z Nowego Bieżanowa do Teatru Bagatela kursować będzie bez zmian, następnie ul. Karmelicką, al. Słowackiego do Nowego Kleparza i dalej po swojej stałej trasie do Krowodrzy Górki. Na trasie objazdowej autobusy linii 669 będą zatrzymywać się na istniejących przystankach. Przystanek „Plac Inwalidów” w kierunku Nowego Bieżanowa wyznaczony zostanie na istniejącym przystanku autobusowym w ciągu alei Mickiewicza. Przystanek „Plac Inwalidów” w kierunku Krowodrzy Górki wyznaczony zostanie na istniejącym przystanku autobusowym w ciągu alei Słowackiego.
  • funkcjonowanie pozostałych linii nocnych pozostaje bez zmian.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 20

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nowe utrudnienia w centrum miasta. Tramwaje nie pojadą ulicą Długą - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski