Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwie oferty na przygotowanie budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Fot. Archiwum Polska Press
Ponad 200 mln zł będą kosztować prace przygotowawcze do budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. Opracowania na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wykonać dwa konsorcja.

Prace przygotowawcze to I etap realizacji ważnego przedsięwzięcia inwestycyjnego PLK, które ma zapewnić sprawniejszą komunikację kolejową w Małopolsce i w kraju. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie otworzyły oferty w postępowaniu przetargowym na wybór wykonawcy prac przygotowawczych. - Wpłynęły dwie oferty. Wartość zamówienia szacowana jest na 251 411 692,84 zł brutto.

Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 – 2021 – informuje Dorota Szalacha, z zespołu prasowego PKP PLK.

Oferty złożyły dwa konsorcja. Pierwszą - na kwotę 221 400 000 zł brutto - konsorcjum w składzie trzech firm, jako lider – Egis Rail S.A. Drugą - na kwotę 208 558 800 zł brutto - również konsorcjum w składzie trzech firm, jako lider – AECOM Polska Sp z o.o.

Zwycięzca przetargu dostarczy opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych. Będzie to m.in. koncepcja programowo-przestrzenna, projekty budowlane i wykonawcze, oraz decyzje administracyjne (w tym m.in. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowę, pozwolenia wodnoprawne). Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

Budowa nowej linii kolejowej wraz z modernizacją istniejącej, stanowi istotny element projektowanego ”bursztynowego” transeuropejskiego korytarza transportowego. Jej realizacja przewidziana jest w latach 2020-26.

W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h.

Wybudowana będzie również 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h.

Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 godziny.

Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

Wartość budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie: Tramwaje

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski