Kolejny szlaban w centrum Krakowa. Auta nie przejadą przez...

Kolejny szlaban w centrum Krakowa. Auta nie przejadą przez Grzegórzecką

Arkadiusz Maciejowski

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Kolejny szlaban w centrum Krakowa. Auta nie przejadą przez Grzegórzecką
1/20
przejdź do galerii

©Andrzej Banaś

Mylił się ten, kto myślał, że większej kumulacji remontów już nie będzie. Urzędnicy znów zaskoczyli i rozwścieczyli krakowian
Andrzej Mikołajewski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, postanowił jeszcze bardziej skomplikować sytuację komunikacyjną w Krakowie. Od poniedziałku, na dwa tygodnie, zamknięta zostanie ul. Grzegórzecka także dla aut. A przypomnijmy, że od 15 lipca nie mogą kursować nią tramwaje. Dodatkowo wciąż wyłączone z ruchu jest m.in. skrzyżowanie ul. Basztowej z ul. Lubicz oraz jeden z tuneli pod rondem Grunwaldzkim.

Takimi objazdami kierowcy będą musieli poruszać się przez dwa tygodnie - od 31 lipca do 13 sierpnia Fot. Archiwum Polska Press


Cała sprawa jest tym bardziej kuriozalna, że od 31 lipca na trasy objazdowe skierowani zostaną nie tylko zwykli kierowcy, ale też autobusy, które kursowały ul. Grzegórzecką w zamian za tramwaje. - Urzędnicy źle rozplanowali remonty, nastąpiła ich kumulacja, a teraz zapętlają się w decyzjach komplikujących mieszkańcom życie - komentuje Małgorzata Ciemięga, przewodnicząca Rady Dzielnicy II Grzegórzki.

Fatalny stan torowiska


Wyłączenie ruchu torowiska na ul. Grzegórzeckiej związane jest z gigantyczną, zaplanowaną na cztery lata inwestycją kolejową, polegającą na dobudowie dodatkowych torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej między Bieżanowem a centrum Krakowa. W jej ramach rozbudowany zostanie także wiadukt w sąsiedztwie Hali Targowej. - Będziemy musieli rozebrać część torowiska tramwajowego i w jego miejscu powstaną fundamenty nowych podpór całej rozbudowanej konstrukcji, następnie torowisko ułożymy na nowo - wyjaśniał Rafał Zahuta z PKP PLK.

Urzędnicy z ZIKiT zgodzili się, by kolejarze zablokowali ruch tramwajowy na całej ul. Grzegórzeckiej niemal do końca września, ale jednocześnie przekonywali, że na zmianach nie ucierpią kierowcy, a pasażerowie będą mogli korzystać z zastępczych autobusów.

„(...) ul. Grzegórzecka będzie cały czas przejezdna”. „Co ważne, komunikacja autobusowa, zarówno zastępcza, jak i ta regularna, dzięki negocjacjom ZIKiT z przedstawicielami inwestora, zostanie na ul. Grzegórzeckiej utrzymana” - to tylko cześć cytatów z komunikatów, które w ostatnich tygodniach pracownicy ZIKiT zamieszczali na swojej stronie internetowej.

Szybko okazało się, że rzeczywistość będzie wyglądała zupełnie inaczej. Andrzej Mikołajewski, dyrektor ZIKiT, postanowił skorzystać z okazji i wyremontować szyny w ul. Grzegórzeckiej, skoro i tak nie jeżdżą po nich teraz tramwaje. Co prawda urzędnicy już wcześniej wspominali o takim planie, ale podkreślali tylko, że „mogą pojawić się chwilowe zamknięcia”. Nie było mowy o tym, że... ulica Grzegórzecka aż na dwa tygodnie zostanie zamknięta dla aut, co może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego. Dojazd autem do centrum Krakowa m.in. od strony Nowej Huty czy Grzegórzek nie będzie bowiem możliwy ani przez ul. Grzegórzecką, ani przez ul. Lubicz, której skrzyżowanie m.in. z ul. Westerplatte jest zamknięte (do końca sierpnia). - Teraz ustalone zostały szczegóły, jak dokładnie będzie wyglądał remont. Dźwigi, odpowiedzialne za przenoszenie płyt, z których zbudowane jest torowisko, będą ustawione na części jezdni. Nie ma innej możliwości i dlatego ruch samochodów zostanie wstrzymany - podkreśla Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.

Roboty przy wymianie torowiska mają być prowadzone w czterech lokalizacjach - w rejonie al. Daszyńskiego, ul. św. Łazarza, Chodkiewicza i przy rondzie Grzegórzeckim. W pierwszym etapie (od 31 lipca do 6 sierpnia) - wykonawca skupi się na pracach w rejonie al. Daszyńskiego. W związku z tym ul. Grzegórzecka będzie niedostępna dla samochodów na odcinku od ul. św. Łazarza do ul. Śniadeckich. Od ronda Grzegórzeckiego do ul. Śniadeckich będzie możliwy dojazd wyłącznie do posesji, przejadą też karetki. W kolejnym etapie (od 7 do 13 sierpnia) ul. Grzegórzecka zostanie zamknięta na odcinku od ul. Rzeźniczej do ul. Chodkiewicza.

Przez całe dwa tygodnie kierowcy będą więc musieli korzystać z objazdów. Problem w tym, że urzędnicy w jednym czasie zamknęli w Krakowie tak wiele ulic, iż zapewne szybko zaczną się na nich tworzyć duże korki. Dla jadących od strony ul. Dietla objazd wyznaczony zostanie przez al. Daszyńskiego i ul. Podgórską, następnie trzeba będzie przejechać pod mostem Kotlarskim, by dojechać do ronda Grzegórzeckiego. Dla przeciwnego kierunku objazd wyznaczony zostanie m.in. przez ul. Podgórską i ul. Starowiślną. Praktycznie na te same trasy skierowane będą autobusy MPK, które obecnie przejeżdżają przez ul. Grzegórzecką, w tym m.in. nr 722 wożące pasażerów w zamian za tramwaje. - Na Daszyńskiego i dalej na Podgórskiej stworzą się gigantyczne korki. Urzędnicy „dokręcając śrubę” zachowują się tak, jakby chcieli przekonać się, po którym kolejnym zamknięciu ulic dojdzie do paraliżu. To absurd - komentuje Jan Węgrzyn, mieszkaniec Grzegórzek.

Tymczasem w ZIKiT przekonują, że wakacje to najlepszy czas na prowadzenie remontów, bo ruch jest mniejszy niż w roku szkolnym. - Mieszkańcy skarżą się, że ZIKiT nie liczy się z tymi, którzy zostają w mieście. Na dodatek nie skonsultowano z nami wyłączenia z ruchu ul. Grzegórzeckiej - podkreśla Małgorzata Ciemięga.

Jednak da się otworzyć ulicę


Kuriozalna jest też sytuacja na ul. Blich. Kilka tygodni temu kolejarze zamknęli ją całkowicie i zapowiadali, że tak będzie przez cztery lata. Teraz okazuje się, że na czas zamknięcia dla aut ul. Grzegórzeckiej, ulica Blich może zostać częściowo otwarta - będzie można przejechać nią w stronę ul. Kopernika. - To świadczy o tym, że urzędnicy idą kolejarzom na rękę, a ci zamykają w całości ulice i dopiero w kryzysowej sytuacji wychodzi na jaw, że nie było to konieczne - mówi Janusz Grohot, mieszkaniec ul. Blich.

Zapytaliśmy też urzędników z ZIKiT o to, dlaczego remont torowiska na ul. Grzegórzeckiej musi odbyć się właśnie teraz, gdy w tym samym czasie modernizowana jest też m.in. Basztowa. Kolejarze z PKP kilka tygodni temu informowali przecież, że na pewno w trakcie prowadzenia swojej inwestycji, ponownie będą chcieli wyłączyć ruch tramwajów na ul. Grzegórzeckiej. W ZIKiT tłumaczą, że nie wiadomo, kiedy to nastąpi, a ponowne wyłączenia ruchu będą już krótsze. - Poza tym stan torowiska nie pozwala nam na długie oczekiwanie - mówi Piotr Hamarnik. To potwierdza, że są wieloletnie zaniedbania i wyczekiwanie z modernizacją szyn do momentu, aż są w tragicznym stanie.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 12

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto



Komentarze (12)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Zikit ostatnio zapowiadal remont torowiska na ul.Bienczyckiej

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

chyba zatem logiczne jest podjecie tego zadania teraz gdy tamtedy nie kursuja tramwaje a ul.Grzegorzecka niech bedzie przejezdna dla zastepczych autobusow-ale kto wie czy w Krakowie nie ma zakazu...rozwiń całość

chyba zatem logiczne jest podjecie tego zadania teraz gdy tamtedy nie kursuja tramwaje a ul.Grzegorzecka niech bedzie przejezdna dla zastepczych autobusow-ale kto wie czy w Krakowie nie ma zakazu inwestowania w Nowej Hucie potrzebnej tylko w czasie wyborow.I jeszcze jadna wskazowka dla fachowcow z zikitu,tramwaje zawsze mozna skierowac na objazd przez Plac Centralnyzwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
W czasie remontów

- prosimy (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

Prosimy korzystać z komunikacji podziemnej.
Taki powinien być komunikat ZIKiT u i władz miasta gdyby miasto miało metro/premetro. Ale Jacek upiera się że jest niepotrzebne.
A jakby się...rozwiń całość

Prosimy korzystać z komunikacji podziemnej.
Taki powinien być komunikat ZIKiT u i władz miasta gdyby miasto miało metro/premetro. Ale Jacek upiera się że jest niepotrzebne.
A jakby się przydało, to widać w takich momentach jak obecnie, w dodatku w Krakowie remonty były , są i zawsze będą .zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
prokuratura!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Zofia (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

Kto w ZIKIT-ie wreszcie odpowie za kuriozalne decyzje prowadzące do sprzeniewierzenia pieniędzy publicznych i strat finansowych jakie ponoszą Mieszkańcy Krakowa

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
prokuratura!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Zofia (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

Kto w ZIKIT-ie wreszcie odpowie za kuriozalne decyzje prowadzące do sprzeniewierzenia pieniędzy publicznych i strat finansowych jakie ponoszą Mieszkańcy Krakowa

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Mikołajewski ciamajda i tyle

gość (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

Taki się kończy jak dyrektorem zostaje wazeliniarz. Człowiek bez wyksztalcenia kierunkowego i nie potrafiący zarządzać podległą mu instytucją. Kolejna miernota Majchrowskiego na dyrektorskim...rozwiń całość

Taki się kończy jak dyrektorem zostaje wazeliniarz. Człowiek bez wyksztalcenia kierunkowego i nie potrafiący zarządzać podległą mu instytucją. Kolejna miernota Majchrowskiego na dyrektorskim stołku. Mierny ale wierny. Jak caly zikitzwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
To tylko przejsciowe

Tomek (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Niedługo zostanie jakimś prezesem jak inna mega miernota były dyrektor ZIKiT Marcinko...

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
X

X (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Grzegórzecka będzie ślepa czy w ogóle nie będzie można wjechać w nią od samego ronda?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nic się nie stało

- (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

Że został utrudniony przejazd wszędobylskim samochodom ?
No i cóż z tego ? Od dawna nie ma co udawać że miasto nie jest miejscem dla tak olbrzymiej liczby samochodów


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
zły

. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

Miasto powinno być tak zarządzane, żeby odpowiadało potrzebom ludzkim. A te determinują ilość samochodów w danej okolicy. Poza tym problemem nie jest ilość samochodów. Problemem jest to, że...rozwiń całość

Miasto powinno być tak zarządzane, żeby odpowiadało potrzebom ludzkim. A te determinują ilość samochodów w danej okolicy. Poza tym problemem nie jest ilość samochodów. Problemem jest to, że zamknięte są arterie komunikacyjne i nie ma jak się po mieście poruszać nawet małą ilością samochodów. Ale rowerowe szkodniki zawsze muszą sobie na forum pogadać.....zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Lol

Lol (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 7

Ja jezdze rowerem i takie objazdy to mam na codzien gdzie nadkladam 1-2km bo najprostsza trasa nie ma sciezek rowerowycu i trzeba na okolo pomykac. Kierowcy jak troche objada to nic im sie nie...rozwiń całość

Ja jezdze rowerem i takie objazdy to mam na codzien gdzie nadkladam 1-2km bo najprostsza trasa nie ma sciezek rowerowycu i trzeba na okolo pomykac. Kierowcy jak troche objada to nic im sie nie stanie, skoro ja cale zycie rowerem musze objezdzac na okolo zeby gdziekolwiek sie dostac. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
lol

lol (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

widać bycie dyletantem jest powszechne w środowisku rowerowym

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Wściekli na samych siebie

;ou (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7

Nie pierwszy raz nominacja na dyrektora ZIKiT dokonana przez Majchrowskiego kończy się niekompetencją i skandalem .

Kolejny raz Majchrowski stawia na stanowisku dyrektora zarządu dróg osobę do...rozwiń całość

Nie pierwszy raz nominacja na dyrektora ZIKiT dokonana przez Majchrowskiego kończy się niekompetencją i skandalem .

Kolejny raz Majchrowski stawia na stanowisku dyrektora zarządu dróg osobę do tego nie przygotowaną .
Albo jest to leśnik ze skłonnościami do łapówek ,nadużyć władzy i molestowania pracownic , albo bankowiec "tutam ",plątający się po miejskich komórkach raz tu ,raz tam , albo kobitka nie umiejąca liczyć i gubiąca rejestr wjazdówek itd.itd.

Zastanawiam się ,kiedy w końcu krakowianie zrozumieją ,że powodem tych wszystkich kompromitacji jest wybierany przez nich raz za razem prezydent Majchrowski .

Jeżeli krakowscy kierowcy są wściekli to powinni być ,ale z powodów powyższych , na samych siebie.zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo