Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko chce mieć nowy pas, inwestycja już budzi protesty [WIDEO]

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Wariant I - preferowany przez władze lotniska, nowy pas odchylony od obecnego o 4 stopnie.
Wariant I - preferowany przez władze lotniska, nowy pas odchylony od obecnego o 4 stopnie.
Balice. Władze portu lotniczego zdecydowały, że powstanie nowa droga startowa dla samolotów. Zapowiadają konsultacje z okolicznymi mieszkańcami. - Teraz? Po decyzji? - dziwi się wójt Zabierzowa Elżbieta Burtan.

- Bez nowego pasa startowego Balice nie mają szans na rozwój. Decyzja o jego budowie jest ważna nie tylko dla lotniska, ale dla całej Małopolski - przekonuje minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Wczoraj Zgromadzenie Wspólników Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice zatwierdziło plan inwestycyjny do roku 2023. Jego najważniejszym elementem jest budowa nowego pasa startowego. Za 250 mln zł ma powstać droga startów i lądowań o długości 2,8 tys. metrów, lekko odchylona w stosunku do istniejącego pasa.

Autor: Grzegorz Skowron

A to oznacza, że w strefie oddziaływania lotniska znajdą się domy, dla których ryk samolotowych silników nie był dotąd tak uciążliwy. Zmiany odczują głównie mieszkańcy Rząski, Szczyglic, Balic i Cholerzyna. - Będziemy dążyć do porozumienia, przewidujemy spotkania z mieszkańcami - deklaruje prezes MPL Kraków-Balice Radosław Włoszek. Zaś minister Adamczyk dodaje, że kompromis jest konieczny.

- Nie wiem, na czym ten kompromis miałby polegać - mówi wójt Zabierzowa Elżbieta Burtan. - Od roku prosiliśmy o spotkanie z mieszkańcami w sprawie planów budowy nowego pasa startowego - bez skutku. Jak mam wierzyć zapowiedziom o szerokich konsultacjach? Teraz? Po podjęciu decyzji? - dziwi się Elżbieta Burtan.

Wczoraj jako udziałowiec lotniska głosowała przeciwko planom inwestycyjnym. - O przebiegu nowego pasa minister Adamczyk i prezes Włoszek poinformowali na konferencji prasowej, a więc wie o tym cały świat tylko nie ci, którym samoloty będą latać nad głowami - oburza się wójt Zabierzowa. Radni tej gminy kilka tygodni temu sprzeciwili się budowie nowego pasa.

Przeciwko niemu już jednoczą się mieszkańcy terenów sąsiadujących z portem w Balicach. Jedną z grup reprezentuje Stowarzyszenie Przyjazne Lotniska. - Decyzja o budowie nowego pasa jest zbyt pochopna, należy ją jeszcze raz przeanalizować, lepiej i taniej będzie remontować istniejącą drogę startową - twierdzi Sławomir Harpeniuk, wiceprezes stowarzyszenia.

- Remont nie jest tańszy, a do tego wymaga zamknięcia lotniska na co najmniej jeden sezon - zaznacza Ireneusz Kołodziej z firmy projektowej ARUP, współpracującej z Balicami.

Najważniejszym argumentem za budową nowego pasa startowego jest to, że inwestycja nie będzie wymuszała zamknięcia lotniska. Przeprowadzenie remontu istniejącej drogi sparaliżowałoby ruch lotniczy w Balicach na co najmniej jeden sezon. - Na to nie możemy sobie pozwolić - mówi Radosław Włoszek, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków - Balice.

To dlatego wczoraj ostatecznie zdecydowano, że w planach inwestycyjnych lotniska na najbliższe lata zostanie wpisany nowy pas startowy. Taką koncepcję forsował już poprzedni prezes MPL Jan Pamuła. Obecny zarząd podtrzymał jego decyzję, a zatwierdziło ją wczoraj Zgromadzenie Wspólników spółki zarządzającej portem lotniczym.

Teraz rozpocznie się opracowywanie szczegółowych analiz i przygotowywanie dokumentów dla uzyskania decyzji środowiskowej. Oficjalnie pod uwagę brane są dwa warianty usytuowania drogi startów i lądowań. Pierwszy zakłada odchylenie nowego pasa w stosunku do obecnego o 17 stopni. Drugi - tylko o 4 stopnie. I to ten jest wskazywany przez zarząd lotniska jako preferowany.

- Atutem obu wariantów jest ominięcie najważniejszych przeszkód lotniczych - podkreśla Rafał Kołodziej z firmy ARUP, która doradza MPL Kraków - Balice. Chodzi o wzniesienie na dojściu do pasa startowego, o którego zniwelowaniu mówi się od wielu lat, a bez czego nie można było wydłużyć pasa startowego. Ten w nowej wersji ma mieć 2,8 tys. m długości, co pozwoli na przyjmowania samolotów latających do Stanów Zjednoczonych.

Ale nie wszystkich te argumenty przekonują. - Posiadamy opinie, że remont obecnego pasa jest możliwy i że to rozwiązanie będzie tańsze niż nowa inwestycja - przekonuje Sławomir Harpeniuk, wiceprezes Stowarzyszenia Przyjazne Lotniska, które pomaga mieszkań- com terenów położonych wokół polskich lotnisk. Według niego władze MPL nie wzięły pod uwagę kosztów odszkodowań, których mogą zażądać mieszkańcy poszkodowani przez wzmożony ruch lotniczy, a także tego, że protesty mogą tak długo blokować inwestycje, że w końcu trzeba będzie zamknąć obecny pas, bo wyczerpie się jego żywotność zanim powstanie ten nowy.

Prezes Włoszek ma świadomość, że nowa inwestycja budzi kontrowersje i nie łatwo będzie do niej przekonać mieszkańców miejscowości przyległych do lotniska. Dlatego zapowiada szerokie konsultacje, które mają doprowadzić do porozumienia. Nie chce jednak powiedzieć, na czym miałby polegać kompromis i jak pogodzić decyzję o budowie nowego pasa z postulatami mieszkańców, by remontować ten obecny.

Pierwsze starcie czeka go już jutro. Prezes MPL pojawi się na sesji Rady Gminy Zabierzów. Kilka tygodni temu radni sprzeciwili się budowie nowego pasa. Elżbieta Burtan, wójt Zabierzowa nie ukrywa, że największe zastrzeżenia samorząd ma do sposobu informowania o tej inwestycji, a właściwie o braku jakichkolwiek informacji na ten temat. - Dlatego teraz przekonać kogoś będzie dużo trudniej - podkreśla. Zaznacza jednak, że jeśli mieszkańcy zgodzą się na nowy pas, to wtedy władze Zabierzowa nie będą się temu sprzeciwiać.

Podobna deklaracja pada z ust przedstawiciela Stowarzyszenia Przyjazne Lotniska. - Jeśli Balice udowodnią, że nie ma innego sposobu, to nie będziemy się upierać, a raczej zajmiemy się pomaganiem mieszkańcom w uzyskiwaniu odpowiednich odszkodowań - zapewnia Sławomir Harpeniuk. Ale według niego konieczne jest ponowne przeanalizowanie wszystkich możliwości, w tym także powrotu do koncepcji remontu istniejącego pasa. - To można wykonać taniej i przy krótkim okresie zamknięcia ruchu na lotnisku - dodaje.

Po dwóch stronach lotniskowego pasa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Lotnisko chce mieć nowy pas, inwestycja już budzi protesty [WIDEO] - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski